Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Powered By | blogger widgets

Η γελοιογραφία και η ιστορία της.


Αν θέλαμε να δώσουμε ένα ορισμό για τη γελοιογραφία, θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι κάθε ζωγραφική παράσταση όπου πρόσωπα και καταστάσεις αποδίδονται παραλλαγμένα με κωμικό τρόπο, με στόχο τη σάτιρα.



Η ιστορία της χάνεται στα βάθη των αιώνων αφού ήταν γνωστή από τους αρχαίους χρόνους. Πιο συγκεκριμένα, κατά τον Πελοποννησιακό πόλεμο (4ο π.Χ αι.) όπως αναφέρει ο Αριστοτέλης, ζούσε ο Παύσων ο οποίος ήταν ζωγράφος και παρίστανε τους ανθρώπους όπως οι κωμικοί ποιητές, έχοντας ως στόχος τη διακωμώδησή τους.
Στην Αίγυπτο το δεύτερο μισό του 4ου π.Χ. αι. ζούσε ο Αντίφιλος γνωστός γελοιογράφος, ο οποίος στα έργα του σατίριζε κάποιο Γρύλλο και για το λόγο αυτό τα έργα του ονομάστηκαν "Γρύλλοι". Λέγεται μάλιστα πως αυτός εισήγαγε τη γελοιογραφία ως είδος ζωγραφικής.

Στη Νότια Ιταλία στα ερυθρόμορφα αγγεία υπήρχαν παραστάσεις όπου παρωδούνταν μύθοι θεών και Ομηρικών επεισοδίων. Γνωστός γελοιογράφος εκεί ήταν ο Ασστέας.

Η Αλεξάνδρεια στην Ελληνιστική περίοδο είναι εκείνη που εκπροσωπεί κάθε γελοιογραφικό είδος στην Τέχνη. Γελοιογράφοι της εποχής είναι ο Γραφικός, ο Καλάτις  κ.α. Λέγεται πως ο Γαλάτων που ζωγράφισε τον Όμηρο και άλλους ποιητές καυτηριάζοντας τους έτσι, ότι δεν φτιάχνουν τίποτε νέο, έχοντας μόνη πηγή έμπνευσής τους τον Όμηρο, ήταν Αλεξανδρινός.

Κατά το Μεσαίωνα η Εκκλησία με όπλο της τη γελοιογραφία, θα σατιρίσει τους άπιστους και τους αιρετικούς, ενώ η κοσμική Τέχνη με τη γελοιογραφία θα σατιρίσει τον έκλυτο βίο μοναχών.

Η ανάπτυξη της γελοιογραφίας όμως συντελείται με την ανάπτυξη της τυπογραφίας (16ος αι.). Τα θέματά της είναι κυρίως από την καθημερινότητα, παρά το γεγονός πως η πολιτική ζωή παρείχε άφθονο υλικό. Βλέπετε τα μοναρχικά καθεστώτα καταδίωκαν κάθε σάτιρα κατά των ισχυρών...

Στη μεγαλύτερη ακμή της θα φτάσει από την εποχή του Λουδοβίκου ΙΔ' μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση (1789), αφού χρησιμοποιήθηκε και σαν μέσο προπαγάνδας, μέσα από εκδόσεις γελοιογραφικών περιοδικών, όπως το Le Charival (1832, Γαλλία), το Φλίγκεντε Μπέττερ στη Γερμανία, το Νόυε Ιλλουστρίτε Τσάιτουνγκ και το Χουμοριστίσε Μπλέττερ στην Αυστρία και το Punch (1841 Αγγλία).

Στην Ελλάδα, πατέρας της γελοιογραφίας θεωρείται ο Θεμιστοκλής (Θέμος) Άννινος (1843 - 1916), ο οποίος διέθετε κομψότητα γραμμής και πληρότητα σχεδίου και ήταν παράλληλα εκδότης των σατιρικών περιοδικών "Ασμοδαίος" και "Άστυ" που ήταν τα πρώτα στο είδος αυτό.
Ακολούθησαν, ο βραβευμένος από την γαλλική εφημερίδα "Le Journal" Δημήτρης Γαλάνης, ο Ζαχ. Παπαντωνίου, ο Φρ. Αριστεύς, ο Στ. Σταματίου, ο Η. Κουμετάκης, ο Σ. Αντωνιάδης, (ΣΟΦΟ), ο Φ. Δημητριάδης, ο Γ. Γκέιβελης, ο Σ. Πολενάκης, ο Αρχέλαος Αντώναρος, ο Μ. Πιμπλής, ο Μ. Μποστατζόγλου  (Μποστ), ο Σ. Σταυρόπουλος, ο Κ. Μητρόπουλος, ο Αρκάς, ο Γ. Κυριακόπουλος (ΚΥΡ), ο, Σ. Ορνεράκης, ο Γ. Καλαϊτζής, ο Ι. Ανανιάδης, ο Γ. Ιωάννου και πολλοί ακόμα αξιόλογοι γελοιογράφοι.



