Εντίθ Πιάφ, το σπουργιτάκι

Εντίθ Πιάφ, το σπουργιτάκι


Η Γαλλίδα τραγουδίστρια και ηθοποιός, που με την ερμηνεία της στη γαλλική μπαλάντα που αντικατόπτριζε τις τραγωδίες της προσωπικής της ζωής, απέκτησε παγκόσμια φήμη και έγινε συνώνυμο της Γαλλίας!
Το πραγματικό της όνομα, ήταν Εντίτ Ζιοβανά Γκασιόν και γεννήθηκε στο Παρίσι στις 19 Δεκεμβρίου του 1915, από πατέρα ακροβάτη του δρόμου και μητέρα τραγουδίστρια σε καφέ. Εγκαταλελειμμένη και από τους δύο γονείς μεγαλώνει με τη γιαγιά της (ιδιοκτήτρια οίκου ανοχής) στη Νορμανδία.

Στα εφηβικά της χρόνια, την πήρε κοντά του ο πατέρας της, που τότε εργαζόταν ως ακροβάτης σε τσίρκο και την έβαλε να τραγουδάει συμπληρώνοντας το νούμερό του. Έτσι την ανακάλυψε ένας ιδιοκτήτης καμπαρέ και της έδωσε την πρώτη της δουλειά. Εκείνος την έπεισε να μετονομαστεί σε "Πιαφ" που στην παρισινή αργκό σημαίνει σπουργίτι.

Το 1932 γνώρισε τον Λουί Ντιπόν, τον ερωτεύτηκε και απέκτησε μαζί του μια κόρη τη Μαρσέλ. Μη μπορώντας να αφήσει το τραγούδι όπως απαιτούσε ο Ντιπόν, γρήγορα χώρισαν και η Εντίθ ανέλαβε το μεγάλωμα της κόρης της. Η μικρή Μαρσέλ, ίσως και λόγω συνθηκών, έφυγε γρήγορα από τη ζωή, σε ηλικία μόλις 2 χρόνων, την εποχή μάλιστα που η μητέρα της άρχισε να γνωρίζει τη δόξα, τραγουδώντας στα μεγαλύτερα μιούζικ - χολ του Παρισιού.



Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, βρίσκει την Εντίθ ήδη διάσημη, να παρηγορεί με τη φωνή της, τους συμπατριώτες της στα δύσκολα χρόνια. Με το τέλος του πολέμου η φήμη της φτάνει στα ύψη, δίνοντάς της την ευκαιρία να κάνει περιοδείες στην Ευρώπη, στη Νότια Αμερική και τις ΗΠΑ, για να γίνει με την τρυφερή και συνάμα βραχνή φωνή της παγκόσμια αγαπητή.



Στα πλαίσια της ευρωπαϊκής της περιοδείας, εμφανίστηκε στην Αθήνα, στο θέατρο "Κοτοπούλη" και γνωρίζει τον ηθοποιό Δημήτρη Χορν, τον οποίο ερωτεύτηκε χωρίς όμως ανταπόκριση.

Το 1962 και μετά από ένα αποτυχημένο γάμο, γνωρίζει ένα άλλο Έλληνα κομμωτή και τραγουδιστή, τον Θεοφάνη Λαμπούκα, στον οποίο μάλιστα θα δώσε το παρατσούκλι Τεό Σαγαπό, με το οποίο θα γίνει γνωστός ως τραγουδιστής στο γαλλικό κοινό.

Το τραγούδι που αγάπησε σχεδόν όλη η υφήλιος "La Vie En Rose" και το είχε γράψει η ίδια, δεν αντιπροσώπευε και τη ζωή της η οποία μόνο ρόδινη δεν υπήρξε. Μετά από πολλές περιπέτειες υγείας, έφυγε από τη ζωή πριν συμπληρώσει τα 48 της χρόνια, στις 11 Οκτωβρίου του 1963. 
Εκτός από δικά της, ερμήνευσε τραγούδια των Ρεμόν Ασό («Mon Legionnaire»), Μισέλ Εμέρ («L’ Accordeoniste»), Ανρί Κοντέ (Padam-padam), Ζορζ Μουστακί («Mylord»), Σαρλ Ντιμόν («Non, je ne regrette rien»), Μαργκερίτ Μονό («L’ Hymne a l’ amour», «Milord» σε στίχους Ζορζ Μουστακί), Λεό Φερέ («Les amants de Paris»).

