Απ' τη χαρά, στον πόνο!

Απ' τη χαρά, στον πόνο!


Πόσο δύσκολο είναι στ' αλήθεια να καθοριστούν τα όρια του λογικού από το παράλογο, σε έθιμα ή συνήθειες που καταλήγουν σε τραγωδίες; Ασφαλώς θα καταλάβατε ότι μιλάμε για τα τρία (φέτος) θλιβερά περιστατικά με θύματα ανυποψίαστους ανθρώπους! 
Οι μπαλωθιές στο πασχαλιάτικο γλέντι στην Κρήτη, στοίχισαν τη ζωή σε ένα νέο άνθρωπο και το μάτι ενός άλλου νέου ανθρώπου, στη Σαντορίνη παλεύει για τη ζωή της μια γυναίκα τουρίστρια, μετά από την αυτοσχέδια κροτίδα που τη βρήκε στην Ανάσταση, ενώ τη Μ. Εβδομάδα, νεκρός έπεσε από την σαίτα που ετοίμαζε ένας άντρας στη Χίο.

Πέρσι ήταν άλλα και πρόπερσι άλλα και πάει λέγοντας...
Τραγική ειρωνεία, αυτοί οι άνθρωποι ήταν εκεί που ήταν και έκαναν ό,τι έκαναν για να γιορτάσουν ή γιορτάζοντας την Ανάσταση του Κυρίου!
Νομίζουμε ότι ελέγχουμε την κατάσταση και ξαφνικά μια λάθος κίνηση και η απώλεια της ζωής έρχεται να γεμίσει πόνο τόσες οικογένειες και να κάνει τους υπόλοιπους να αναρωτηθούν (για λίγο όμως) αν αξίζουν τόσο πόνο αυτές οι συνήθειες, αυτά τα έθιμα. Μαζί τους αναρωτιώμαστε κι εμείς, ξέροντας πως είναι μακριά η λίστα των θυμάτων από αυτά.
Καλό είναι να ξέρουμε και να τιμάμε τις ρίζες μας, καλό είναι να φυλάμε τα έθιμά μας, αλλά με τι κόστος; Ανθρώπινες ζωές; Δεν είναι υπερβολικό; Δεν είναι παράλογο;
Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν πως κάποια έθιμα ή κάποιες συνήθειες πρέπει να απαγορευτούν, για να προστατευθούν ανυποψίαστοι άνθρωποι που γίνονται θύματα. Όσες φορές όμως απαγορεύτηκαν βρήκαν σθεναρή αντίδραση από τους κατοίκους και τους υπερασπιστές της παράδοσης, πράγμα που σημαίνει ότι δεν είναι αυτή η λύση.
Πρέπει να αναλογιστούμε όλοι πόσο επικίνδυνα είναι πολλές φορές αυτά που υπερασπιζόμαστε και μόνοι μας να βρούμε τους τρόπους που θα θυμόμαστε τα έθιμά μας, χωρίς απώλειες. Δεν μπορούμε να μιλάμε για "ατυχήματα", ούτε μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια στον πόνο που προκαλούν αυτά. Είναι τουλάχιστον εγωιστικό να μην ψάχνουμε βαθύτερα την αιτία που τα προκάλεσε, διαιωνίζοντας κάτι τόσο επικίνδυνο και θανατηφόρο! 
Ως πότε θα βλέπουμε το δέντρο, χάνοντας το δάσος; Δεν είναι κρίμα να φεύγουν άνθρωποι από τη ζωή και να υποφέρουν άλλοι τόσοι, για κάτι που μπορεί να αποφευχθεί;...

Μαρίνα
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Το πέτρινο πεζούλι

Το πέτρινο πεζούλι




Ένα νέο βιβλίο που περιγράφει με ευαισθησία και αγάπη μια αληθινή ιστορία, κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες. Γραμμένο από την κ. Βαρβάρα Παπαθανασίου - Μπότσαρη μας ταξιδεύει σε μια ιστορία ανθρώπινη, τρυφερή αλλά και πολύ διδακτική, δοσμένη με τρόπο που αγγίζει τον κάθε αναγνώστη και είναι χαρά μας να το παρουσιάζουμε.

