Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Powered By | blogger widgets

Ο ελληνικός κινηματογράφος στα μεταπολεμικά χρόνια 1940 - 1950

Τα χρόνια του πολέμου και της κατοχής 1940-1944, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο, δεν αφήνουν περιθώρια εξέλιξης στον ελληνικό κινηματογράφο, δίνουν όμως υλικό και θέματα  στους σεναριογράφους και τους σκηνοθέτες του μεταπολέμου.


Αξιοσημείωτη είναι η ίδρυση της Φίνος Φιλμς το 1942, που κατόρθωσε να παρουσιάσει μια αξιόλογη δουλειά και το 1943 να δημιουργήσει την πρώτη της ταινία με τίτλο « Η Φωνή της καρδιάς» η οποία, θεωρείται ταινία - σταθμός στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, αφού καταγράφεται ως η πρώτη ταινία της νεοσύστατης Φίνος Φιλμ.
Η ταινία, που ήταν μια αισθηματική κομεντί σε σενάριο και σκηνοθεσία Δημήτρη Ιωαννόπουλου και παραγωγή της Φίνος Φιλμ, εγκαινιάζει μια νέα εποχή, κατά την οποία ο ελληνικός κινηματογράφος θα έχει μια υπολογίσιμη και σταθερά ανερχόμενη παραγωγή.


Ένα χρόνο μετά, το 1944 ακολουθούν τα «Χειροκροτήματα», η πρώτη ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα, που γράφει το σενάριο και σκηνοθετεί το Δημήτρη Χορν και τον Αττίκ σε έναν αυτοβιογραφικό ρόλο.


Ένα χρόνο αργότερα το 1945, ο Ορέστης Λάσκος σκηνοθέτησε  τις "Ραγισμένες καρδιές", ένα ερωτικό μελόδραμα με φόντο το αλβανικό έπος, από την Ολύμπια Φίλμς, με πρωταγωνιστές το Λάμπρο Κωνσταντάρα και τη Στέλλα Γκρέκα.

"Πρόσωπα λησμονημένα"
Το 1946 βγαίνουν τα "Πρόσωπα λησμονημένα" σε συνεργασία Φιλοποίμιν Φίνου - Γιώργου Τζαβέλλα, με πρωταγωνιστές τη Μιράντα και το Γιώργο Παππά.

"Παπούτσι από τον τόπο σου"
Ο Αλέκος Σακελλάριος, κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο του με το «Παπούτσι από τον τόπο σου» το 1946, σε σενάριο του ίδιου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου, με τους Μάνο Φιλιππίδη, Αλέκο Λειβαδίτη, Μαρκίτα Μυλωνά, Γεωργία Βασιλειάδου.


Ακολουθεί η μεγάλη επιτυχία «Οι Γερμανοί ξανάρχονται» το 1948, μιας κωμωδίας του Αλέκου Σακελλάριου με επίκαιρο σχολιασμό για την πρόσφατη εμφύλια διαμάχη, με τον ανεπανάληπτο  Βασίλη Λογοθετίδη και μαζί του, τους Νίτσα Τσαγανέα, Ίλυα ΛιβυκούΜαρίνα Σμυρνάκη, Ώρα Βαζά, Γεωργία ΒασιλειάδουΛαυρέντη Διανέλλο, Βαγγέλη ΠρωτόπαππαΛουκιανό Ροζάν, Μίμη Φωτόπουλο. Είναι η πρώτη ελληνική ταινία που θίγει το θέμα (ταμπού) του Εμφυλίου και που τηρεί μια ουδέτερη στάση απέναντι στο πρόσφατο παρελθόν, στέλνοντας με τον τρόπο αυτό, ένα μήνυμα συμφιλίωσης και ελπίδας στους θεατές.
 
