Σελίδες

Ετικέτες

Αρχική σελίδα

4/1/15

Είμαστε ή γινόμαστε ό,τι φοράμε;

Μπορεί η παροιμία να λέει "το ράσο δεν κάνει τον παπά", αλλά και παπάς χωρίς ράσο δεν γίνεται... 
Η καθηγήτρια Karen Pine του Πανεπιστημίου του Hertfordshire κάνοντας μια ερώτηση στους φοιτητές της διαπίστωσε, πως υπάρχει μια ασυνείδητη επίδραση στις διαδικασίες σκέψης των ανθρώπων, που συνδέεται άμεσα με την ενδυμασία.


Όταν ρώτησε τους φοιτητές της, πώς ένιωθαν φορώντας ένα μπλουζάκι με το λογότυπο του Σούπερμαν, αυτοί αυθόρμητα απάντησαν πως ένιωθαν δυνατοί, έστω και για λίγες στιγμές μόνο, ενθαρρύνοντάς τη να συμπεράνει πως, σε πολλούς ανθρώπους τα ρούχα αποκτούν συχνά και ένα συμβολικό χαρακτήρα.

Τα ρούχα αλλάζουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αισθανόμαστε;
Μπορεί τα ρούχα να είναι ένα μέσο κάλυψης του σώματος, δεν παύουν όμως, πολλές φορές, να είναι και το μέσο με το οποίο προβάλλουμε την εικόνα μας στους άλλους ανθρώπους. Μελέτες έδειξαν πως, τα ρούχα μπορούν να επηρεάσουν το άτομο, που τα φορά τόσο στη σκέψη του, όσο και στη διάθεσή του. Όταν δούμε για παράδειγμα, ασθενείς σε νοσοκομείο να φορούν τη γνωστή "ρόμπα" που κουμπώνει από πίσω, αμέσως φέρνουμε στο μυαλό μας ανάλογη δική μας εμπειρία και μπορούμε εύκολα να θυμηθούμε πως νιώθαμε...

Άλλοι πάλι μπορούν εύκολα να θυμηθούν πόσο άβολα ένιωθαν μέσα στην ομοιόμορφη ένδυση ενός σχολείου και την ανωνυμία που αυτό εξασφάλιζε, όπως κάποιοι άλλοι άνθρωποι νιώθουν ξεχωριστοί, δυνατοί και υπερήφανοι φορώντας μια στολή στρατιωτική.

Η έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει ότι η ενδυμασία μπορεί να επηρεάσει λειτουργίες του εγκεφάλου, ιδιαίτερα στις γυναίκες. Στη δεκαετία του΄90 η Barbara Fredrickson καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της North Carolina και κορυφαία μελετητής στην Κοινωνική Ψυχολογία, διαπίστωσε πως οι γυναίκες, που πέρασαν από ένα μαθηματικό τέστ φορώντας μαγιό, τα πήγαν χειρότερα από όταν φορούσαν πουλόβερ, ενώ για τους άνδρες η ενδυμασία δεν έπαιξε απολύτως κανένα ρόλο. Οι ερευνητές απέδωσαν τις κακές επιδόσεις των γυναικών στο γεγονός ότι, οι γυναίκες ανησυχούν πολύ περισσότερο από τους άνδρες για την εμφάνισή τους όταν το σώμα τους βρίσκεται σε κοινή θέα, με αποτέλεσμα αυτό, να τις κάνει να καταναλώνουν νοητικούς πόρους.

Σύμφωνα μάλιστα με τον καθηγητή Adam Galinski του Πανεπιστημίου του Northwestern, ο οποίος πρώτος επινόησε τον όρο "ενδεδυμένη νόηση" ακόμα και τα χρώματα μπορούν να επηρεάσουν τις διανοητικές ικανότητες του εγκεφάλου, όπως στο πείραμά του με το άσπρο παλτό. Παρατήρησε πως η ψυχική ευκινησία ενός ατόμου βελτιώνεται όταν φορά ένα άσπρο παλτό, ανεξάρτητα αν αυτό συνδέεται με την εικόνα ενός γιατρού ή ενός ζωγράφου.

Γινόμαστε ό,τι φοράμε;
Η καθηγήτρια Pine περιγράφει τη σύνδεση, που υπάρχει μεταξύ της γυναικείας διάθεσης και των επιλογών ένδυσης. Έχοντας διαπιστώσει πως είναι πιθανό οι γυναίκες να φορούν τζιν όταν νιώθουν καταπιεσμένες, διερεύνησε το πώς τα ρούχα μπορούν να ενισχύσουν τις αρνητικές διαθέσεις, αποκαλύπτοντας και μια ακόμα έρευνα, η οποία την οδήγησε στο συμπέρασμα πως, όσο οι γυναίκες νιώθουν περιορισμένες τις δυνατότητές τους και τις προοπτικές τους, τόσο παραμελούν και αδιαφορούν για το 90% της γκαρνταρόμπας τους, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως, όχι μόνο ντυνόμαστε ανάλογα με το πώς νιώθουμε, αλλά πολλές φορές γινόμαστε ό,τι φοράμε...

Πηγή: psychologytoday.com
Κείμενο - μετάφραση: "to e-periodiko mas"
Blogger Widget