Μεγάλη Τρίτη, ημέρα "καθαριότητας"

Μεγάλη Τρίτη, ημέρα "καθαριότητας"



Τη Μ. Τρίτη εθιμοτυπικά, οι νοικοκυρές την αφιερώνουν στο καθάρισμα του σπιτιού. Όλα πρέπει να λάμπουν για το Πάσχα, οι αυλές, τα σπίτια, όλα! Ασπρίζονται οι μαντρότοιχοι, καθαρίζονται τζάμια και παντζούρια, τινάζονται χαλιά, για να είναι έτοιμα για τη μεγάλη γιορτή.

Έτσι συνήθιζε ο λαός μας κι έτσι συνηθίζει ακόμα, να κάνει.

Δεν μπορώ όμως να μην αναρωτηθώ... Καθαρίζουμε το σπίτι μας, το χώρο μας, καθαρίζουμε το σώμα μας, καθαρίζουμε και την ψυχή μας; Και το μυαλό μας;

Μη βιαστείτε να μου απαντήσετε θετικά, έχοντας στο νου σας, την εξομολόγηση και τη Θεία Κοινωνία.

Μιλάω για την ουσιαστική καθαρότητα, που προέρχεται από τον τρόπο σκέψης. Αυτή την καθαρότητα, που έχουν τα παιδιά όταν σε κοιτούν βαθιά στα μάτια και σε διαπερνούν κάνοντάς σε διάφανο. Αυτή την καθαρότητα, που ξεκινά από το βλέμα και καταλήγει στην καρδιά, χωρίς να ρωτά ποιος είσαι, τι είσαι, αν έχεις θέση, επιρροή ή χρήματα.

Αρκείται στο ότι είσαι άνθρωπος και ανθρώπινα σε αντιμετωπίζει.

Πόσοι από μας είναι τόσο καθαροί; Πόσοι από μας, θα άνοιγαν την πόρτα και την καρδιά τους σε ανθρώπους άστεγους ή άπορους για το πασχαλιάτικο τραπέζι; Πόσοι από μας θα άνοιγαν την πόρτα τους σε ένα άγνωστο;

Ελάχιστοι φοβάμαι!...

Ανθρώπινο, θα μου πείτε. Ο κόσμος άλλαξε, οι καιροί έγιναν επικίνδυνοι, δεν ξέρεις ποιος είναι ο διπλανός σου...

Κατανοητό, όμως ο άνθρωπος, είναι φτιαγμένος για να αγαπά, για να χαμογελά, για να απλώνει το χέρι στον άλλο άνθρωπο, όχι για να καταστρέφει ή να αδιαφορεί.

Ίσως αυτό το Πάσχα, για να υπάρξει πραγματική Ανάσταση, να πρέπει αντί να μετράμε τα χρήματα, που χρειαζόμαστε για το πασχαλινό τραπέζι, να μετρήσουμε τα συναισθήματα που χρειαζόμαστε για να νιώσουμε καθαροί άνθρωποι. Τότε, θα ανακαλύψουμε, πως μόνο ένα συναίσθημα είναι αρκετό. Η Αγάπη!

Όλα μπορούν ν' αλλάξουν, με αυτή που δεν αγοράζεται, δεν πουλιέται κι όταν μοιράζεται, πολλαπλασιάζεται!...





[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Μ. Δευτέρα σήμερα...

Μ. Δευτέρα σήμερα...





H M. Eβδομάδα ξεκίνησε και τόσο οι προετοιμασίες για τη μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης, όσο και η κατάνυξη είναι στο αποκορύφωμά τους. Τη Μεγάλη Δευτέρα "ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός".

Ακολουθώντας το χριστιανικό συμβολισμό του Πάσχα, που για πρώτη φορά καθιέρωσε ο Απόστολος Παύλος, η ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ συμβολίζει τη Συναγωγή των Εβραίων και γενικά τη ζωή του Ισραηλινού λαού, που ήταν άκαρπη από καλά έργα. Είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Ιωσήφ, του γιου του Ιακώβ, που αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη και στην άκαρπη συκιά, που την καταράστηκε ο Χριστός και ξεράθηκε με ένα Του λόγο.

Από το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων, ψάλλεται ο Όρθρος της Μ. Δευτέρας και το βράδυ ψάλλεται η Ακολουθία του Νυμφίου.
Τα παλιότερα χρόνια οι κοπέλες πίστευαν ότι "της νηστικής καρδιάς η ευχή πιάνει". Έτσι θεωρούσει πως μετά τη νηστεία θα βρουν γαμπρό ή ό,τι άλλο ευχηθούν. 
Στην Κεφαλλονιά λένε:
"Μεγάλη Δευτέρα, μεγάλη μέρα
Μεγάλη Τρίτη, μεγάλη κρίση
Μεγάλη Τετάρτη, μεγάλο σκοτάδι,
Μεγάλη Πέφτη, δάκρυο, πέφτει
Μεγάλη Παρασκευή, θλίψη πολλή
Μεγάλο Σάββατο, χαρές γιομάτο
Μεγάλη Λαμπρή, χάσκα μούσκα αυγό κι αρνί."