Λίγα λόγια για το περιεχόμενο...
"Μην περιμένετε την καλή σας τύχη να σας χτυπήσει την πόρτα, εσείς πρέπει να ψάξετε να τη βρείτε! Να παλέψετε, να της δείξετε πως αξίζετε και τότε εκείνη θα είναι στο πλευρό σας. Αν μείνετε άπραγοι και την περιμένετε, αυτή που θα σας χτυπήσει την πόρτα θα είναι η κακή σας η τύχη"... Αυτά είναι τα λόγια της ηρωίδας, τούτης της αληθινής ιστορίας, που θα μας διδάξει πώς μπορούμε να κάνουμε το μαύρο άσπρο και το αγκάθι ρόδο!...


Η συγγραφέας του (Βαρβάρα Παπαθανασίου - Μπότσαρη), αναφέρει: "Φίλοι αναγνώστες, το "Πέτρινο πεζούλι" δεν είναι δημιούργημα της αχαλίνωτης φαντασίας μου, αν πιστέψατε κάτι τέτοιο. Ίσως να με ονομάσουν συγγραφέα αλλά αυτό τον τίτλο δεν τον αξίζω, μια και αυτό το βιβλίο είναι απλώς η εξιστόρηση μιας τραγικής αλήθειας και όποια φανταστική παρέμβαση από μέρους μου, θα ήταν φτηνή και αταίριαστη. Το βιβλίο το αφιερώνω στη μητέρα μου Αναστασία με μεγάλη περηφάνεια που είμαι κόρη της".


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ:
ΣΙΜΟΣ ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΥ 9, ΑΘΗΝΑ. ΤΗΛ. 210 - 3830491 / 210 - 3822553
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Μεγάλη Παρασκευή, οι Επιτάφιοι της Ελλάδας

Μεγάλη Παρασκευή, οι Επιτάφιοι της Ελλάδας



Πολλά και διαφορετικά τα έθιμα της Μ. Παρασκευής, στην Ελλάδα και την Κύπρο, με αποκορύφωμα τον Επιτάφιο, που ανάλογα με τη μορφολογία του εδάφους και τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε περιοχής, ποικίλουν δίνοντας ξεχωριστό χρώμα στην κορύφωση του Θείου Δράματος.