πληροφορίες από: wikipedia.orgsansimera.gr
κείμενο: to e-periodiko mas

[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Τι καπνό φουμάρει;

Τι καπνό φουμάρει;


(από πού προήλθε η φράση)


Συχνά, για κάποιον που δεν ξέρουμε τι είναι, ρωτάμε συνήθως : «τι καπνό φουμάρει;». 
Η φράση αυτή δεν προέρχεται, όπως νομίζουν πολλοί, από τη μάρκα των τσιγάρων που καπνίζει, αλλά κρατάει από τα βυζαντινά ακόμη χρόνια, ίσως και πιο παλιά. 
Η λέξη «καπνός» έχει εδώ την αρχαία σημασία της εστίας, δηλαδή, του σπιτιού. Ο ιστορικός Π. Καλλιγάς λέει κάπου : «Οι φορατζήδες έμπαιναν εις τας οικίας των εντόπιων και ερωτούν "τι καπνό φουμάρει εδώ;" Κατά την απόκριση δε έβανον τον αναλογούντα φόρον». 
Όταν, λοιπόν, την εποχή εκείνη έλεγαν «καπνό», εννοούσαν σπίτι και επικράτησε η φράση με την ένοια του τι είδους άνθρωπος είναι κάποιος...




[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Άλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα του, αλλιώς

Άλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα του, αλλιώς


(από πού προήλθε η φράση)


Στους χρόνους του Όθωνα, υπήρχε ένας γνωστός κουρελιάρης τύπος: Ο Μανώλης Μπατίνος.
Δεν υπήρχε κανείς στην Αθήνα που να μην τον γνωρίζει, μα και να μην τον συμπαθεί.
Οι κάτοικοι του έδιναν συχνά κανένα παντελόνι ή κανένα σακάκι, αλλά αυτός δεν καταδέχονταν να τα πάρει, γιατί δεν ήταν ζητιάνος.


Ήταν.ποιητής, ρήτορας και φιλόσοφος (έτσι πίστευε). Στεκόταν σε μια πλατεία και αράδιαζε ότι του κατέβαινε.
Κάποτε λοιπόν έτυχε να περάσει από εκεί ο Ιωάννης Κωλέττης.
Ο Μανώλης Μπατίνος τον πλησίασε και τον ρώτησε, αν έχει το δικαίωμα να βγάλει λόγο στη Βουλή.
Ο Κωλέττης του είπε ότι θα του έδινε ευχαρίστως άδεια αν πέτουσε απο πάνω του τα παλιόρουχα που φορούσε κι έβαζε άλλα.
Την άλλη μέρα ο Μανώλης παρουσιάστηκε στην πλατεία με τα ίδια ρούχα, αλλά τα είχε γυρίσει ανάποδα και φορούσε τα μέσα έξω.
Ο κόσμος τον κοιτούσε έκπληκτος.
Και τότε άκουσε αυτούς τους στίχους απο το στόμα του Μανώλη Μπατίνου:
«Άλλαξε η Αθήνα όψη,
σαν μαχαίρι δίχως κόψη,
πήρε κάτι απ' την Ευρώπη
και ξεφούσκωσε σαν τόπι.
Άλλαξαν χαζοί και κούφοι
και μας κάναν κλωτσοσκούφι.
Άλλαξε κι ο Μανωλιός
κι έβαλε τα ρούχα του αλλιώς».




