Τα χρόνια του πολέμου και της κατοχής 1940-1944, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο, δεν αφήνουν περιθώρια εξέλιξης στον ελληνικό κινηματογράφο, δίνουν όμως υλικό και θέματα στους σεναριογράφους και τους σκηνοθέτες του μεταπολέμου.
Λάμπρος Κωνσταντάρας - Δημήτρης Χόρν στη διάρκεια γυρίσματος της ταινίας "Η φωνή της καρδιάς" 1943 |
Η ταινία, που ήταν μια αισθηματική κομεντί σε σενάριο και σκηνοθεσία Δημήτρη Ιωαννόπουλου και παραγωγή της Φίνος Φιλμ, εγκαινιάζει μια νέα εποχή, κατά την οποία ο ελληνικός κινηματογράφος θα έχει μια υπολογίσιμη και σταθερά ανερχόμενη παραγωγή.
Ένα χρόνο μετά, το 1944 ακολουθούν τα «Χειροκροτήματα», η πρώτη ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα, που γράφει το σενάριο και σκηνοθετεί το Δημήτρη Χορν και τον Αττίκ σε έναν αυτοβιογραφικό ρόλο.
Ένα χρόνο αργότερα το 1945, ο Ορέστης Λάσκος σκηνοθέτησε τις "Ραγισμένες καρδιές", ένα ερωτικό μελόδραμα με φόντο το αλβανικό έπος, από την Ολύμπια Φίλμς, με πρωταγωνιστές το Λάμπρο Κωνσταντάρα και τη Στέλλα Γκρέκα.
"Πρόσωπα λησμονημένα" |
Το 1946 βγαίνουν τα "Πρόσωπα λησμονημένα" σε συνεργασία Φιλοποίμιν Φίνου - Γιώργου Τζαβέλλα, με πρωταγωνιστές τη Μιράντα και το Γιώργο Παππά.
Ο Αλέκος Σακελλάριος, κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο του με το «Παπούτσι από τον τόπο σου» το 1946, σε σενάριο του ίδιου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου, με τους Μάνο Φιλιππίδη, Αλέκο Λειβαδίτη, Μαρκίτα Μυλωνά, Γεωργία Βασιλειάδου.
Ο Αλέκος Σακελλάριος, κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο του με το «Παπούτσι από τον τόπο σου» το 1946, σε σενάριο του ίδιου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου, με τους Μάνο Φιλιππίδη, Αλέκο Λειβαδίτη, Μαρκίτα Μυλωνά, Γεωργία Βασιλειάδου.
Ακολουθεί η μεγάλη επιτυχία «Οι Γερμανοί ξανάρχονται» το 1948, μιας κωμωδίας του Αλέκου Σακελλάριου με επίκαιρο σχολιασμό για την πρόσφατη εμφύλια διαμάχη, με τον ανεπανάληπτο Βασίλη Λογοθετίδη και μαζί του, τους Νίτσα Τσαγανέα, Ίλυα Λιβυκού, Μαρίνα Σμυρνάκη, Ώρα Βαζά, Γεωργία Βασιλειάδου, Λαυρέντη Διανέλλο, Βαγγέλη Πρωτόπαππα, Λουκιανό Ροζάν, Μίμη Φωτόπουλο. Είναι η πρώτη ελληνική ταινία που θίγει το θέμα (ταμπού) του Εμφυλίου και που τηρεί μια ουδέτερη στάση απέναντι στο πρόσφατο παρελθόν, στέλνοντας με τον τρόπο αυτό, ένα μήνυμα συμφιλίωσης και ελπίδας στους θεατές.
"Τελευταία αποστολή" |
Το 1948 η «Τελευταία αποστολή» του Νίκου Τσιφόρου με τους Νίκο Τζόγια και Δήμο Σταρένιο αν και θα αντιμετωπίσει προβλήματα με τη λογοκρισία, θα κερδίσει το κοινό και τους κριτικούς και θα μείνει στην ιστορία ως η πρώτη ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ των Καννών.