Σε μερικά μέρη της Κύπρου, τη μέρα αυτή, όπως και στη Μακεδονία και τη Θράκη, πίνουν ξύδι ή τρώνε φαγητά με ξύδι, όπως φακές και κουκιά για να θυμηθούν το μαρτύριο του Χριστού , που όταν ζήτησε νερό, τον πότισαν ξύδι. Άλλες οικογένειες δε μαγειρεύουν καθόλου γιατί είναι μέρα μεγάλης νηστείας. Σε όλα τα μέρη της Ελλάδας τη Μ. Παρασκευή δεν κάνουν δουλειές, ούτε μαστορέματα αντιμετωπίζοντας τη μέρα αυτή σαν μέρα όπου όλοι συμμετέχουν στο Θείο Πένθος.
Το βράδυ της Μ. Παρασκευής ψάλλονται τα Εγκώμια ή ο Επιτάφιος θρήνος από κορίτσια που παριστάνουν τις Μυροφόρες και ραντίζουν το Νεκρό Ιησού με πέταλα λουλουδιών. Την ώρα της περιφοράς του Επιταφίου, μπροστά πηγαίνει ο Σταυρός και τα Εξαπτέρυγα. Ακολουθούν ο Επιτάφιος, οι ιερείς και πίσω ο κόσμος. Τον περιφέρουν γύρω από την αυλή της εκκλησίας. Ο κόσμος σταυροκοπιέται και περνά από κάτω για ν’ αγιαστεί. Όταν τον φέρουν μέσα στην εκκλησία, ο κόσμος προσκυνά και ο παπάς δίνει λουλούδια που είναι αγιασμένα. Τα φυλάγουν και μ’ αυτά καπνίζουν. Τα παλικάρια που σήκωσαν τον Επιτάφιο παίρνουν τ’ αγιασμένα κεριά που έφεγγαν στις τέσσερις γωνιές του και τα φυλάγουν. Τ’ ανάβουν όταν βρίσκονται σε δύσκολη θέση αυτοί ή οι οικογένειες τους.
Στην Αθήνα περασμένων δεκαετιών, πριν βγει ο Επιτάφιος οι νοικοκυρές έβγαιναν και σκούπιζαν τους δρόμους, ενώ την ώρα της περιφοράς έβγαιναν στις πόρτες τους με ένα κεραμίδι το οποίο πάνω του είχε ένα αναμμένο καρβουνάκι και λιβάνι. 
Στην Κέρκυρα,  ο Επιτάφιος ξεκινά από την εκκλησία του Αγ. Γεωργίου στο Παλαιό Φρούριο. Τελευταίος βγαίνει ο επιτάφιος της Μητρόπολης. Κάθε επιτάφιος βγαίνει με την μπάντα της ενορίας και με χορωδία πιστών. Στον Αγ. Σπυρίδωνα η περιφορά γίνεται στις 9:00 το πρωί, μια συνήθεια που παρέμεινε από το 1574 όταν οι Βενετσιάνοι απαγόρευσαν στους ορθόδοξους την περιφορά του επιταφίου την Μ. Παρασκευή.
Στη Μυτιλήνη, όλοι οι Επιτάφιοι από τις ενορίες της πόλης, συναντιούνται στο λιμάνι της πόλης και υπήρχε η συνήθεια να παίρνουν κρυφά τα λουλούδια από τον επιτάφιο όταν τελείωνε η περιφορά, για να έχουν μεγαλύτερες θαυματουργές ιδιότητες. Τα λουλούδια αυτά τα φυλάνε για το καλό και με αυτά γιατρεύουν τον πονοκέφαλο, φτιάχνουν φυλαχτά και γαληνεύουν τη θάλασσα όσοι ταξιδεύουν.
Ο Επιτάφιος της συνοικίας Καμίνι στην Ύδρα, μπαίνει στη θάλασσα και εκεί διαβάζεται η Ακολουθία του Επιταφίου, έτσι ώστε να ευλογηθούν τα νερά και να γίνει δέηση υπέρ των ναυτικών που ταξιδεύουν και να έχουν ήρεμες θάλασσες. Στο Αγρίνιο, όπως και στα Ιωάννινα οι Επιτάφιοι από τις μεγαλύτερες ενορίες της πόλης, συναντιόνται στην κεντρική πλατεία όπου συρρέει πλήθος κόσμου. Ένα έθιμο που υπήρχε από τα παιδιά στις γειτονιές του Αγρινίου τα παλιότερα χρόνια, ήταν να ανάβουν κεράκια και στάζοντας κερί από αυτά στο πεζοδρόμιο να τα σταθεροποιούν εκεί, για να τα βρει αναμμένα ο Επιτάφιος όταν περάσει, δημιουργώντας μια εικόνα (των φωτισμένων πεζοδρομίων της πόλης) πραγματικά μαγική.
Στην Κίο οι άνθρωποι αφήνουν τις πόρτες των σπιτιών ανοιχτές κατά την περιφορά του Επιτάφιου για να μπει μέσα στο σπίτι η Θεία Χάρη. Μάλιστα πηγαίνουν νωρίτερα στα σημεία που θα σταματήσει ο Επιτάφιος και τοποθετούν χώμα, το οποίο μόλις τελειώσει η λειτουργία το παίρνουν και το σκορπούν στο σπίτι για να διώξουν τους κοριούς.
Στη Νάξο, την Μ. Παρασκευή δεν ανταλλάσσουν φιλιά, γιατί με το φιλί του πρόδωσε ο Ιούδας το Χριστό, ενώ δεν σφάζουν, «για το αίμα του Χριστού».
Στην Αμοργό, τη Μεγάλη Παρασκευή το απόγευμα προσφέρονται ψωμί, ελιές και νηστίσιμα γλυκά σε κατοίκους και επισκέπτες. Το ίδιο βράδυ, κατά την περιφορά του Επιταφίου στα χωριά, οι γυναίκες, από τις πόρτες και τα παράθυρα των σπιτιών, ραίνουν τον κόσμο με κολόνιες και αρώματα.

