Σελίδες

Ετικέτες

Αρχική σελίδα

18/11/16

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τον κουρκουμά


Ο κουρκουμάς είναι ένα πολυετές φυτό, που φύεται κυρίως στην τροπική Ν. Ασία. Το μπαχαρικό κουρκουμάς προέρχεται από το ρίζωμα του φυτού Curuma Longa και είναι συγγενές με το Ginger. Είναι γνωστό και ως ο κρόκος της Ινδίας εξαιτίας του πορτοκαλοκίτρινου χρώματός του. Επειδή είναι φθηνότερο από τον Κρόκο πολλές φορές χρησιμοποιείται αντί γι' αυτόν, ενώ δεν λείπουν οι περιπτώσεις που νοθεύεται η σκόνη του Κρόκου με σκόνη Κουρκουμά.


Τα συστατικά του μπαχαρικού αυτού έχουν αποδειχθεί πολύτιμα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Οι πολυφαινόλες, τα διτερπένια, οι στερόλες και τα αλκαλοειδή που περιέχει καθώς και η κουρκουμίνη που είναι το κύριο συστατικό του και του δίνει το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα, κάνουν τον κουρκουμά μια super τροφή.

Μεγάλος αριθμός εργαστηριακών πειραμάτων έδειξε πως η κουρκουμίνη έχει αντιοξειδωτική, αντιισχαιμική, αντιφλεγμονώδη και αντικαρκινική δράση, ενώ δρα και κατά της αρθρίτιδας. Επιπλέον επιβραδύνει την εμφάνιση της νόσου Αλτσχάιμερ και τη σκλήρυνση κατά πλάκας.

Η αντιφλεγμονώδης δράση της κουρκουμίνης είναι ανάλογη με της κορτιζόνης και έτσι προκαλεί υποχώρηση των συμπτωμάτων της ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Επίσης μειώνει τα επίπεδα της χοληστερίνης και εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες.

Είναι ταυτόχρονα ένας καλός σύμμαχος στην πρόληψη της χολολιθίασης, της σπαστικής κολίτιδας και άλλων παθήσεων του γαστρεντερικού συστήματος. Βοηθά στην πέψη και ανακουφίζει σχεδόν όλες τις αλλεργικές καταστάσεις τόσο του δέρματος, όσο και του αναπνευστικού. Σταματά την αιμορραγία και έχει αντισηπτικές ιδιότητες αν πασπαλιστεί με προσοχή πάνω σε πληγή, επιταχύνοντας την επούλωση.

Αποτελεί ένα φάρμακο ταχείας δράσης κατά της καταρροής και του φλέγματος, προστατεύει το συκώτι από τις τοξίνες, δρα κατά της αναιμίας, της διάρροιας ενώ χρησιμοποιείται και στην κοσμετολογία για την αντιμετώπιση του αποχρωματισμού του δέρματος και των σημαδιών της ακμής.

Πώς μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε:

Μαγειρική: Αν θέλουμε να χαρίσουμε τις ευεργετικές του ιδιότητες στον οργανισμό μας μπορούμε να το προσθέσουμε σε φαγητά όπως σε σάλτσες, ζυμαρικά, ρύζι, σε ψητά λαχανικά και πατάτες αλλά και στο γιαούρτι ή σε ροφήματα.

Αυτό που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι πως ο συνδυασμός του κουρκουμά με το μαύρο πιπέρι ή το πράσινο τσάι ανεβάζει την αποτελεσματικότητα του μπαχαρικού καθώς επίσης και ο συνδυασμός του με μια λιπαρή ουσία όπως το ελαιόλαδο. Όμως δεν πρέπει να το παρακάνουμε. Σε αυξημένες δόσεις προκαλεί παρενέργειες γι' αυτό καλό είναι να καταναλώνουμε μέχρι ένα κουταλάκι του γλυκού την ημέρα.

Αξίζει να αναφέρουμε πως χρησιμοποιείται ευρέως ως χρωστική ουσία τροφίμων και αναφέρεται με τον κωδικό Ε 100. Μην τον μπερδεύετε με το κάρυ, το οποίο είναι ένα μείγμα μπαχαρικών αποτελούμενο από κουρκουμίνη, κόλιανδρο, κύμινο, κάρδαμο και διάφορα είδη πιπεριών.

Κρυολόγημα: Σε ένα φλιτζάνι ζεστό νερό, ανακατεύουμε μισό κουταλάκι του γλυκού κουρκουμά και ένα κουταλάκι μέλι. Το πίνουμε ζεστό μέχρι και τρεις φορές τη μέρα.

Κουνούπια: Αν κάψουμε μικρή ποσότητα κουρκουμά, κρατάμε τα κουνούπια μακριά από το χώρο μας.

Η κατανάλωση του κουρκουμά δεν επιτρέπεται στις παρακάτω περιπτώσεις:

  • Προβλήματα της χολιδόχου κύστης
  • Αιμορραγικά προβλήματα (επιβραδύνει την πήξη του αίματος)
  • Διαβήτη (η κουρκουμίνη μπορεί να μειώνει το σάκχαρο στο αίμα σε άτομα με διαβήτη)
  • Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση
  • Ορμονικές διαταραχές (ο κουρκουμάς δρα σαν οιστρογόνο)
  • Υπογονιμότητα
  •  Έλλειψη σιδήρου (μεγάλες ποσότητες κουρκουμά μπορούν να εμποδίσουν την απορρόφηση του σιδήρου)
  • Χειρουργική (επιβραδύνει την πήξη του αίματος)
  • Αντιπηκτικά/αντιαιμοπεταλιακά φάρμακα


Για τις συνταγές ομορφιάς, θα αναφερθούμε εκτενέστερα σε επόμενη ανάρτηση για να μη σας κουράσουμε...



Πηγές πληροφοριών: medlabgr.blogspot.comallnewz.grmydiatrofi.gr
Κείμενο: to e-periodiko mas
Blogger Widget