Σε άλλα μέρη της Ελλάδας, το λένε λίγο διαφορετικά...
Μεγάλη Δευτέρα ο Χριστός στη μαχαίρα
Μεγάλη Τρίτη ο Χριστός εκρύφτη 
Μεγάλη Τετάρτη ο Χριστός εχάθη
Μεγάλη Πέμπτη ο Χριστός ευρέθη
Μεγάλη Παρασκευή ο Χριστός εσταυρώθη
Μέγα Σάββατο ο Χριστός ετάφη
Κυριακή του Πάσχα ο Χριστός ανεστήθη.

Σε πολλά μέρη της πατρίδας μας η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στην αγορά λαμπάδων για το Χριστό, για τον Άγιο κάθε εκκλησίας, για τους πεθαμένους και από μία για τα μέλη της οικογένειας.
Τις λαμπάδες των Αγίων τις πηγαίνουν στην εκκλησία και τις ανάβουν μπροστά σε κάθε Άγιο, τη μέρα που γιορτάζουν οι εκκλησίες. Μόνο για τον Άγιο Αθανάσιο υπάρχει εξαίρεση και πηγαίνουν τη λαμπάδα του την τρίτη μέρα του Πάσχα.



[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Μπακαλιάρος με σπανάκι και τομάτα

Μπακαλιάρος με σπανάκι και τομάτα


Μια παραδοσιακή συνταγή από την Κρητική κουζίνα για τη σημερινή ημέρα, εύκολη, γρήγορη, πεντανόστιμη και πολύ θρεπτική, που μας έστειλε ο καλό μας φίλος Μπάμπης Τσαγκατάκης.

Υλικά που θα χρειαστείτε:

Ένας μπακαλιάρος παστός, περίπου στο κιλό
3/4 του κιλού, σπανάκι
1 κούπα λάδι
πιπέρι, ΟΧΙ αλάτι (έχει ο μπακαλιάρος)
1 ματσάκι φρέσκα κρεμμυδάκια
2 φρέσκες τομάτες και λίγος τοματοπελτές
1 σκελίδα σκόρδο

Πώς θα το φτιάξετε:

Ξαρμυρίστε πρώτα τον μπακαλιάρο και κόψτε τον σε μερίδες...
Ψιλοκόβετε το φρέσκο κρεμμυδάκι και το μαραίνετε στο λάδι, μαζί με το σπανάκι. Όταν αρχίσει να γίνεται το σπανάκι, ρίχνετε τη ντομάτα, το πιπέρι και το σκόρδο ψιλοκομμένο.
Μόλις το φαγητό πάρει μια βράση, βάζετε πάνω από όλα τα υλικά το μπακαλιάρο φροντίζοντας η σάλτσα να τον σκεπάζει και χαμηλώνετε το μάτι της κουζίνας, στο μισό. Το αφήνετε να βράσει για 20 λεπτά και είναι έτοιμο!...

Εμείς τη δοκιμάσαμε και μας άρεσε πολύ. Περιμένουμε και τις δικές σας εντυπώσεις!...
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Σάββατο του Λαζάρου & Κυριακή των Βαΐων στη Λέσβο

Σάββατο του Λαζάρου & Κυριακή των Βαΐων στη Λέσβο



Σ' ένα από τα ομορφότερα χωριά της Λέσβου, στο χωρίο Κάπη, πραγματοποιείται το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων ένα έθιμο, οι βάγιες που είναι σπάνιο και μοναδικό σε όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με αυτό, τα παιδιά των δύο τελευταίων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου από την αρχή του τριωδίου χωρίζονται σε δύο ομάδες.

Ο καλύτερος μαθητής μπαίνει αρχηγός της ομάδας και αυτές οι δυο ομάδες, μοιράζονται το χωριό. 
Ξημερώνοντας το Σάββατο του Λαζάρου, τα αγόρια των δυο ομάδων, ξεκινούν πάνω σε γαιδουράκια να βρουν στα χωράφια του χωριού βάγιες. Τις μαζεύουν, τις φορτώνουν στα ζώα και τραγουδώντας μπαίνουν στο χωριό κατευθυνόμενα στην εκκλησία, έτσι όπως ο Χριστός μπήκε στα Ιεροσόλυμα. 