"Τελευταία αποστολή"
Το 1948 η «Τελευταία αποστολή» του Νίκου Τσιφόρου με τους Νίκο Τζόγια και Δήμο Σταρένιο αν και θα αντιμετωπίσει προβλήματα με τη λογοκρισία, θα κερδίσει το κοινό και τους κριτικούς και θα μείνει στην ιστορία ως η πρώτη ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ των Καννών.

"Χαμένοι άγγελοι"
Την ίδια χρονιά (1948) ο Νίκος Τσιφόρος σκηνοθέτησε το μελόδραμα "Χαμένοι άγγελοι" με πρωταγωνιστές  τους:  Χρήστο Τσαγανέα, Σμαρούλα Γιούλη, Ειρήνη Παππά, Μίμη Φωτόπουλο και ο Μιχάλης Γαλιάδης την "Άννα Ροδίτη", με την Καίτη Πάνου και τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, μια ταινία με αντιφασιστικό περιεχόμενο, η οποία υπήρξε η πρώτη ταινία της ΑνΖερβός.


Το 1948  ο Τάκης Μουζενίδης γυρίζει την ταινία «Μαντάμ Σουσού» βασιζόμενος στο ομώνυμο βιβλίο του Δημήτρη Ψαθά, με πρωταγωνίστρια στον ομώνυμο ρόλο τη Μαρίκα Νέζερ.

"Μαρίνος Κοντάρας"
Ένα χρόνο αργότερα το 1949, ο Γιώργος Τζαβέλλας, βασισμένος στο διήγημα του Αργύρη Εφταλιώτη, θα σκηνοθετήσει την ταινία "Μαρίνος Κοντάρας" με τους Μάνος Κατράκης και Βασίλη Διαμαντόπουλο
Η ταινία συμμετείχε το 1949 στο Φεστιβάλ Κνοκ λε Ζουτ στο Βέλγιο, αποτελώντας την πρώτη ελληνική ταινία με συμμετοχή σε ξένο φεστιβάλ.

"Κόκκινος Βράχος"
Παράλληλα ο Γρηγόρης Γρηγορίου κάνει την πρώτη του ταινία, (1949) τον "Κόκκινο Βράχο" που ήταν βασισμένη στο θεατρικό έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου "Φωτεινή Σάντρη" με πρωταγωνιστές την Ίντα Χριστινάκη και το Λυκούργο Καλλέργη. Η μουσική της ταινίας ήταν του Μάνου Χατζιδάκι και η εταιρία παραγωγής η Σπέντζος φίλμ.

"Ο μεθύστακας"
Το 1950 ο Γιώργος Τζαβέλλας θα σκηνοθετήσει τον «Μεθύστακα» με τους Ορέστη Μακρή (σε μια εξαιρετική ερμηνεία)Δημήτρη Χορν, Μπίλλη Κωνσταντοπούλου, Αθανασία Μουστάκα.

Αξίζει να θυμόμαστε πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’40 η Ελλάδα διαθέτει 13 κινηματογραφικές εταιρείες παραγωγής, όπου ξεχωρίζουν η Φίνος Φιλμ, η Νόβακ Φιλμ, η Ολύμπια Φιλμ, η Σπέντζος φίλμς και η Ανζερβός.

Μετά την απελευθέρωση, η κινηματογραφική παραγωγή ανεβαίνει. Μπορεί το πρώτο (μέτριο σε εξοπλισμό) στούντιο του Σκουληκίδη να κλείνει, ιδρύονται όμως, δύο αρκετά συγχρονισμένα στούντιο. Το Άλφα στα Μελίσσια και της Ανζερβός στη Φιλοθέη, τα οποία διαθέτουν την αναγκαία έκταση και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και ειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Αργότερα ιδρύονται και μερικά ακόμα, μικρότερα στούντιο.



Σχόλια

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν επίσης...

