To 1913 μεταξύ των μεταρρυθμίσεων που έκανε η κυβέρνηση Βενιζέλου ήταν οι εξής:
Η υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία από 4 ετών.
Καθιερώνεται υποχρεωτικό, αυτόνομο και εξαετές δημοτικό σχολείο.
Στη Μέση Εκπαίδευση καθιερώνονται δύο ανεξάρτητοι τύποι σχολείων. Το τριετές Αστικό σχολείο με τεχνικό και πρακτικό χαρακτήρα, όπου μπορούν να φοιτήσουν χωρίς εξετάσεις οι απόφοιτοι του δημοτικού σχολείου. Επίσης το εξαετές Γυμνάσιο, το οποίο χωρίζεται σε φιλολογικό και πραγματικό.
Φροντίδα για τη μόρφωση της Ελληνίδας.
Δημιουργία τεχνοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, με σκοπό την προετοιμασία για την κοινωνική και οικονομική ζωή και σύνδεση του σχολείου με την παραγωγή.
Μέριμνα για την εξασφάλιση κτιριακής υποδομής.
Ακολουθούν το 1916 νέες και πιο ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις. Τα διδακτικά βιβλία του Δημοτικού αλλάζουν μορφή και περιεχόμενο και "οφείλουσι να είναι γεγραμμένα εις την κοινήν ομιλουμένην γλώσσαν, απηλλαγμένην παντός αρχαϊσμού". Αυτή την εποχή εκδίδονται τα πρότυπα αναγνωστικά, το "Αλφαβητάρι με τον ήλιο" και το αναγνωστικό της Γ' Δημοτικού "Σαν τα ψηλά βουνά".
Το ελληνικό διδακτικό βιβλίο αποκτά ευχάριστη εικονογράφηση και εγκαταλείπονται ο διδακτισμός, ο στόμφος και ο αρχαϊσμός. Η εκπαίδευση της περιόδου 1919 - 1920 αποκτά "φιλελεύθερο προσανατολισμό", ο οποίος όμως έρχεται σε ρήξη με τη νοοτροπία του παρελθόντος. Τη δεκαετία αυτή κυκλοφορούν 10 νέα αναγνωστικά βιβλία γραμμένα στη δημοτική με βάση τη γραμματική του Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
Οι αντιδράσεις για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση των ετών 1913 και 1917 ήταν μεγάλες, ιδιαίτερα για το γλωσσικό ζήτημα και την καθιέρωση της δημοτικής. Ο Βενιζέλος, αποφασισμένος για τις αλλαγές αυτές, δήλωνε το 1918 στη Βουλή: "Δεν θα κάμωμεν συμβιβασμόν... Είπον καθαρά ότι εις το δημοτικό σχολείο θα έχωμε τη δημοτική γλώσσα".
Από το βιβλίο "Η γειτονιά μας η παλιά" Εκδόσεις Σαββάλας.
Κείμενο: to e-periodiko mas
Η υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία από 4 ετών.
Καθιερώνεται υποχρεωτικό, αυτόνομο και εξαετές δημοτικό σχολείο.
Στη Μέση Εκπαίδευση καθιερώνονται δύο ανεξάρτητοι τύποι σχολείων. Το τριετές Αστικό σχολείο με τεχνικό και πρακτικό χαρακτήρα, όπου μπορούν να φοιτήσουν χωρίς εξετάσεις οι απόφοιτοι του δημοτικού σχολείου. Επίσης το εξαετές Γυμνάσιο, το οποίο χωρίζεται σε φιλολογικό και πραγματικό.
Φροντίδα για τη μόρφωση της Ελληνίδας.
Δημιουργία τεχνοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, με σκοπό την προετοιμασία για την κοινωνική και οικονομική ζωή και σύνδεση του σχολείου με την παραγωγή.
Μέριμνα για την εξασφάλιση κτιριακής υποδομής.
Ακολουθούν το 1916 νέες και πιο ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις. Τα διδακτικά βιβλία του Δημοτικού αλλάζουν μορφή και περιεχόμενο και "οφείλουσι να είναι γεγραμμένα εις την κοινήν ομιλουμένην γλώσσαν, απηλλαγμένην παντός αρχαϊσμού". Αυτή την εποχή εκδίδονται τα πρότυπα αναγνωστικά, το "Αλφαβητάρι με τον ήλιο" και το αναγνωστικό της Γ' Δημοτικού "Σαν τα ψηλά βουνά".
Το ελληνικό διδακτικό βιβλίο αποκτά ευχάριστη εικονογράφηση και εγκαταλείπονται ο διδακτισμός, ο στόμφος και ο αρχαϊσμός. Η εκπαίδευση της περιόδου 1919 - 1920 αποκτά "φιλελεύθερο προσανατολισμό", ο οποίος όμως έρχεται σε ρήξη με τη νοοτροπία του παρελθόντος. Τη δεκαετία αυτή κυκλοφορούν 10 νέα αναγνωστικά βιβλία γραμμένα στη δημοτική με βάση τη γραμματική του Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
Οι αντιδράσεις για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση των ετών 1913 και 1917 ήταν μεγάλες, ιδιαίτερα για το γλωσσικό ζήτημα και την καθιέρωση της δημοτικής. Ο Βενιζέλος, αποφασισμένος για τις αλλαγές αυτές, δήλωνε το 1918 στη Βουλή: "Δεν θα κάμωμεν συμβιβασμόν... Είπον καθαρά ότι εις το δημοτικό σχολείο θα έχωμε τη δημοτική γλώσσα".
Από το βιβλίο "Η γειτονιά μας η παλιά" Εκδόσεις Σαββάλας.
Κείμενο: to e-periodiko mas