Στην Τήνο, όλοι οι Επιτάφιοι μαζί και των καθολικών συναντώνται στην Εξέδρα της Χώρας , ψάλλουν για λίγο μαζί και συνεχίζουν οι καθένας την πένθιμη πορεία του προς τους δρόμους της εκάστοτε ενορίας. Ο Επιτάφιος του Αγίου Νικολάου της Τήνου μπαίνει επίσης στη θάλασσα όπως γίνεται και στην Πάρο και το όλο σκηνικό που δημιουργούν οι πυρσοί, ο φλεγόμενος σταυρός, οι σειρήνες από τα πλοία, οι ψαλμωδίες και οι χιλιάδες πιστοί που παρακολουθούν είναι πολύ όμορφο.
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Μεγάλη Πέμπτη, κόκκινα αυγά

Μεγάλη Πέμπτη, κόκκινα αυγά



Τα αυγά αποτελούσαν ανέκαθεν σύμβολο γέννησης της ζωής και αφετηρία για δεκάδες μύθους από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Η χριστιανική παράδοση θέλει τα αυγά να τοποθετήθηκαν από τη μητέρα του Εσταυρωμένου Ιησού, στα πόδια του και να βάφτηκαν με το αίμα του, που έτρεχε από τις πληγές. Μια δοξασία που κυριαρχεί στα Βαλκάνια.


Στη Μακεδονία, τη Μ. Πέμπτη κρεμούσαν ένα κόκκινο πανί στο μπαλκόνι ή στο παράθυρο των σπιτιών, το οποίο συμβόλιζε το αίμα του Χριστού και έτσι ξεκινούσαν τις προετοιμασίες για την Ανάσταση και το βάψιμο των αυγών και το πλάσιμο των τσουρεκιών. Τα πρώτα τσουρέκια μαζί με κόκκινα αυγά, τα έστελναν στα πεθερικά τους.
Το πρώτο κόκκινο αυγό το έβαζε η νοικοκυρά στο εικονοστάσι απ' όπου το έβγαζε μόνο όταν έβρεχε ή έριχνε χαλάζι, για να ξορκίσει το κακό και να προστατευτούν οι καλλιέργειες. Στις Ελευθερές Μακεδονίας, με την μπογιά που έβαφαν τα αυγά, έβαζαν στη συνέχεια ένα μικρό σημάδι στο κεφάλι και στην πλάτων των μικρών αρνιών.

Κατά μια άλλη παράδοση των Χριστιανών, μια γυναίκα περπατούσε στο δρόμο, λίγες ώρες μετά τη Σταύρωση του Ιησού, κρατώντας ένα καλάθι με αυγά. Όταν της είπαν πως ο Χριστός αναστήθηκε, εκείνη απάντησε, πως θα το πιστέψει μόνο αν κοκκινίσουν τα αυγά. Λίγα λεπτά αργότερα, τα αυγά κοκκίνισαν.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να βάψουμε τα αυγά. Εκτός όμως από τις έτοιμες βαφές που κυκλοφορούν στο εμπόριο, μπορούμε να ανατρέξουμε στους τρόπους που έβαφαν τα αυγά παλιότερες εποχές, χωρίς χημικά, ...οικολογικά!
Για παράδειγμα από τα φλούδια των κρεμμυδιών, που βράζουν μαζί με τα αυγά, έχουμε το μελί χρώμα. Από άχυρο ή από φύλλα αμυγδαλιάς το κίτρινο και το ανοιχτό κόκκινο από παπαρούνες ή κόκκινα πέταλα τριαντάφυλλου. Όποια βέβαια κι αν είναι η διαδικασία βαψίματος, κοινό στοιχείο είναι το ξύδι. Πέρα από τη χρηστική του σημασία, έχει και συμβολική, αφού ξύδι ήπιε ο Χριστός όταν σταυρώθηκε!





