Τα τελευταία χρόνια έχει
αυξηθεί η παραγωγή έργων με θέμα τον αυτισμό. Ίσως να έχετε διαβάσει ένα πολύ
πετυχημένο μεταφρασμένο βιβλίο το «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα» που έγινε
κινηματογραφική ταινία αλλά και θεατρικό έργο που ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία
στο Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου. Ή την
επίσης πετυχημένη τηλεοπτική σειρά «Η λέξη που δεν λες». Ο κατάλογος είναι μακρύς και κάθε χρόνο
προστίθενται και καινούριες ταινίες, βιβλία κ.ό.
Ήδη αρκετά- λογοτεχνικά
και εκπαιδευτικά-βιβλία, με θέμα τον αυτισμό μεταφράζονται και κυκλοφορούν και στην
Ελλάδα. Στην παραγωγή τέτοιων βιβλίων προστίθενται και αυτά Ελλήνων συγγραφέων-κυρίως
παιδικής λογοτεχνίας και ειδικών.
Το βιβλίο «Αυτισμός-Οι
άγραφοι κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς για παιδιά 4-12 ετών» που κυκλοφόρησε
το Φεβρουάριο του 2017, από τις εκδόσεις Πατάκη, είναι η αφορμή της συνέντευξης
μας, με τους συγγραφείς του, την εκπαιδευτικό –συγγραφέα Παναγιώτα Πλησή και
την ψυχολόγο, Ελένη Λούβρου.
- Μπορείτε να μας δώσετε κάποιες πληροφορίες για το βιβλίο σας;
Το μέρος των παιδιών πάλι
χωρίζεται σε δυο κομμάτια. Για παιδιά 4-7 και 8-12 ετών. Στο μέρος των παιδιών
έχουμε σε κάθε σελίδα μία εικόνα που αναφέρεται σε ένα ή περισσότερα
χαρακτηριστικά τους. Κάτω από την εικόνα δίνουμε στο παιδί αναγνώστη μία
συμβουλή σε σχέση με την εικόνα.
Στο μέρος των ενηλίκων
που και αυτό χωρίζεται σε δυο κομμάτια, όπως και των παιδιών, δίνουμε την επεξήγηση του κάθε παραδείγματος και μια πρώτη οδηγία για την αντιμετώπιση μιας
τέτοιας κατάστασης.
Στο βιβλίο επίσης γίνεται
αναφορά στο τι είναι αυτισμός και σε κάποια από τα χαρακτηριστικά του.
Τέλος, κάτι που αφορά την
ευελιξία του στη χρήση, είναι το διπλό εξώφυλλο. Στο τζάκετ, ο τίτλος είναι
διαφορετικός. Όταν βγει το τζάκετ, ο τίτλος του δεύτερου εξώφυλλου είναι
«Μαθαίνοντας τους άγραφους κανόνες της ζωής» και είναι έτσι γραμμένος, ώστε να
είναι κατανοητός από τα παιδιά.
- Το βιβλίο έχει ένα πολύ εξειδικευμένο θέμα, αυτό του αυτισμού. Πείτε μας γιατί τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο ακούμε τη λέξη αυτισμός και γιατί υπάρχει μία σύγχυση γύρω από αυτό; Επίσης πιστεύετε πώς ένα τόσο εξειδικευμένο βιβλίο θα ενδιέφερε και ανθρώπους δεν έχουν καμία σχέση με αυτό το θέμα;
Για παράδειγμα, ίσως να
θυμάστε από τα σχολικά σας χρόνια κάποιους συμμαθητές σας, που θα τους
χαρακτηρίζατε παράξενους. Ένα παιδί που δεν είχε φίλους, που θύμωνε εύκολα, που
ήξερε λεπτομέρειες για κάποιο εξειδικευμένο θέμα, αλλά δεν μπορούσε να
καταλάβει κάποια άλλα πράγματα που ήταν αυτονόητα για τα περισσότερα παιδιά της
ηλικίας του. Ένα παιδί που έμοιαζε σαν να είχε έρθει από άλλο πλανήτη. Το ότι
ακούγεται περισσότερο στις μέρες μας, οφείλεται κατά πολύ στο γεγονός, ότι πια
το εντοπίζουμε. Ξέρουμε τι είναι. Γι αυτό το λόγο, είναι σημαντικό να μάθουμε
γι αυτό, μιας και οι πιθανότητες να συναντήσουμε κάποιον στη ζωή μας με
αυτισμό, είναι μεγάλες.