Χάρτινα καράβια…

Χάρτινα μικρά καράβια υψώνονται στον ουρανό Σε κόκκινο μπαλόνι κρεμασμένα ταξίδι κάνουν στο κενό
Μικρό χεράκι παιδικό, τα φτάνει και τα κρατάει τρυφερά Μ’ ατέλειωτη αγάπη τα τυλίγει και τα φυλάει στην καρδιά
Περνούν οι άνοιξες, τα καλοκαίρια τα ηλιοτρόπια ανθούν Κι εκεί στους κάμπους τους φωτισμένους τα χάρτινα καράβια αγκυροβολούν
Φιλία, τα ονόμασαν οι σοφοί του κόσμου αγάπη, τα ονομάζουν οι ταπεινοί λιμάνι απάγκιο οι ναυαγισμένοι στεριά ανθισμένη οι ορφανοί
Κι εγώ κοιτώ τα δυο σου μάτια και σε θυμάμαι από παιδί να βρίσκεσαι πάντα κοντά μου Φίλη, αδερφή παντοτινή!...
...
Το ποίημα αυτό συμμετείχε στο 17ο Συμπόσιο Ποίησης  που οργανώνει η αγαπημένη φίλη Αριστέα στο blog της "Η ζωή είναι ωραία"





Πασχαλινή διακόσμηση με σπάγκο

Μια εύκολη πασχαλινή κατασκευή, που θα δώσει εορταστικό αέρα στη διακόσμηση του σπιτιού, σας προτείνω σήμερα. Με απλά υλικά, χωρίς ιδιαίτερα έξοδα και κόπο, μπορείτε να τη φτιάξετε γρήγορα και να αποτελέσει και ένα ξεχωριστό χειροποίητο δώρο, αν το επιθυμείτε.
Τα υλικά που χρειάζεστε είναι: Σπάγκος σε φυσικό και λευκό χρώμαΚόλλα κρυσταλλιζέ2 μπαλόνια και ψαλίδι Για τη διακόσμηση τους:
ΧόρτοΨεύτικα αυγουλάκια σε χρώμα της επιλογής σας
Πώς θα τη φτιάξετε
Φουσκώστε το μπαλόνι και στη συνέχεια βρέξτε το σπάγκο στην αραιωμένη κόλλα. Για να την αραιώσετε προσθέστε νερό, έτσι ώστε να γίνει αρκετά ρευστή για να μουλιάσει καλά ο σπάγκος. Καλύψτε με μεμβράνη το μπαλόνι και τυλίξτε το σπάγκο γύρω του φροντίζοντας να μοιραστεί ομοιόμορφα όπως κάνουμε με ένα κουβάρι. Αφήστε το να στεγνώσει καλά. 

Σπάστε το μπαλόνι και αφαιρέστε το από το εσωτερικό της μπάλας. Κόψτε με το ψαλίδι τη μπάλα σε σχήμα ζικ - ζακ για να θυμίζει σπασμένο αυγό. Γεμίστε το κάθε κομμάτι με το άχυρο και τα ψεύτικα αυγουλάκια κα…

Όνειρα σε σακίδιο…

-Τι κάνεις ξύπνιος τέτοια ώρα;… ρώτησε ξέροντας μέσα της την απάντηση - Δεν μπορώ να κοιμηθώ, όλα γυρίζουν στο κεφάλι μου!
Συχνοί οι διάλογοι αυτοί, σχεδόν καθημερινοί επαναλαμβάνονταν λες και διάβαζαν κάποιο σενάριο. Τόσο ίδιοι, τόσο απελπιστικά ίδιοι! Εκείνη, άνεργη περισσότερο από δύο χρόνια και κείνος, με μειωμένο κάθε λίγο μισθό, έβλεπαν τη ζωή τους να χάνει κάθε προοπτική. Όλα τους τα όνειρα κλείστηκαν σ’ ένα άδειο βιβλιάριο Τραπέζης κι ας ήταν τόσο νέοι!  -Θα φτιάξω καφέ, μη σηκωθείς!... την καθησύχασε φιλώντας τη τρυφερά στο μέτωπο Δυο δόσεις καφέ έχει ακόμα, σκέφτηκε όπως έπινε την πρώτη γουλιά… δεν πάει άλλο, πρέπει να βρω μια λύση…
Παιδί ελλήνων μεταναστών γεννημένο σε μια πλούσια χώρα, ήρθε στην Ελλάδα πριν ακόμα πάει σχολείο, αφού οι γονείς του νοστάλγησαν την πατρίδα! Λίγα χρόνια αργότερα σκοτώθηκαν πιασμένοι χέρι - χέρι σ’ένα φοβερό δυστύχημα αφήνοντάς τον -παρηγοριά και ευθύνη - στον παππού και τη γιαγιά. Η πατρίδα των γονιών του έγινε πατρίδα του και το πονεμένο από το θάν…