[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Σαρδάμ

Σαρδάμ


(από πού προήλθε η φράση)


Η λέξη δεν έχει ετυμολογική ρίζα, αλλά προέρχεται από τον αναγραμματισμό του επιθέτου Μάνδρας. 
Ο Αχιλλέας Μάνδρας, ηθοποιός - σκηνοθέτης, γεννήθηκε το 1875 στην Κωνσταντινούπολη και ήταν ο πρώτος που γύρισε ελληνική κινηματογραφική ταινία. Επειδή έκανε πολλά μπερδέματα την ώρα που έπαιζε, σκέφθηκε να τα ονοματίσει. Έτσι αναγραμμάτισε το επώνυμό του και μας έδωσε μια καινούρια λέξη. Την καλλιτεχνική λέξη «Σαρδάμ».







[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Ντιπ κόκκινης πιπεριάς

Ντιπ κόκκινης πιπεριάς


Ένα γευστικότα το ντιπ, που θα το απολαύσουν όλοι, κάνοντας ένα σπουδαίο δώρο υγείας, στον οργανισμό!...

Πώς θα το φτιάξετε:
Ψήνουμε στο γκριλ του φούρνου μας ή και στα κάρβουνα αν θέλουμε, πιπεριές κόκκινες Φλωρίνης και τις ξεφλουδίζουμε, αφαιρώντας και τα σποράκια τους.

Στη συνέχεια, τις πολτοποιούμε και τις βάζουμε σε μια κατσαρόλα.
Πολτοποιούμε και φρέσκες τομάτες που τις προσθέτουμε στις πιπεριές.
Προσθέτουμε ελαιόλαδο, λίγη ζάχαρη, αλάτι, ξύδι και λίγο καυτερό πιπέρι.
Αν θέλουμε να γίνει περισσότερο πικάντικο το ντιπ μας, θα χρειαστούμε και δυο - τρεις σκελίδες σκόρδο πολτοποιημένες επίσης.
Βράζουμε καλά τα υλικά μας και η σάλτσα (ντιπ) είναι έτοιμη!...
Για να τη φυλάξουμε, θα τη βάλουμε σε αποστειρωμένα βάζα και αφού κρυώσουν, θα τα βάλουμε στο ψυγείο.

Σημειώσεις: 

α. Μια άλλη παραλλαγή αυτού του ντιπ, (λιγότερο ...νηστίσιμη) είναι η αντικατάσταση της τομάτας με τριμμένο άσπρο τυρί, φέτα ή ανθότυρο, αλλά και με γιαούρτι αν προτιμάτε.
Στην περίπτωση αυτή, δεν χρειάζεται να βράσετε τα υλικά, αρκεί να τα πολτοποιήσετε όλα μαζί και να τα βάλετε στο βάζο.

β. Ένας εύκολος τρόπος για να αποστειρώσουμε βάζα είναι να τα βάλουμε στο φούρνο, πάνω σε μια πετσέτα της κουζίνας γυρισμένα ανάποδα, καθώς και τα καπάκια τους, που θα είναι κι αυτά γυρισμένα με την εσωτερική τους επιφάνεια να ακουμπά στην πετσέτα. Ο φούρνος πρέπει να έχει θερμοκρασία 100 βαθμών Κελσίου και θα τα αφήσουμε για 10 λεπτά.

[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Cranberries, ευεργετικά και θεραπευτικά

Cranberries, ευεργετικά και θεραπευτικά


Μπορεί η γεύση τους να είναι ιδιαίτερα ξινή, αλλά οι παρακάτω πληροφορίες, θα σας πείσουν να τα βάλετε στην καθημερινή σας διατροφή, αν δεν το έχετε ήδη κάνει.
Ο πολύτιμος και μικροσκοπικός αυτός καρπός έχει σπουδαίες ιδιότητες. Tο κράνμπερι και μερικά άλλα φρούτα, όπως οι φράουλες και τα βατόμουρα, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες, αποτελούν καλή πηγή κηκιδικoύ οξέος (ellagic acid) μιας αντιοξειδωτικής ουσίας, που εκτός των άλλων, διαθέτει αντικαρκινική δράση. Mε βάση τα αποτελέσματα κλινικών δοκιμών, το συστατικό αυτό φαίνεται ότι εμποδίζει την αλλοίωση του DNA, δηλαδή του γενετικού μας υλικού, «αφοπλίζει» τη δράση των καρκινικών κυττάρων και εμποδίζει την ανάπτυξη των όγκων. Eκείνο, όμως, που είναι εντυπωσιακό σε σχέση με τη δράση του κράνμπερι είναι ότι καταπολεμά τα κύτταρα του καρκίνου πριν και μετά την εμφάνιση της νόσου.