Πληροφορίες: wikipedia.org24grammata.com
Κείμενο: "to e-periodiko mas"

Τα αγαπημένα του μήνα

Μια θάλασσα...

Δως μου μια θάλασσα να σεργιανίσω Δως μου μια θάλασσα να πιω Δως μου μια θάλασσα να σου αποδείξω Πόσο στ’ αλήθεια σ’ αγαπώ
Να την οργώσω, να τη γυρίσω Απ’ άκρη σ’ άκρη να τη διαβώ Σκαρί να φτιάξω να ταξιδέψω Και να σου φέρω το θησαυρό
Αυτόν που κρύψαν τρανοί κουρσάροι Αυτόν που ζήλεψε όλη η γη Αυτόν που λένε οι ποιητάδες Κι όλου του κόσμου οι ναυαγοί
Αυτόν θα φέρω και θ’ ακουμπήσω Μέσα στα χέρια σου τα δυο Να δω τα μάτια σου να λάμπουν Κι ένα χαμόγελο γλυκό
Κι αν με ρωτήσεις πώς τον λένε «Αθανασία» θα σου πω! Γιατί να ξέρεις, την κερδίζεις όσο σου λένε «σ’ αγαπώ»!


Η μόδα στη δεκαετία του 1930

Όπως όλοι γνωρίζουμε η μόδα δεν εκφράζει μόνο την ανάγκη ανανέωσης της εξωτερικής εμφάνισης ανά εποχή. Επηρεάζεται άμεσα και από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που επικρατούν. Έτσι, η οικονομική κρίση του 1929 είναι φυσικό να επηρεάσει και τη μόδα.

Κρέμες προσώπου από 6 έως 20 ευρώ

Ποιος είπε ότι οι κρέμες προσώπου, πρέπει να είναι ακριβές για να είναι καλές; Είναι ένας μύθος που έχει προ πολλού καταριφθεί κι ας φοβόμαστε να το παραδεχθούμε…

Στα ράφια των selfservice, μπορούμε να βρούμε κρέμες προσώπου που θα περιποιηθούν το δέρμα μας, χωρίς να αδειάσουν το ήδη …ταλαιπωρημένο πορτοφόλι μας. Κρέμες που η τιμή τους ξεκινά από 6 ευρώ και δεν ξεπερνά τα 20 στην ακριβότερη εκδοχή τους.

Ένα έγκλημα καταστρέφει την Αττική! - ΕΝΙΑΙΑ ΚΙΝΗΣΗ BLOGGER

Στεκόμαστε στο πλευρό των κατοίκων του Δήμου Μαραθώνα και υπερασπιζόμαστε το δικαίωμά τους να προστατεύσουν τη ΒΑ Αττική και όχι μόνο, από την καταστροφή, που θα επιφέρει ο ΧΥΤΥ Μαραθώνα. ΔΕΝ ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΙΩΠΗΛΟΙσε μια σειρά παράλογων και παράνομων ενεργειών που γίνονται, με πρώτο το σημείο που κατασκευάζεται. Βρίσκεται σε βουνό το οποίο εξαφανίστηκε σταδιακά για τη δημιουργία του, μια ανάσα απ’ τη θάλασσα. Στο σημείο βρίσκονται πηγές και ρέματα τα οποία καταλήγουν στις κοντινές παραλίες στον Ευβοϊκό (Μαραθώνα, Σχοινιά, Ν. Μάκρη, Σέσι) και ήδη με μια μικρή μπόρα κατεβαίνει λάσπη σε όλη την ακτογραμμή. Φανταστείτε να κατεβαίνουν τοξικά υπολείμματα. Με τη λειτουργία του θα μολυνθεί όχι μόνο η ακτογραμμή αλλά και η θάλασσα, θέτοντας σε κίνδυνο την αλιεία και το κολύμπι. Παίρνουμε θέση και ψηφίζουμε εδώ
ΔΕΝ ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΙΩΠΗΛΟΙ ΟΤΑΝθα επηρεαστεί άμεσα ο υδροφόρος ορίζοντας όπως συμβαίνει στη Φυλή, πουσύμφωνα με την έκθεση του καθ. Γεωλογίας & Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Λέκκα, …

Όταν τα παιδιά ντύνονταν Πιερότοι και Κολομπίνες...

Βλέποντας παλιές ελληνικές ταινίες διαπιστώνει κανείς πως η ενδυμασία των αποκριών έχει κι αυτή τη μόδα της. Μπορεί σήμερα τα παιδιά να διαλέγουν μέσα από μια μεγάλη ποικιλία τις στολές τους, με επικρατέστερες αυτές των ηρώων παραμυθιών ή cartoon, τις παλαιότερες δεκαετίες όμως τα πράγματα ήταν λίγο πιο απλά...
Εμπνευσμένες από την Κομέντια ντελ άρτε (Commedia dell'arte) οι στολές ήταν λιγότερο πρωτότυπες και περισσότερο κλασσικές. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...