Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Powered By | blogger widgets

Ο ελληνικός κινηματογράφος στα μεταπολεμικά χρόνια 1940 - 1950

Τα χρόνια του πολέμου και της κατοχής 1940-1944, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο, δεν αφήνουν περιθώρια εξέλιξης στον ελληνικό κινηματογράφο, δίνουν όμως υλικό και θέματα  στους σεναριογράφους και τους σκηνοθέτες του μεταπολέμου.


Αξιοσημείωτη είναι η ίδρυση της Φίνος Φιλμς το 1942, που κατόρθωσε να παρουσιάσει μια αξιόλογη δουλειά και το 1943 να δημιουργήσει την πρώτη της ταινία με τίτλο « Η Φωνή της καρδιάς» η οποία, θεωρείται ταινία - σταθμός στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, αφού καταγράφεται ως η πρώτη ταινία της νεοσύστατης Φίνος Φιλμ.
Η ταινία, που ήταν μια αισθηματική κομεντί σε σενάριο και σκηνοθεσία Δημήτρη Ιωαννόπουλου και παραγωγή της Φίνος Φιλμ, εγκαινιάζει μια νέα εποχή, κατά την οποία ο ελληνικός κινηματογράφος θα έχει μια υπολογίσιμη και σταθερά ανερχόμενη παραγωγή.


Ένα χρόνο μετά, το 1944 ακολουθούν τα «Χειροκροτήματα», η πρώτη ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα, που γράφει το σενάριο και σκηνοθετεί το Δημήτρη Χορν και τον Αττίκ σε έναν αυτοβιογραφικό ρόλο.


Ένα χρόνο αργότερα το 1945, ο Ορέστης Λάσκος σκηνοθέτησε  τις "Ραγισμένες καρδιές", ένα ερωτικό μελόδραμα με φόντο το αλβανικό έπος, από την Ολύμπια Φίλμς, με πρωταγωνιστές το Λάμπρο Κωνσταντάρα και τη Στέλλα Γκρέκα.

"Πρόσωπα λησμονημένα"
Το 1946 βγαίνουν τα "Πρόσωπα λησμονημένα" σε συνεργασία Φιλοποίμιν Φίνου - Γιώργου Τζαβέλλα, με πρωταγωνιστές τη Μιράντα και το Γιώργο Παππά.

"Παπούτσι από τον τόπο σου"
Ο Αλέκος Σακελλάριος, κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο του με το «Παπούτσι από τον τόπο σου» το 1946, σε σενάριο του ίδιου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου, με τους Μάνο Φιλιππίδη, Αλέκο Λειβαδίτη, Μαρκίτα Μυλωνά, Γεωργία Βασιλειάδου.


Ακολουθεί η μεγάλη επιτυχία «Οι Γερμανοί ξανάρχονται» το 1948, μιας κωμωδίας του Αλέκου Σακελλάριου με επίκαιρο σχολιασμό για την πρόσφατη εμφύλια διαμάχη, με τον ανεπανάληπτο  Βασίλη Λογοθετίδη και μαζί του, τους Νίτσα Τσαγανέα, Ίλυα ΛιβυκούΜαρίνα Σμυρνάκη, Ώρα Βαζά, Γεωργία ΒασιλειάδουΛαυρέντη Διανέλλο, Βαγγέλη ΠρωτόπαππαΛουκιανό Ροζάν, Μίμη Φωτόπουλο. Είναι η πρώτη ελληνική ταινία που θίγει το θέμα (ταμπού) του Εμφυλίου και που τηρεί μια ουδέτερη στάση απέναντι στο πρόσφατο παρελθόν, στέλνοντας με τον τρόπο αυτό, ένα μήνυμα συμφιλίωσης και ελπίδας στους θεατές.
 
"Τελευταία αποστολή"
Το 1948 η «Τελευταία αποστολή» του Νίκου Τσιφόρου με τους Νίκο Τζόγια και Δήμο Σταρένιο αν και θα αντιμετωπίσει προβλήματα με τη λογοκρισία, θα κερδίσει το κοινό και τους κριτικούς και θα μείνει στην ιστορία ως η πρώτη ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ των Καννών.

