Πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του!

Πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του!


(από πού προήλθε η φράση)

Οι φόροι πριν το 19ο αιώνα (εποχή Τουρκοκρατίας) ήταν τόσοι πολλοί στην Ελλάδα, ώστε όσοι δεν είχαν να πληρώσουν, έβγαινα στο βουνό. Για τη φοβερή αυτή φορολογία, σύμφωνα με τον ιστορικό Χριστόφορο Άγγελο, γνωρίζουμε τα εξής χαρακτηριστικά:

Οι επιβληθέντες φόροι ήσαν αναρίθμητοι, αλλά και άνισοι. Εκτός της δεκάτης, του εγγείου και της διακατοχής των ιδιοκτησιών, κάθε οικογένεια κατέβαλε χωριστό φόρον καπνού (εστίας), δασμόν γάμου, δούλου και δούλης, καταλυμάτων, επαρχιακών εξόδων, καφτανίων, καρφοπετάλλων και άλλων εκτάκτων. Παρότι οι επιβληθέντες φόροι, ήταν βαρείς, βαρύτερους και αφόρητους, τους καθιστούσε ο τρόπος της εισπράξεώς τους και η δυναστεία των αποσταλλομένων (προς τους φορολογούμενους) υπαλλήλων ή εκμισθωτών. Ένας ακόμα φόρος που επιβαλλόταν στους ραγιάδες (υπόδουλος-τουρκ.raya) ήταν ο φόρος της "μακριάς κόμης" για όσους είχαν μακριά μαλλιά. Έτσι έμεινε παροιμιώδης η φράση: "πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του".



[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Ο "πράσινος" πύργος του Άιφελ

Ο "πράσινος" πύργος του Άιφελ


Ο Πύργος του Άιφελ, το έμβληματικό μνημείο που δεσπόζει στον ορίζοντα της γαλλικής πρωτεύουσας, γίνεται «πράσινος» καθώς θα παράγει σύντομα ένα μέρος της ενέργειας την οποία χρειάζεται για να λειτουργεί, με την εγκατάσταση μικρών ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών συστημάτων,  όπως ανακοίνωσε η διαχειρίστρια εταιρεία. Ο πρώτος όροφος, ο μεγαλύτερος του Πύργου, έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο εργοτάξιο, καθώς σε αυτόν εκτελούνται εργασίες εκσυγχρονισμού, προκειμένου να γίνει ο Πύργος  πιο προσβάσιμος, πιο ελκυστικός και πιο οικολογικός, εξήγησε ο πρόερδρος της Νέας Εταιρείας του Πύργου του Άιφελ (SNTE) Ζαν – Μπερνάρ Μπρος.


Ο πρώτος όροφος, σε ύψος 57 μέτρων, είναι αυτός που δέχεται τις λιγότερες επισκέψεις, ωστόσο αυτό μπορεί να αλλάξει καθώς οι τουρίστες θα έχουν πρόσβαση στο διαφανές δάπεδο που θα κατασκευαστεί πάνω από το κενό, περιφερειακά του χώρου που δημιουργήθηκε από τους τέσσερις στύλους.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα των εργασιών, θα τοποθετηθούν μικρές ανεμογεννήτριες, ηλιακά κάτοπτρα, συλλέκτες του νερού της βροχής. Στόχος είναι η βελτίωση κατά 30% των ενεργειακών επιδόσεων του Πύργου.

Στο εξής η πρόσβαση για τα άτομα με περιορισμένη κινητικότητα θα ενισχυθεί ώστε να μπορούν να επισκέπτονται το χώρο στο σύνολο του, κάτι που δεν ίσχυε μέχρι σήμερα.

Ο Πύργος του Άιφελ κατασκευάστηκε την ευκαιρία της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού το 1889 και είναι ένα από τα μνημεία με τους περισσότερους επισκέπτες στον κόσμο, με 7,1 εκατομμύρια το 2011, έναντι 3 εκατομμυρίων στις αρχές της δεκαετίας του 1980.
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Eco Driving, η Οικολογική Οδήγηση

Eco Driving, η Οικολογική Οδήγηση




Τι είναι το ecodriving; Είναι ένας φιλικός, προς τους γύρω μας και προς το περιβάλλον, τρόπος οδήγησης του οχήματός μας.

Γιατί να οδηγούμε με τον τρόπο αυτό; Γιατί έτσι οδηγούμε ασφαλέστερα (10 – 25% λιγότερα ατυχήματα), ενώ ταυτόχρονα καταναλώνουμε λιγότερη βενζίνη (10 – 15% μείωση στην κατανάλωση) αλλά και παράγουμε λιγότερο βλαβερά καυσαέρια και θόρυβο που προκαλεί το όχημά μας.

Πώς θα βελτιώσουμε την οδηγητική μας συμπεριφορά;


Παρατήρηση: Παρατηρούμε όσο είναι δυνατόν πιο μακριά, ώστε να προβλέπουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, αν πρέπει να αυξήσουμε ή να μειώσουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Η σωστή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, εξαρτάται από την ταχύτητά μας και την ορατότητα.

Επιτάχυνση: Επιταχύνοντας ομαλά, αλλάζουμε γρήγορα τις σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων πριν τις 3000 στροφές/λεπτό. Δεν ξεχνάμε, πως η επιτάχυνση αυξάνει κατακόρυφα την κατανάλωση.

Επιβράδυνση: Έχοντας την μεγαλύτερη δυνατή σχέση στο κιβώτιο, επιβραδύνουμε αργά και ομαλά. Είναι θεμιτό να διατηρούμε, όσο το δυνατό, σταθερή την ταχύτητα του οχήματός μας.