Στην εκκλησία τα κλαδιά της βάγιας θα δέσουν τα κορίτσια των ομάδων πολλά μαζί σε σχήμα κυπαρισιού και θα τα στολίσουν με βαλάντια με κορδέλλες και κουρέλια δηλαδή, τα οποία συμβολίζουν τα ρούχα που έστρωναν οι πιστοί στο Χριστό, κατά την είσοδό του στα Ιεροσόλυμα.
Η κάθε ομάδα μετά απ' αυτό, θα πάρει τη βάγια της και θα μπει μέσα στην εκκλησία. Πάνω σ' αυτές θα τοποθετηθούν μικροί ξύλινοι σταυροί, οι οποίοι δίνονται στα νιόπαντρα ζευγάρια.
Την επόμενη μέρα (Κυριακή των Βαίων) και αφού τελειώσει η λειτουργία, οι βάγιες θα βγουν στο προαύλιο της εκκλησία όπου τα μέλη των ομάδων θα ψάλλουν τον ύμνο "σήμερον έρχεται ο Χριστός". Ο ύμνος αυτός δεν υπάρχει στην υμνολογία της εκκλησίας, είναι όμως ένας τοπικός ύμνος ο οποίος αποτελείται από περισσότερους από 20 στίχους που ψάλλονται εναλλάξ από τις δύο ομάδες και το περιεχόμενό του δεν είναι άλλο από το χρονικό της ανάστασης του Λαζάρου.
Συνεχίζοντας, η κάθε ομάδα φορτώνεται τη βάγια της και ξεκινά να γυρίσει το χωριό. Η βάγια σταματά σ' όλες τις πόρτες των σπιτιών και τα παιδιά ψάλλουν την καινήν Ανάσταση. Οι κάτοικοι ακούγοντας τον ύμνο βγαίνουν από το σπίτι τους και κόβουν από τη βάγια ένα κλωνάρι και ένα κομμάτι κορδέλα, για να τα τοποθετήσουν στο εικονοστάσι τους και δίνουν στα παιδιά, χρήματα και αυγά τα οποία τα παιδιά μαζεύουν μέσα στα καλαθάκια τους.
Αν σταματήσουν σε σπίτι που έχει νιόπαντρους τότε δίνεται ο μικρός ξύλινος σταυρός που αναφέραμε νωρίτερα και έχει φτιαχτεί από τα παιδιά. Ο σταυρός δίνεται για να είναι το ζευγάρι δυνατό και γερό στην καινούργια τους ζωή.
Όταν ολοκληρώσουν τη βόλτα σ' ολόκληρο το χωριό, οι ομάδες καταλήγουν στους φούρνους του χωριού, για να δώσουν τις βάγιες για καύσιμα για το ψήσιμο της Λαμπριάτικης κουλούρας.
Μετά από αυτό, οι δυο ομάδες συναντιούνται για να ενώσουν τις εισπράξεις τους και τα αυγά που θα τα μοιράσουν εξίσου, θα ανταλλάξουν ευχές και θα γυρίσουν στα σπίτια τους...


πηγή: kapilesvos.gr
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Του έψησε το ψάρι στα χείλη

Του έψησε το ψάρι στα χείλη


(από πού προήλθε η φράση;)


Ο λαός του Βυζαντίου γιόρταζε με μεγάλη κατάνυξη και πίστη όλες τις μέρες της Σαρακοστής. Το φαγητό του ήταν μαρουλόφυλλα βουτηγμένα στο ξίδι, μαυρομάτικα φασόλια, φρέσκα κουκιά και θαλασσινά. 
Στα μοναστήρια όμως, ήταν ακόμη πιο αυστηρά, αν και πολλοί καλόγεροι, που δεν μπορούσαν να κρατήσουν περισσότερο τη νηστεία, έκαναν πολλές κρυφές αμαρτίες κι έτρωγαν αβγά ή έπιναν γάλα. Αν τύχαινε, όμως, κανένας απ' αυτούς να πέσει στην αντίληψη των άλλων - ότι είχε σπάσει δηλαδή τη νηστεία του - καταγγελλόταν αμέσως στο ηγουμενοσυμβούλιο και καταδικαζόταν στις πιο αυστηρές ποινές.

Κάποτε λοιπόν, ένας καλόγερος ο Μεθόδιος, πιάστηκε να τηγανίζει ψάρια μέσα σε μια σπηλιά, που ήταν κοντά στο μοναστήρι. Το αμάρτημά του θεωρήθηκε φοβερό. Το ηγουμενοσυμβούλιο τον καταδίκασε τότε στην εξής τιμωρία: Διάταξε και του γέμισαν το στόμα με αναμμένα κάρβουνα και κει πάνω έβαλαν ένα ωμό ψάρι, για να ψηθεί! 

Το γεγονός αυτό το αναφέρει ο Θεοφάνης. Φυσικά ο καλόγερος πέθανε έπειτα από λίγο μέσα σε τρομερούς πόνους. 
Αλλά ωστόσο έμεινε η φράση «Μου έψησε το ψάρι στα χείλη» ή «Του έψησε το ψάρι στα χείλη» όταν θέλουμε να δηλώσουμε πόσο υποφέραμε από τη συμπεριφορά ενός ανθρώπου.

[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια

find "to e-periodiko mas" on instagram