"Χαμένοι άγγελοι"
Την ίδια χρονιά (1948) ο Νίκος Τσιφόρος σκηνοθέτησε το μελόδραμα "Χαμένοι άγγελοι" με πρωταγωνιστές  τους:  Χρήστο Τσαγανέα, Σμαρούλα Γιούλη, Ειρήνη Παππά, Μίμη Φωτόπουλο και ο Μιχάλης Γαλιάδης την "Άννα Ροδίτη", με την Καίτη Πάνου και τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, μια ταινία με αντιφασιστικό περιεχόμενο, η οποία υπήρξε η πρώτη ταινία της ΑνΖερβός.


Το 1948  ο Τάκης Μουζενίδης γυρίζει την ταινία «Μαντάμ Σουσού» βασιζόμενος στο ομώνυμο βιβλίο του Δημήτρη Ψαθά, με πρωταγωνίστρια στον ομώνυμο ρόλο τη Μαρίκα Νέζερ.

"Μαρίνος Κοντάρας"
Ένα χρόνο αργότερα το 1949, ο Γιώργος Τζαβέλλας, βασισμένος στο διήγημα του Αργύρη Εφταλιώτη, θα σκηνοθετήσει την ταινία "Μαρίνος Κοντάρας" με τους Μάνος Κατράκης και Βασίλη Διαμαντόπουλο
Η ταινία συμμετείχε το 1949 στο Φεστιβάλ Κνοκ λε Ζουτ στο Βέλγιο, αποτελώντας την πρώτη ελληνική ταινία με συμμετοχή σε ξένο φεστιβάλ.

"Κόκκινος Βράχος"
Παράλληλα ο Γρηγόρης Γρηγορίου κάνει την πρώτη του ταινία, (1949) τον "Κόκκινο Βράχο" που ήταν βασισμένη στο θεατρικό έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου "Φωτεινή Σάντρη" με πρωταγωνιστές την Ίντα Χριστινάκη και το Λυκούργο Καλλέργη. Η μουσική της ταινίας ήταν του Μάνου Χατζιδάκι και η εταιρία παραγωγής η Σπέντζος φίλμ.

"Ο μεθύστακας"
Το 1950 ο Γιώργος Τζαβέλλας θα σκηνοθετήσει τον «Μεθύστακα» με τους Ορέστη Μακρή (σε μια εξαιρετική ερμηνεία)Δημήτρη Χορν, Μπίλλη Κωνσταντοπούλου, Αθανασία Μουστάκα.

Αξίζει να θυμόμαστε πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’40 η Ελλάδα διαθέτει 13 κινηματογραφικές εταιρείες παραγωγής, όπου ξεχωρίζουν η Φίνος Φιλμ, η Νόβακ Φιλμ, η Ολύμπια Φιλμ, η Σπέντζος φίλμς και η Ανζερβός.

Μετά την απελευθέρωση, η κινηματογραφική παραγωγή ανεβαίνει. Μπορεί το πρώτο (μέτριο σε εξοπλισμό) στούντιο του Σκουληκίδη να κλείνει, ιδρύονται όμως, δύο αρκετά συγχρονισμένα στούντιο. Το Άλφα στα Μελίσσια και της Ανζερβός στη Φιλοθέη, τα οποία διαθέτουν την αναγκαία έκταση και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και ειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Αργότερα ιδρύονται και μερικά ακόμα, μικρότερα στούντιο.



Τα αγαπημένα του μήνα

Ήταν πανσέληνος, θυμάσαι;

Βραδιά πανσέληνου και μια χούφτα ασήμι σκορπά στον ορίζοντα λούζει τα πλακόστρωτα, τις μικρές αυλές τα λαξεμένα χωριά, που σκαρφαλώνουν στα βραχώδη νησάκια  των Κυκλάδων και της άγονης γραμμής
Ανάμεσα στις βουκαμβύλιες και στα ασβεστωμένα παρτέρια ξεπηδούν βήματα που μετρούν τη γοητεία τόπων μαγικών κι εκεί παρέα με το θαλασσινό αγέρι όρκους δίνουν έρωτα σε τρυφερά χείλη
Στην άμμο, κοχύλια ασημόχρυσα πολύτιμα πετράδια γίνονται κι αποθέτονται μ’ ευλάβεια σε κοριτσίστικους λαιμούς Φιλιά και όνειρα σκορπίζονται στη γλυκιά νύχτα μαζί με τους ήχους του παφλασμού
Μετρά το κύμα καλοκαίρια και κορμιά εικόνες που μπλέκονται στο χώρο και στο χρόνο κι αφήνουν αποτύπωμα βαθύ σε καρδιές αλώβητες μοναχικές Ήταν πανσέληνος, θυμάσαι;
Χορεύουν ανέμελα οι φλόγες της φωτιάς κι εγώ κουρνιάζω ξανά στην αγκαλιά σου Ο ήχος των ονείρων μας μου λέει ψιθυριστά Ήταν πανσέληνος, δε ξέχασα, γι’ αυτό θα είμαι πάντα κοντά σου…



Καφές φραπέ, μια ελληνική ιστορία 60 χρόνων...