Συντήρηση: Διατηρούμε τον κινητήρα και τα ελαστικά στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Αποφεύγουμε να κουβαλάμε άσκοπα φορτία ή τη σκάρα στην οροφή. Η σκάρα ή τα ξεφούσκωτα ελαστικά, δυσκολεύουν την κύλιση του οχήματος και κοστίζουν σε βενζίνη.

Γιατί να οδηγήσω; Επιλέξτε όσο το δυνατό, λιγότερο το όχημά σας. Το βάδισμα και το ποδήλατο, ωφελούν την υγεία και την τσέπη μας. Τα μέσα μεταφοράς, μπορούν να δώσουν λύσεις, σε καθημερινές μετακινήσεις. Αλλάξτε συνήθειες, για να αλλάξετε τον κόσμο μας.


ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΑΛΤΑΣ


Καθ. ΦΥΣΙΚΗΣ




Πηγές: GGreenpeace (www.greenpeace.gr)
Κέντρο ανανεώσιμων πηγών και εξοικονόμησης ενέργειας (ecodriving.gr)
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Κουτσοί, στραβοί στον Άγιο Παντελεήμονα!

Κουτσοί, στραβοί στον Άγιο Παντελεήμονα!


(από πού προήλθε η φράση)

Στα 1830, σ' ένα χωριουδάκι της Κυνουρίας, το Άστρος, παρουσιάστηκε ένας περίεργος άνθρωπος, που άρχισε να διαδίδει επίμονα, ότι ήταν ο Άγιος Παντελεήμονας, που ήρθε να σώσει τον κόσμο από τις διάφορες ασθένειες που τον μάστιζαν.

Όπως ξέρουμε όλοι μας σχεδόν, ο πραγματικός Άγιος Παντελεήμονας είναι ο προστάτης των αναπήρων και οι Χριστιανοί πιστεύουν ότι γιατρεύει, εκτός από τις άλλες παθήσεις, και τις παραμορφώσεις του σώματος καθώς και τους τυφλούς.
Ο άγνωστος του Άστρους ωστόσο, δεν έκανε το παραμικρό θαύμα. Επειδή όμως δεν ενοχλούσε κανέναν με την παρουσία του, τον άφηναν να λέει ό,τι θέλει. Παρ' όλα αυτά η φήμη πως στο όμορφο χωριό της Κυνουρίας παρουσιάστηκε ο Άγιος Παντελεήμονας, απλώθηκε γρήγορα σε όλη την τότε Ελλάδα. 
Όπως ήταν επόμενο, όσοι έπασχαν από τα μάτια τους, τ' αυτιά τους, τα πόδια τους κι ένα σωρό άλλες ασθένειες, παράτησαν τα σπίτια τους και τις δουλειές τους και ξεκίνησαν να πάνε στο Άστρος, με την ελπίδα να γίνουν καλά. Κι ήταν τόσοι πολλοί αυτοί οι ανάπηροι, ώστε από τα διάφορα χωριά που περνούσαν έλεγαν οι άλλοι που τους έβλεπαν: "Κουτσοί, στραβοί στον Άγιο Παντελεήμονα".



[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
1 Σχόλια
Θα πάει μακριά η βαλίτσα;

Θα πάει μακριά η βαλίτσα;


(από πού προήλθε η φράση)


Παλαιότερα, όταν ακόμα δεν υπήρχαν ταξί, τις αποσκευές των ταξιδιωτών μετέφερε ένας άνθρωπος που λεγόταν αχθοφόρος και περίμενε ειδικά για το σκοπό αυτό στο σταθμό του τρένου ή του λεωφορείου, ή στο λιμάνι όπου έδεναν τα επιβατηγά πλοία. Έπαιρνε λοιπόν τη βαλίτσα, τη φορτωνόταν στην πλάτη και παρέα με τον πελάτη έφταναν στον προορισμό του.

Αφού αμειβόταν για τον κόπο του, ξαναγύριζε στη θέση του γρήγορα, γιατί όσο πιο πολλά δρομολόγια έκανε, τόσο πιο πολλά χρήματα, έβγαζε. Κάποιοι αχθοφόροι, αντί να κουβαλούν οι ίδιοι τις βαλίτσες, τις έβαζαν σε καροτσάκι, το οποίο τις περισσότερες φορές, έσερνε ένα μικρόσωμο γαϊδουράκι. Για να είναι πιο όμορφο το καροτσάκι τους και να τραβάει την προσοχή του πελάτη, το έβαφαν ή έγραφαν διάφορες φράσεις στα πλαϊνά του, όπως "Εκτελούνται Μεταφοραί", "Κράτα με, σε απόσταση όσο την πεθερά σου" και άλλα παρόμοια.
Πολλές φορές, θέλοντας να μάθουν εκ των προτέρων αν θα διανύσουν μεγάλη απόσταση και , κατά συνέπεια, αν θα αμειφθούν καλά ή πόσο κόπο θα πρέπει να καταβάλουν, ρωτούσαν τον πελάτη: "Πάει μακριά, η βαλίτσα;".
Έτσι προέκυψε η ερώτηση που κάνουμε κι εμείς σήμερα για μια διαδικασία που φαίνεται να τραβάει σε μάκρος: "Τι θα γίνει; Θα πάει μακριά η  βαλίτσα; Δυο ώρες σε περιμένω!".

[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
2 Σχόλια

find "to e-periodiko mas" on instagram