"Χαμένοι άγγελοι" |
Την ίδια χρονιά (1948) ο Νίκος Τσιφόρος σκηνοθέτησε το μελόδραμα "Χαμένοι άγγελοι" με πρωταγωνιστές τους: Χρήστο Τσαγανέα, Σμαρούλα Γιούλη, Ειρήνη Παππά, Μίμη Φωτόπουλο και ο Μιχάλης Γαλιάδης την "Άννα Ροδίτη", με την Καίτη Πάνου και τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, μια ταινία με αντιφασιστικό περιεχόμενο, η οποία υπήρξε η πρώτη ταινία της ΑνΖερβός.
Το 1948 ο Τάκης Μουζενίδης γυρίζει την ταινία «Μαντάμ Σουσού» βασιζόμενος στο ομώνυμο βιβλίο του Δημήτρη Ψαθά, με πρωταγωνίστρια στον ομώνυμο ρόλο τη Μαρίκα Νέζερ.
Μαρίκα Νέζερ |
Ένα χρόνο αργότερα το 1949, ο Γιώργος Τζαβέλλας, βασισμένος στο διήγημα του Αργύρη Εφταλιώτη, θα σκηνοθετήσει την ταινία "Μαρίνος Κοντάρας" με τους Μάνος Κατράκης και Βασίλη Διαμαντόπουλο. Η ταινία συμμετείχε το 1949 στο Φεστιβάλ Κνοκ λε Ζουτ στο Βέλγιο, αποτελώντας την πρώτη ελληνική ταινία με συμμετοχή σε ξένο φεστιβάλ.
Παράλληλα ο Γρηγόρης Γρηγορίου κάνει την πρώτη του ταινία, (1949) τον "Κόκκινο Βράχο" που ήταν βασισμένη στο θεατρικό έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου "Φωτεινή Σάντρη" με πρωταγωνιστές την Ίντα Χριστινάκη και το Λυκούργο Καλλέργη. Η μουσική της ταινίας ήταν του Μάνου Χατζιδάκι και η εταιρία παραγωγής η Σπέντζος φίλμ.
"Μεθύστακας" |
Το 1950 ο Γιώργος Τζαβέλλας θα σκηνοθετήσει τον «Μεθύστακα» με τους Ορέστη Μακρή (σε μια εξαιρετική ερμηνεία), Δημήτρη Χορν, Μπίλλη Κωνσταντοπούλου, Αθανασία Μουστάκα.
Αξίζει να θυμόμαστε πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’40 η Ελλάδα διαθέτει 13 κινηματογραφικές εταιρείες παραγωγής, όπου ξεχωρίζουν η Φίνος Φιλμ, η Νόβακ Φιλμ, η Ολύμπια Φιλμ, η Σπέντζος φίλμς και η Ανζερβός.
Μετά την απελευθέρωση, η κινηματογραφική παραγωγή ανεβαίνει. Μπορεί το πρώτο (μέτριο σε εξοπλισμό) στούντιο του Σκουληκίδη να κλείνει, ιδρύονται όμως, δύο αρκετά συγχρονισμένα στούντιο. Το Άλφα στα Μελίσσια και της Ανζερβός στη Φιλοθέη, τα οποία διαθέτουν την αναγκαία έκταση και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και ειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Αργότερα ιδρύονται και μερικά ακόμα, μικρότερα στούντιο.
Αξίζει να θυμόμαστε πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’40 η Ελλάδα διαθέτει 13 κινηματογραφικές εταιρείες παραγωγής, όπου ξεχωρίζουν η Φίνος Φιλμ, η Νόβακ Φιλμ, η Ολύμπια Φιλμ, η Σπέντζος φίλμς και η Ανζερβός.
Μετά την απελευθέρωση, η κινηματογραφική παραγωγή ανεβαίνει. Μπορεί το πρώτο (μέτριο σε εξοπλισμό) στούντιο του Σκουληκίδη να κλείνει, ιδρύονται όμως, δύο αρκετά συγχρονισμένα στούντιο. Το Άλφα στα Μελίσσια και της Ανζερβός στη Φιλοθέη, τα οποία διαθέτουν την αναγκαία έκταση και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και ειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Αργότερα ιδρύονται και μερικά ακόμα, μικρότερα στούντιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πείτε μου τη γνώμη σας αφού πρώτα διαβάσετε την "Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων" του blog, που θα βρείτε στην κορυφή της πλαϊνής μπάρας, αν μπαίνετε από υπολογιστή ή κάτω από τη φόρμα σχολίων, αν μπαίνετε από smartphone ή tablet. Ευχαριστώ!