Οι Encardia τραγουδούν για τη ζωή...

Με τον τίτλο "ΕυβοϊκόS.O.S. - Αττική S.O.S." οι Encardia δίνουν μια ξεχωριστή συναυλία την Παρασκευή 8/9/2017 στις 9:00 μ.μ. στο Λιμανάκι Νέας Μάκρης.
Πρόκειται για μια συναυλία διαμαρτυρίας ενάντια στα ΧΥΤΑ και την καταστροφή που προκαλούν στο περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων.

Ενώ στην Ευρώπη έχει σταματήσει, τα τελευταία είκοσι χρόνια, η κατασκευή ΧΥΤΑ με τη Σουηδία να ανακυκλώνει το 99% των απορριμάτων, που παράγει και μόλις το 1% να καταλήγει σε χωματερή, εμείς στην Ελλάδα συνεχίζουμε όχι μόνο τη λειτουργία ΧΥΤΑ, αλλά κατασκευάζουμε και νέους καταστρέφοντας όλους τους εναπομείναντες πνεύμονες που τόσο απαραίτητοι μας είναι.

Στο Παρίσι με πληθυσμό που ξεπερνά αυτόν ολόκληρης της Ελλάδας, λειτουργούν μόνο δύο ΧΥΤΑ και το ποσοστό ανακύκλωσης φτάνει το 85%. Στη χώρα μας έχετε αναλογιστεί πόσοι ΧΥΤΑ λειτουργούν και πόσο επιβλαβείς είναι για το περιβάλλον και την υγεία μας; Και σα να μην έφτανε αυτό, εμείς κατασκευάζουμε κι άλλους και μάλιστα σε σημεία, που μόνο για χωμα…

Η εικονική πραγματικότητα ζωντανεύει την Ακρόπολη του 5ου πΧ αιώνα στον "Ελληνικό Κόσμο"

Μια νέα διαδραστική παραγωγή εικονικής πραγματικότητας, στην αίθουσα "Θόλος" του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος", του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, μας υπόσχεται ένα ταξίδι στο χώρο, το χρόνο και την ιστορία, παρουσιάζοντας την Ακρόπολη του Χρυσού Αιώνα του Περικλή, έτσι όπως ήταν όταν δημιουργήθηκε.


Μια μαγική περιήγηση - ξενάγηση, όπου ο επισκέπτης μπορεί να δει με κάθε λεπτομέρεια όλα τα κτίρια, που βρίσκονταν στον "Ιερό Βράχο" στις πραγματικές τους διαστάσεις και έχει την ευκαιρία να θαυμάσει τόσο τον Παρθενώνα, το Ερεχθείο, το Ναό της Απτέρου Νίκης, τα Προπύλαια, όσο και τα αγάλματα στα φυσικά τους χρώματα και όχι μόνο.