Αποτρέπει και τις μεταστάσεις. Tο αντιοξειδωτικό αυτό, όταν απομονώνεται εργαστηριακά, δεν απορροφάται από το αίμα τόσο καλά, όσο όταν περιέχεται στις τροφές που καταναλώνουμε. Oπότε,καλό είναι να το καταναλώνουμε σε φυσική μορφή συχνά.
Σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού  Ινστιτούτου Υγείας της Αμερικής  μία στις πέντε γυναίκες  σε κάποια  φάση της ζωής της θα ταλαιπωρηθεί  σίγουρα  από ουρολοίμωξη.
Όπως απέδειξε μελέτη της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Harvard σε ηλικιωμένες γυναίκες, που έπιναν 1-2 ποτήρια χυμό κράνμπερι σε καθημερινή βάση για ένα εξάμηνο, ο αριθμός των βακτηριδίων στην ουροδόχο κύστη τους περιορίστηκε και επιπλέον είχαν σχεδόν 60% λιγότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν λοιμώξεις

Επίσης, οι γυναίκες που είχαν ουρολοίμωξη και έπιναν χυμό είχαν 75% περισσότερες πιθανότητες να  ιαθούν  γρηγορότερα σε σχέση με αυτές που δεν έπιναν. 
Άλλες εργαστηριακές έρευνες έδειξαν ότι το φυτό αυτό έχει την ικανότητα να μειώνει σημαντικά την υποτροπή των ουρολοιμώξεων σε κορίτσια προεφηβικής ηλικίας.


Χάρη σε αυτές τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του, το φρούτο αποδεικνύεται ευεργετικό  και  για τις καρδιαγγειακές  παθήσεις , αφού συμβάλλει στην μείωση της κακής χοληστερίνης προλαμβάνοντας τα εμφράγμτα. 
Έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα  στην Journal of the Canadian Dental Associati, διαπίστωσε  ότι τα κράνμπερι μπορούν να κρατάνε τα βλαβερά βακτήρια μακριά από τα κύτταρα, που συγκεντρώνονται στα ούλα και να τα εμποδίζουν να παράγουν οξέα, που φθείρουν το σμάλτο των δοντιών.
Παράλληλα μειώνουν τη φλεγμονή που προκαλείται από τα βακτήρια που ευθύνονται για την περιοδοντίτιδα.

Επίσης, ορισμένα ταλκ για μωρά περιέχουν ουσίες από κράνμπερι για να προστατεύουν το ευαίσθητο βρεφικό δέρμα, απέναντι στους ερεθισμούς της πάνας.

Όμως, ενώ  το Κράνμπερι μπορεί να καταναλωθεί σαν χυμός, πολλοί δεν ανέχονται την  ξινή γεύση του, με αποτέλεσμα να προσθέτουν σημαντική ποσότητα ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών ουσιών, πράγμα το οποίο  θα πρέπει να γίνεται με μέτρο.

Για το λόγο αυτό, αρκετοί είναι αυτοί που προτιμούν να το λαμβάνουν ως συμπλήρωμα διατροφής: σε κάψουλες, μασώμενα δισκία ή και πόσιμα σκευάσματα. 
Θα τα βρείτε βεβαίως και φρέσκα στο εμπόριο, σε καταστήματα μαναβικής, σε σούπερ μάρκετ όπου τα πωλούν κατεψυγμένα, καθώς επίσης και σε καταστήματα ειδών υγιεινής διατροφής, αποξηραμένα. 

