Ο Μάρτης και η ιστορία του!...


o-martis-kai-i-istoria-tou

Ο τρίτος μήνας του χρόνου και ο πρώτος μήνας της Άνοιξης, έχει τη δική του ιστορία. Ο Μάρτιος πήρε το όνομά του από τον αρχαίο θεό Άρη, που στα λατινικά λέγεται Mars. Ο γιος του, ο μυθικός Ρωμύλος, έδωσε στο μήνα το όνομα του πατέρα του για να τον τιμήσει, μια που ο Άρης θεωρούνταν γενάρχης των Ρωμαίων. Αυτός μάλιστα είναι ο λόγος που ο Πλούταρχος αναφέρει πως ο ο Μάρτιος απεικονίζεται ως άνδρας ντυμένος με δέρμα λύκαινας.

Στο αρχαίο ρωμαϊκό ημερολόγιο ο Μάρτιος ήταν ο πρώτος μήνας του χρόνου και η πρώτη του ημέρα ήταν φυσικά Πρωτοχρονιά κατά την οποία οι Εστιάδες Παρθένες άναβαν νέα ιερή φωτιά στο ναό της Εστίας, στην αγορά της Ρώμης. Γιόρταζαν επίσης τη θεά Ήρα (μητέρα του θεού Άρη) προσφέροντας της οι παντρεμένες γυναίκες, αγελάδες και χήνες, που θεωρούνταν τα ιερά ζώα της Ήρας. Γίνονταν επίσης γιορτές με χορούς και τραγούδια προς τιμήν του θεού Άρη, που κρατούσαν ολόκληρο σχεδόν το μήνα καθώς και γιορτή προς τιμήν του θεού Διονύσου στις 25 του μήνα, που ήταν αφιερωμένη στα αγόρια που συμπλήρωναν το 16ο έτος της ηλικίας τους και παραλαμβάνοντας την ανδρική τήβεννο, έμπαιναν επισήμως στην ανδρική ηλικία.

Κατά την αρχαιότητα στην Ελλάδα, είναι η εποχή που γιόρταζε η Δήλος τον μουσηγέτη θεό της. Στην Αθήνα υπήρχαν την ίδια περίοδο πολυήμερες γιορτών προς τιμήν του Διονύσου οι λεγόμενες "Διονύσια εν άστει". Στις γιορτές αυτές κάνουν την εμφάνισή τους και οι δραματικοί αγώνες στους οποίους λάμβαναν μέρος τρεις τραγικοί ποιητές με μια τετραλογία και πέντε κωμικοί με μία κωμωδία ο καθένας. Επίσης γιορτάζονταν τα "Μυστήρια εν Άγραις" προς τιμήν της Περσεφόνης και τα "Δάσια" προς τιμήν του Μειλιχίου Δία, που ήταν προστάτης των μικρών παιδιών και δεν είχε καμία σχέση με το θεό Δία που κατοικούσε στον Όλυμπο.

Ο Μάρτιος έχει συνδεθεί με ένα από τα πιο διαδεδομένα έθιμα, που φέρει το όνομά του, το ασπροκόκκινο βραχιολάκι που ονομάζεται Μάρτης και έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα. Κάθε πρώτη του Μαρτίου έβαζαν οι μητέρες στα παιδιά τους το βραχιολάκι αυτό, φτιαγμένο από άσπρη και κόκκινη κλωστή για να μην τα κάψει ο ήλιος. Το ίδιο έκαναν και οι νεαρές κοπέλες. Το έβγαζαν από το χέρι τους με το τέλος του μήνα και το τοποθετούσαν στο αρνί του ΠάΠησχα για να ψηθεί χωρίς να καεί στη σούβλα.

Είναι επίσης ο μήνας που συνδέεται με τη Μεγάλη Τεσαρακοστή ή Σαρακοστή, τη 40ήμερη νηστεία, που προηγείται από τη μεγάλη γιορτή του Πάσχα, τη γιορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και την επέτειο της Επανάστασης του 1821.

Ο λαός μας έχει δώσει στο Μάρτιο πολλές ονομασίες οι οποίες όλες σχεδόν σχετίζονται με τις άστατες καιρικές συνθήκες που τον συνοδεύουν. Έτσι, τον συναντάμε ως Κλαψομάρτη και Πεντάγνωμο αλλά και Βαγγελιώτη, Φυτευτή και Ανοιξιάτη.