Συνηθίζουμε να λέμε ελληνικό τον καφέ που γίνεται στο μπρίκι, με το μερακλίδικο καϊμάκι και το εκπληκτικό άρωμα. Ελληνικός όμως είναι και ο φραπέ, αφού έλληνας τον επινόησε, εδώ και 60 χρόνια.

Η ιστορία ξεκινά από την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης όπου γεννήθηκε τυχαία το 1957, ο φραπέ από τον Δημήτρη Βακόνδιο. Ο αντιπρόσωπος της ελβετικής εταιρείας Νεστλέ στην Ελλάδα Γιάννης Δρίτσας, παρουσίασε ένα νέο προϊόν για παιδιά στη ΔΕΘ. Ένα σοκολατούχο ρόφημα που παρασκευαζόταν στιγμιαία αναμιγνύοντας το με γάλα και χτυπώντας το στο σέικερ. Προϊόν της ίδιας εταιρίας ήταν και ο στιγμιαίος καφές nescafe, που ήταν ο αγαπημένος του Δημήτρη Βισκόνδιου και συνήθιζε να τον πίνει μέχρι τότε ζεστό. παρασκευασμένο με βραστό νερό και ζάχαρη. Στο διάλειμμα του στη ΔΕΘ, επειδή δεν έβρισκε βραστό νερό, σκέφτηκε να βάλει στο σέικερ το στιγμιαίο καφέ, τη ζάχαρη και κρύο νερό, δημιουργώντας έτσι τον πρώτο φραπέ της ιστορίας.

Από τότε, υπήρξαν διάφορες παραλλαγές με τα βασικά στοιχεία το στιγμιαίο καφέ, το κρύο…

Κρέμες προσώπου από 6 έως 20 ευρώ

Ποιος είπε ότι οι κρέμες προσώπου, πρέπει να είναι ακριβές για να είναι καλές; Είναι ένας μύθος που έχει προ πολλού καταριφθεί κι ας φοβόμαστε να το παραδεχθούμε…

Στα ράφια των selfservice, μπορούμε να βρούμε κρέμες προσώπου που θα περιποιηθούν το δέρμα μας, χωρίς να αδειάσουν το ήδη …ταλαιπωρημένο πορτοφόλι μας. Κρέμες που η τιμή τους ξεκινά από 6 ευρώ και δεν ξεπερνά τα 20 στην ακριβότερη εκδοχή τους.

Η πρώτη Ελληνίδα φοιτήτρια.

Στις μέρες μας, είναι αυτονόητο και πολύ συνηθισμένο, οι κοπέλες να σπουδάζουν στο Πανεπιστήμιο και μάλιστα στατιστικές μελέτες αναφέρουν πως (σε ορισμένες τουλάχιστον σχολές), είναι περισσότερες από τα αγόρια.

Δεν ήταν όμως πάντα έτσι. Οι γυναίκες σ' όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα, ήταν ανθρώπινα όντα υποδεέστερα των ανδρών. Δεν είχαν ούτε πρόσβαση, αλλά ούτε και δικαίωμα στη μόρφωση, με μόνη αιτία, το φύλο τους.

Ισχυρός συναισθηματικά, άνθρωπος

Πόσο εύκολα θα μπορούσε να περιγράψει κανείς ένα άνθρωπο, που είναι συναισθηματικά ισχυρός; Είναι διαφορετικός από τους άλλους στην όψη, στην περπατησιά, στην ομιλία;... Δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί τόσο εύκολα. Σίγουρα όμως δεν κυκλοφορεί με ταμπελίτσα στο μέτωπο, ούτε έχει πράσινο δέρμα...Δεν μπορούμε να σας πούμε τι ακριβώς κάνει, μπορούμε όμως να σας πούμε τι δεν κάνει!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...