[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Η  ιστορία του μπουζουκιού

Η ιστορία του μπουζουκιού


Το λαοφιλές αυτό μουσικό όργανο, όπως και όλα τα λαούτα, έχει καταγωγή από την αρχαία Ελλάδα, όπου ονομαζόταν πανδούρα ή πανδουρίδιον ή απλώς τρίχορδο, γιατί είχε τρεις χορδές. Καλύτερη απόδειξη της καταγωγής του, αποτελούν τα μάρμαρα της εποχής, που σήμερα φιλοξενούνται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, με γνωστότερο, αυτό της Μαντινείας (4ος αι. π.Χ.) το οποίο απεικονίζει το μυθικό αγώνα μεταξύ του Απόλλωνα και της Μαρσύας, όπου η αρχαιοελληνική πανδούρα (πανδουρίδα) παίζεται από μια μούσα καθισμένη σ' ένα βράχο.

Κάποιοι δέχονται την τουρκική προέλευση της ονομασίας του και μόνο (buzuq), η οποία όμως, είναι πολύ πιθανό να είναι περσική. Όπως και να έχει, γεγονός είναι ότι το μουσικό αυτό όργανο, πέρασε από την αρχαία Ελλάδα, στο Βυζάντιο, επέζησε στην Τουρκοκρατία και ανθεί μέχρι σήμερα, παρόλο που πέρασε από μια περίοδο αμφισβήτησης.
Παραλλαγές του, υπήρξαν πολλές από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας και είχε και αντίστοιχα πολλά ονόματα, όπως πανδούρα ή πανδουρίδα, τρίχορδον που αναφέρθηκαν ήδη, αλλά και ταμπουράς, θαμπούρα, ταμπούριν, ψαλτήριον, μπουζούκι και πολλά ακόμη, με τα οποία ονομάζονταν και άλλα μικρότερα ή μεγαλύτερα όργανα της ίδιας οικογένειας. 
Το μπουζούκι συνδέθηκε με το ρεμπέτικο τραγούδι από το 1935, που σχηματίστηκε η πρώτη ρεμπέτικη κομπανία, η "Τετράδα του Πειραιώς" την οποία ίδρυσε ο θρύλος του μουσικού αυτού είδους, ο Μάρκος Βαμβακάρης και την αποτελούσαν (εκτός από τον ίδιο) ο Στράτος Παγιουμτζής ο οποίος έπαιζε ένα ξεχωριστό είδος μπουζουκιού τρίχορδου, με πολύ μακρύ και βαθύ, αλλά στενής επιφάνειας, καπάκι που λεγόταν γόνατο και έβγαζε ιδιαίτερο ήχο, ο Ανέστης Δελιάς και ο Γιώργος Μπάτης.
Ο Μανώλης Χιώτης ήταν ο άνθρωπος που έκανε τη μεγάλη αλλαγή στην τεχνική του μπουζουκιού, όταν πρόσθεσε μία χορδή και το κούρδισε στη λογική της κιθάρας. Ο περιβόητος Ζοζέφ υπήρξε ξακουστός κατασκευαστής, ο οποίος έφτιαχνε μπουζούκια για τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες. Λέγεται μάλιστα πως, το πρώτο τετράχορδο το έφτιαξε εκείνος, για λογαριασμό του Μανώλη Χιώτη και κάτω από τις υποδείξεις του, στις αρχές της δεκαετίας του 1950.
Το τετράχορδο μπουζούκι, όντας πιο πολυφωνικό έδινε τη δυνατότητα για περισσότερες και πιο περίπλοκες συγχορδίες τις οποίες, τις έχουμε ήδη απολαύσει και αγαπήσει καθ' όλη τη διάρκεια της ιστορίας του.
Όχι άδικα λοιπόν, το μπουζούκι είναι συνδεδεμένο με την Ελλάδα, εκφράζοντας με τον πιο δυνατό τρόπο, τον έλληνα που τραγουδά τον πόνο, τη χαρά, την αγάπη ή την απώλεια...

πηγή πληροφοριών
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια

find "to e-periodiko mas" on instagram