Όπως κι αν τον ονομάσουμε, ό,τι καιρό κι αν έχει, γεγονός είναι πως η Άνοιξη με το Μάρτη είναι εδώ! Ζήστε τον με χαμόγελο και αισιοδοξία! 
Καλό μήνα σε όλους!!







Πηγή πληροφοριών: sansimera.gr, wikipedia.org
Κείμενο: to e-periodiko mas
to e-periodiko mas
14 Σχόλια

14 σχόλια:

  1. Πολύ όμορφη ανάρτηση και πολλά τα αγνοούσα! Καλό μήνα ανοιξιάτικο, γεμάτο ευεξια και όρεξη για δημιουργία. Όλα να πάνε κατ'ευχήν
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ Αννούλα μου!! Καλό μήνα φίλη, με πολλά χαμόγελα και υγεία!!
      Σε φιλώ γλυκά!

      Διαγραφή
  2. Πολύ ωραία ανάρτηση! Την Απόλαυσα πραγματικά! Μπράβο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπώ τις ιστορίες για τους μήνες! Εύχομαι μια όμορφη και δημιουργική άνοιξη να μοιραστούμε! 😍🌸

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Αλεξάνδρα μου, καλό και χαμογελαστό μήνα να έχουμε!!
      Φιλιά πολλά!!

      Διαγραφή
  4. Με μια απέριττη ομορφιά υποδεχόμαστε τον καινούργιο μήνα στο σπιτικό σας εδώ !
    Πάντα με κάτι καινούργιο να μάθουμε, να ταξιδέψουμε, να θυμηθούμε.
    Και πάντα με ένα μπουκέτο όμορφες ευχές να το συνοδεύουν.
    Καλό μήνα με όλη μου τη θετική σκέψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου, η θετική σου σκέψη αποτυπώνεται στα όμορφα λόγια σου! Σ' ευχαριστώ πολύ καλέ μου φίλε!! Χαρούμενο μήνα με υγεία να έχεις!

      Διαγραφή
  5. Καλημερα.εμαθα πραγματα που δεν ηξερα.Καλο μηνα και απο εμενα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Λίτσα μου! Σ' ευχαριστώ πολύ, καλό μήνα με υγεία και χαμόγελα!!

      Διαγραφή
  6. πόσο απολαμβάνω αυτά τα είδη ,που μαθαίνω
    από που προήλθε το κάθε τι
    μπράβο σου και ευχαριστούμε που τα μοιράζεσαι μαζί μας
    μου άρεσαν πολύ όλα όσα διάβασα και έμαθα [καποια ήξερα , κάποια όχι]
    καλό μήνα με ωραίες στιγμές και ας ελπίσουμε να μπει επιτέλους η άνοιξη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δελφινάκι μου σ' ευχαριστώ πολύ που περνάς και μου δίνεις λόγο για να μοιράζομαι όσα μαθαίνω!
      Καλό μήνα με όμορφες στιγμές κορίτσι μου!

      Διαγραφή
  7. Καλό μηνα δεν μπορω να πω τωρα Μαρίνα μου αφού ο Μαρτης κοντευει να τελειωσει αλλα ομως μπορω να αφησω εδω τις ευχες μου για αυριο που γιορταζουμε όλοι διπλη γιορτη.. και η Παναγια μας και η πατριδα Μαρίνα μου..
    Να περνας ομορφα οτι και να κανεις.. την αγαπη μου ..φιλακιααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρούλα μου, οι ειλικρινείς ευχές είναι πάντα ευπρόσδεκτες και σ' ευχαριστώ πολύ!!
      Να είσαι καλά φίλη και να έχεις μια υπέροχη άνοιξη!
      Πολλά φιλιά με την αγάπη μου!!

      Διαγραφή

Πείτε μου τη γνώμη σας αφού πρώτα διαβάσετε την "Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων" του blog, που θα βρείτε στην κορυφή της πλαϊνής μπάρας, αν μπαίνετε από υπολογιστή ή κάτω από τη φόρμα σχολίων, αν μπαίνετε από smartphone ή tablet. Ευχαριστώ!

find "to e-periodiko mas" on instagram