- Μπορείτε να μας περιγράψετε το προφίλ ενός ανθρώπου που ανήκει στο φάσμα του αυτισμού;
- Δυσκολεύονται στις
σχέσεις τους με τους άλλους ανθρώπους.
- Συχνά δεν κατανοούν τους άγραφους κοινωνικούς κανόνες.
- Δυσκολεύονται στην διαχείριση
αισθητηριακών ερεθισμάτων.
- Παρουσιάζουν αυξημένα
επίπεδα άγχους και δυσκολία στη διαχείριση των συναισθημάτων τους και στην
κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων.
- Συχνά έχουν κάποιο ειδικό
ενδιαφέρον, που εαν η ενασχόληση τους με αυτό συνεχιστεί μέχρι την ενήλικη ζωή
τους, μπορεί να αποτελέσει την βάση ενός επιτυχημένου επαγγέλματος. Θα μπορούσαμε
εδώ να προσθέσουμε πώς η πιθανή ικανότητα που έχουν στην απομνημόνευση, είναι
ένας βοηθητικός παράγοντας στην επαγγελματική τους αποκατάσταση.
- Εμείς τι θα μπορούσαμε να κάνουμε ώστε να βοηθήσουμε στην ένταξη και αποδοχή τους στην κοινωνία;
- Γιατί θα συστήνατε σε κάποιον να αγοράσει αυτό το βιβλίο;
- Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια σας σχετικά με το βιβλίο αυτό;
Ήδη έχουν γίνει αρκετές
παρουσιάσεις και σεμινάρια το σχολικό έτος 2017-18 και τώρα είμαστε σε περίοδο προγραμματισμού, για το 2018-19.
Γίνονται κινήσεις για την
προώθηση του βιβλίου, στο εξωτερικό.
Για ό,τι αφορά το βιβλίο,
και τα βιβλία που θα ακολουθήσουν, μπορείτε συνεχώς να ενημερώνεστε από το
γκρουπ στο Facebook.
- Ευχαριστούμε πολύ για την τόσο ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε και το χρόνο που μας διαθέσατε!
Λίγα λόγια για τις συγγραφείς
Η Πλησή Παναγιώτα γεννήθηκε
στην Αθήνα. Εργάστηκε ως δασκάλα στην
Κύπρο και στην Ελλάδα.
Μέχρι τώρα έχουν
κυκλοφορήσει εφτά βιβλία της .
Ασχολείται κυρίως με την
παιδική λογοτεχνία, αλλά και με τη συγγραφή εκπαιδευτικών βιβλίων με θέμα τον
αυτισμό.
Έχει τιμηθεί τρεις φορές
με το Κρατικό Βραβείο Κύπρου, καθώς και με Έπαινο από τον Κύκλο του Ελληνικού
Παιδικού Βιβλίου. Βιβλία της βρέθηκαν και στις βραχείες λίστες του Διαβάζω και
Αναγνώστη.
Το βιβλίο της “Δεν είμαι
τέρας, σου λέω!” κυκλοφορεί και στα ιταλικά από τις εκδόσεις Anicia. (Non sono un mostro ti dico!)