Με τη βοήθεια του καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας Πάνου Βαλαβάνη, ομάδες ειδικών, ζωγράφοι 3Dmodelers, προγραμματιστές και αρχαιολόγοι δημιούργησαν ένα θέαμα μοναδικό που παρουσιάζει εκτός των παραπάνω, ναούς και αγάλματα που δεν διασώζονται ως τις μέρες μας, όπως το Αρρηφόριον, το Ιερό του Διός Πολιέως, το Ιερό της Αρτέμιδος Β…

Ο δικός μου ήρωας

Στη ζωή κάθε ανθρώπου υπάρχουν πρόσωπα που λειτουργούν σα φωτεινοί φάροι θαρρείς. Που σου δίνουν απλόχερα το φως τους χωρίς καν να το ζητήσεις και σε διδάσκουν χωρίς καν να το καταλάβεις. Για ένα τέτοιο άνθρωπο θέλω να σας μιλήσω.

Ήρθε στην Ελλάδα πρόσφυγας το '22 από το Δικελί της Μ. Ασίας μωρό στις φασκιές, στην αγκαλιά μιας χήρας μάνας. Παιδί πλούσιας οικογένειας στον τόπο που γεννήθηκε, μεγάλωσε φτωχικά, όπως τα περισσότερα προσφυγόπουλα, με πολλή αγάπη και φροντίδα και έμαθε από πολύ μικρός να κερδίζει το ψωμί του δουλεύοντας το ξύλο. Έφτιαχνε μ’ αυτό έπιπλα σκαλιστά, που στόλιζαν τα πλούσια σπίτια του νησιού που ζούσε. Αγαπούσε τα γράμματα κι ας μη κατάφερε να πάει στο Γυμνάσιο. Έπρεπε βλέπετε να δουλέψει… όμως τα βιβλία δεν του έλειψαν ποτέ. Αγόραζε, διάβαζε, στοίβαζε βιβλία παίρνοντας γνώσεις και καλλιέργεια, που θα ζήλευαν πολλοί μορφωμένοι και πάντα ονειρευόταν ένα καλύτερο κόσμο, πιο δίκαιο, πιο ανθρώπινο, πιο σοφό.
Έτσι κύλησαν τα χρόνια μέχρι τον πόλεμο του ’40 που τ…

Η μόδα στη δεκαετία του 1930

Όπως όλοι γνωρίζουμε η μόδα δεν εκφράζει μόνο την ανάγκη ανανέωσης της εξωτερικής εμφάνισης ανά εποχή. Επηρεάζεται άμεσα και από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που επικρατούν. Έτσι, η οικονομική κρίση του 1929 είναι φυσικό να επηρεάσει και τη μόδα.

Ο Οκτώβρης που αγαπώ...

Όταν αποφάσισα να φύγω από την Αθήνα για την εξοχή, ο κυριότερος λόγος ήταν η φύση. Μεγαλωμένη σε διάφορες επαρχιακές πόλεις, που τότε δε γνώριζαν καν τη λέξη «πολυκατοικία», ήξερα τις αυλές με τα οπωροφόρα και τα σπίτια με τα γεράνια στα παράθυρα. Έβλεπα τις εποχές να αλλάζουν και τα δέντρα να φορούν τα χρώματα και τα αρώματα του κάθε μήνα, πριν έρθει η στιγμή να αλλάξει η διακόσμηση στο σπίτι από καλοκαιρινή σε φθινοπωρινή όπως κάνουμε τώρα στις μεγαλουπόλεις…
Το χώμα μύριζε βροχή πολύ πριν οι στάλες της βρέξουν το μέτωπό μας παίζοντας κρυφτό στις αλάνες  και τα φύλλα που έπεφταν από τα δέντρα ήταν το φθινοπωρινό χαλί της αυλής μας και έκαναν τα πατήματά μας πάνω του, ηχηρά και αφράτα… Αυτά ξαναζώ στην εξοχή, νιώθοντας τυχερή και αρνούμενη να αποχωριστώ τις παιδικές αναμνήσεις… βλέπετε είμαι από κείνους που δεν μπορούν να ζουν σε ένα τόπο με μόνο μία ή έστω δύο εποχές… μ’ αρέσουν όλες, μ' αρέσει η εναλλαγή, ο ήλιος, η ζέστη, η βροχή, το κρύο και οι μυρωδιές που τα συνοδεύουν.
Γι’ α…