Ο λιναρόσπορος και τα οφέλη του στην υγεία μας


o-linarosporos-kai-ta-ofeli-tou-stin-igeia-mas
photo from Ecozen.gr
Ο λιναρόσπορος, δηλαδή ο σπόρος του λιναριού όσο μικροσκοπικός είναι, άλλο τόσο ωφέλιμος αποδεικνύεται για την υγεία. Υπάρχουν δύο είδη σπόρων οι καφέ και οι χρυσοί, που όμως έχουν την ίδια διατροφική αξία. Η λατινική του ονομασία είναι linum usitatissimus που σημαίνει λινάρι το χρησιμότατο.

Στην Ελλάδα ήταν γνωστό από την αρχαιότητα αφού έφτασε από την Κολχίδα μετά την εποχή του Ηρόδοτου. Όλοι το γνώριζαν ως φυτό που μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για κλωστές και ύφανση, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν γνώριζαν τις ευεργετικές ιδιότητες των σπόρων του οι αρχαίοι. Μάλιστα ο Ιπποκράτης αλλά και ο Θεόφραστος συνιστούσαν για τις φλεγμονές των βλεννογόνων λιναρόσπορο. Τον 8ο αι. ο Καρλομάγνος στη Γαλλία επέβαλε δια νόμου την κατανάλωση των σπόρων του λιναριού προκειμένου να προστατευτεί η υγεία των υπηκόων.

Μια κουταλιά της σούπας αποτελεί σημαντική πηγή πρωτεϊνών, φυτικών ινών, ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, βιταμινών και μετάλλων. Ο λιναρόσπορος περιέχει ομάδα θρεπτικών συστατικών με την ονομασία λιγνάνες τα οποία έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες ενώ θεωρούνται φυτικά οιστρογόνα. Έτσι μπορούν να βοηθήσουν τον οργανισμό να θωρακιστεί απέναντι σε ασθένειες των μαστών και του προστάτη.

Μόλις 7 γρ. σπόρων περιέχουν το 8-12% της καθημερινής συνιστώμενης δόσης σε φυτικές ίνες και για άνδρες αλλά και για γυναίκες. Περιέχουν μάλιστα δύο τύπους διαιτητικών ινών (διαλυτές και αδιάλυτες) κάτι που βοηθά στη θωράκιση του πεπτικού συστήματος. Αυτή η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες κάνει το λιναρόσπορο σημαντικό βοηθό κατά της υψηλής χοληστερόλης.

Μελέτες επιβεβαιώνουν πως βοηθούν σημαντικά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ενώ είναι και σημαντική πηγή φυτικών πρωτεϊνών (αμινοξέα, αργινίνη, ασπαρτικό οξύ και γλυταμινικό οξύ) που μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση για όσους δεν καταναλώνουν κρέας.

Επίσης ο λιναρόσπορος είναι πλούσιος σε ασβέστιο και βιταμίνη Ε, ενώ η περιεκτικότητά το σε νάτριο είναι χαμηλή και δεν περιέχει γλουτένη. Έτσι, το αλεύρι που παράγεται από το σπόρο αυτό είναι εύπεπτο.

Μια άλλη έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε στο Nutrition Researc έδειξε ότι ο λιναρόσπορος μπορεί να ρυθμίσει το σάκχαρο, να αντιμετωπίσει τη διπολική διαταραχή, αλλά και να προστατέψει το δέρμα από την ακτινοβολία.

Ο μικροσκοπικός καφέ σπόρος του λιναριού έχει ένα σκληρό εξωτερικό περίβλημα το οποίο το πεπτικό σύστημα δεν μπορεί να σπάσει και να αφομοιώσει. Για το λόγο αυτό καλό είναι είτε να μουλιάζουμε από το προηγούμενο βράδυ σε λίγο νερό, είτε να τους σπάμε στο μπλέντερ και στη συνέχεια να τους προσθέτουμε στα δημητριακά του πρωινού, στο γιαούρτι, στις σαλάτες, στις σούπες και στα λαχανικά. Μπορούμε ακόμα να φτιάξουμε αφέψημα ή και αλεύρι.

Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι να μην κάνουμε υπερκατανάλωση. Η ημερήσια συνιστώμενη δόση είναι 1 κουταλιά της σούπας, δηλαδή 7 γραμμάρια. Καλό είναι να μην την ξεπερνάμε.

Επίσης ο λιναρόσπορος μπορεί να καταναλωθεί σε αυτή την ποσότητα από υγιείς ανθρώπους, όχι γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης και θηλασμού και ασθενείς που παίρνουν φαρμακευτική αγωγή χωρίς τη συμβουλή του γιατρού τους.

Το άρθρο αυτό έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση συμβουλευτικό ή παρακινητικό.