Αυτισμός-Οι άγραφοι
κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς (4-12), 2017 Πατάκης
Τι κρατάει η μαμά; 2016
Ψυχογιός
Μα, μπαμπά είναι χάλια!,
2014 Κέδρος
Δεν είμαι τέρας, σου
λέω!, 2011 Κέδρος
Η τεμπελοπόλη Πόλη- Πόλη,
2006 Κέδρος
Κλέφτης ονείρων, 2004
Κέδρος
-----------------------------------------
Η Ελένη Λούβρου γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Καναδά. Είναι
κάτοχος Πτυχίου Ψυχολογίας από το Πανεπιστήμιο του Glamorgan, Master of Science στην Εφαρμοσμένη Ψυχολογία από το Πανεπιστήμιο του Brunel και ενός ακόμα Μεταπτυχιακού στη Ψυχολογία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της
Αγγλίας.
Η επαγγελματική εμπειρία στο χώρο του αυτισμού ξεκίνησε
το 2000 στο Λονδίνο. Από τότε εργάζεται ιδιωτικά ως ψυχολόγος με παιδιά,
εφήβους και ενήλικες με αυτισμό αλλά και τυπικής ανάπτυξης. Εχει συνεργαστεί με
διάφορα κέντρα, συλλόγους και φορείς και είναι εισηγήτρια σε σεμινάρια και
εκπαιδεύσεις με θέμα τον αυτισμό.
Με την ιδιότητα της πιστοποιημένης εκπαιδεύτριας της Gordon Hellas οργανώνει/διεξάγει ομάδες γονέων που βασίζονται στο διεθνώς αναγνωρισμένο
σεμινάριο ‘Το Εργαστήριο του Αποτελεσματικού Γονέα’.
Έχει μεταφράσει το βιβλίο "Εκπαιδεύοντας τα παιδιά
με αυτισμό στην Ανάγνωση του Νου" από τις εκδόσεις ‘Γλαύκη’ ( Αγγλικός
τίτλος: Teaching Children with Autism to Mind Read. P. Howlin, S. Baron-Cohen & J. Hadwin).
Με την δασκάλα Παναγιώτα Πλησή έχουν συγγράψει το παιδικό
βιβλίο : "Αυτισμός: Οι άγραφοι κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς για παιδιά 4-12
ετών" που είναι το πρώτο βιβλίο μίας σειράς, που αφορούν τις κοινωνικές
δεξιότητες των ατόμων στο φάσμα του αυτισμό.
Διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στην Αθήνα όπου κατοικεί με την
οικογένεια της. Είναι μητέρα τριών παιδιών.
Συγχαρητήρια για το θέμα ! τέτοια θέματα και ζητήματα πρέπει να αναδεικνύονται καθώς αφορούν τις ζωές όλων μας. Μπράβο ειλικρινά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε από καρδιάς, Γιάννη!
ΔιαγραφήΚαλή σου εβδομάδα!!
Όσο περισσότερα γνωρίζουμε για το θέμα, τόσο συνειδητοποιούμαστε και μπορούμε να παλέψουμε τον αποκλεισμό. Μπράβο, Μαρίνα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνούμε Αλεξάνδρα μου! Σ' ευχαριστώ πολύ, φίλη!!
ΔιαγραφήΤί εξαιρετικό θέμα!!! Μπράβο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαιρός είναι να σταματήσουμε να θεωρούμε και να αντιμετωπίζουμε τον αυτισμό ως ταμπού.
Αγκαλιά μεγάλη και πολλά-πολλά ΣΣΣΜΟΥΤΣ!
Καλή εβδομάδαααα!
Χαίρομαι πολύ, που συμφωνούμε Γιάννα μου!
ΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ πολύ και σε φιλώ γλυκά!!
Καλή εβδομάδα!
Μ.
Χίλια Μπράβο σας!!! Καλώς σας βρήκα και χαίρομαι πάρα πολύ που σας βρήκα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι δική μου χαρά! Καλώς βρεθήκαμε, ευχαριστώ πολύ!
ΔιαγραφήΜ.