Πηγές πληροφοριών: diatrofi.gr, mednutrition.gr, itrofi.gr

Κείμενο: to e-periodiko mas

to e-periodiko mas
16 Σχόλια

16 σχόλια:

  1. Ευχαριστούμε πολύ πολύ πολύ. Καλό είναι να προσέχουμε τη διατροφή μας, να φροντίζουμε και να αγαπάμε τον εαυτό μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ σ' ευχαριστώ Ειρήνη μου!!
      Όσο μπορούμε να προσέχουμε και να εμπλουτίζουμε τη διατροφή μας με φυσικά προϊόντα, κάνουμε σπουδαίο δώρο στην υγεία μας!
      Καλό Σαββατοκύριακο, φίλη!
      Φιλιά
      Μ

      Διαγραφή
  2. Que buena informacion sobre la linaza, a mi tambien me gusta usarla!
    Besos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χμ έχω την κουμπάρα μου που κάνει χρήση λιναρόσπορου καθημερινά Μαρίνα. Μου έχει μιλήσει για αυτόν. Βέβαια εγώ, σύμφωνα με τα παραπάνω λεγόμενα, πρέπει να ρωτήσω το γιατρό καθώς κάνω χρήση μόνιμης φαρμακευτικής αγωγής. Πάντως ακούγονται πολλά για τις θεραπευτικές του ιδιότητες.
    Ευχαριστούμε για την πληροφόρηση καλή μας φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχει πολλές ωφέλιμες για τον οργανισμό ιδιότητες Γιάννη μου, γι' αυτό και το χρησιμοποιούν πολλοί άνθρωποι. Όμως, καλό είναι να συμβουλευόμαστε και το γιατρό μας, ιδιαίτερα αν υπάρχει χρήση φαρμακευτικής αγωγής.
      Σ' ευχαριστώ που πέρασες καλέ μου φίλε!
      Μ

      Διαγραφή
  4. Κι εγώ βάζω στα δημητριακά μου, αλλά δεν ήξερα ότι πρέπει να ρωτήσω το γιατρό μου.
    Ωραίο θέμα για την υγεία μας Μαρίνα.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν υπάρχει φαρμακευτική αγωγή, νομίζω θα ήταν χρήσιμο Ρένα μου!
      Σε πολλά ιατρικά site αναφέρεται ότι μια κουταλιά την ημέρα είναι ιδανική ποσότητα, όμως δεν χάνουμε τίποτα να ρωτήσουμε το γιατρό μας!
      Σ' ευχαριστώ που πέρασες φίλη!
      Πολλά φιλιά
      Μ

      Διαγραφή
  5. καλή χρονιά και καλό μήνα
    πάντα με κάτι ωραίο και χρήσιμο
    μαθαίνουμε ένα σωρό πράγματα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επίσης κορίτσι μου!!
      Να είσαι γερή και χαρούμενη!
      Σ' ευχαριστώ που πέρασες, φιλιά πολλά!
      Μ

      Διαγραφή
  6. Καλο μηνα Μαρινα μου.Χρησιμες οι πληροφοριες και ιδιως οι διευκρινισεις .Την καλημερα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ναι τον ξέρω τον λιναρόσπορο. Δεν έχει μπει στην καθημερινή μου διατροφή αλλά ο σύζυγός μου τον χρησ/ει. Με εντολή γιατρού κιόλας
    Χρησιμότατες πληροφορίες Μαρίνα μου
    Καλή σου μέρα
    Τα φιλια μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννούλα μου, χαίρομαι που τις βρήκες χρήσιμες! Βρίσκω εξαιρετικό που ο γιατρός σας σύστησε κατανάλωση λιναρόσπορου. Η φύση έχει γεμίσει το ιατρικό οπλοστάσιο με σπουδαία υλικά.
      Σ' ευχαριστώ που πέρασες!
      Πολλά φιλιά
      Μ

      Διαγραφή
  8. Έχω βάλει στη διατροφή εδώ και χρόνια τον λιναρόσπορο αλλά ομολογώ πως τόσες πολλές πληροφορίες δεν τις είχα. Ειδικά για την ημερήσια δοσολογία που είναι ένα σημαντικό πράγμα. Ευτυχώς δεν την έχω υπερβεί ποτέ, από τύχη :) Ένα κουταλάκι του γλυκού ρίχνω μόνο στο γιαούρτι μου κάθε βράδυ.
    Σ'ευχαριστώ πολύ Μαρίνα μου για τις πολύτιμες πληροφορίες.
    Καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ σ' ευχαριστώ Μαρία μου, που πέρασες!
      Χαίρομαι που βρήκες χρήσιμες πληροφορίες στην ανάρτησή μου!
      Σε φιλώ, καλημέρα σου!
      Μ

      Διαγραφή

Πείτε μου τη γνώμη σας αφού πρώτα διαβάσετε την "Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων" του blog, που θα βρείτε στην κορυφή της πλαϊνής μπάρας, αν μπαίνετε από υπολογιστή ή κάτω από τη φόρμα σχολίων, αν μπαίνετε από smartphone ή tablet. Ευχαριστώ!

find "to e-periodiko mas" on instagram