[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Τα έθιμα της Μεγάλης Τετάρτης

Τα έθιμα της Μεγάλης Τετάρτης



Πολλοί από μας πιστεύουν ότι τη Μ. Τετάρτη γίνεται μόνο το ευχέλαιο στην εκκλησία, χωρίς να υπάρχουν ιδιαίτερα έθιμα για τη μέρα αυτή. Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι. Σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας τα έθιμα της Μ. Τετάρτης έχουν ξεχωριστό ενδιαφέρον.

Όπως στο Κορωπί του περασμένου αιώνα, όπου σύμφωνα με τον κ. Δ Κιούση (mesogianews.gr) τη μέρα αυτή, κάθε νοικοκυρά πήγαινε στο σπίτι του παπά της ενορίας της, ένα πιάτο αλεύρι και το έδινε στην παπαδιά.

Εκείνη το άδειαζε σε μια μεγάλη λεκάνη (σκάφη) και το βράδυ, έχοντας μαζευτεί εν τω μεταξύ μαζευτεί μεγάλη ποσότητα, το ζύμωνε χωρίς να ρίξει μέσα μαγιά (προζύμι) και στη συνέχεια το άδειαζε σε μια μεγάλη λεκάνη, το πασπάλιζε με λίγο αλεύρι και τοποθετούσε πάνω του ένα κλωνάρι βασιλικό.

Έπειτα ο παπάς τοποθετούσε επάνω το σταυρό, που χρησιμοποιούσε στα ευχέλαια και διάβαζε μια ευχή. Στη συνέχεια σκέπαζαν το ζυμάρι με ένα πανί και το πρωί της Μ. Πέμπτης, κατά ένα ανεξήγητο τρόπο το έβρισκαν φουσκωμένο. Το πρωί της Μ. Πέμπτης το μετέφεραν στην εκκλησία με κάρο. Το έθιμο αυτό διατηρήθηκε στο Κορωπί μέχρι τον 20ο αιώνα, ενώ στην Παιανία μέχρι το 1920.

Το ευχέλαιο που γίνεται στις εκκλησιές, σε κάποιες περιοχές όπως τον Πόντο, γινόταν και στο σπίτι.

Στα Κοτύωρα (δυτικά της Κερασούντας), ο παπάς γύριζε στα σπίτια για το ευχέλαιο. Σε κάθε σπίτι είχαν έτοιμα αυγά ωμά, αλεύρι και αλάτι. Ο παπάς τους έκανε ευχέλαιο και την επομένη (Μ. Πέμπτη) αφού έβαφαν τα αυγά, τα πήγαιναν μαζί με το "ευχελιασμένο" αλεύρι και το αλάτι στην εκκλησία στον Εσπερινό, μέσα σε καλαθάκια και σκεπασμένα καλά με πανί.

Η ζύμη του ψωμιού που αποτελούσε το προζύμι σε κάθε καινούργιο ζύμωμα μέσα στη διάρκεια του χρόνου, είχε χάσει την αρχική του δύναμη και για το λόγο αυτό, έπρεπε να ανανεωθεί.

Έτσι στην Αθήνα τη Μ. Τετάρτη η εκκλησιάρισσα όπως διαβάζουμε στο madata.gr πήγαινε από σπίτι σε σπίτι και μάζευε αλεύρι και το ζύμωνε χωρίς προζύμι. Ο παπάς (όπως και στα Μεσσόγεια) ακουμπούσε πάνω του το Σταυρό με το Τίμιο Ξύλο και το ζυμάρι φούσκωνε. Αυτό θα αποτελούσε το προζύμι της χρονιάς και για το λόγο αυτό μοιραζόταν ξανά στα σπίτια. Μ' αυτό ζύμωναν και τις κουλούρες της Λαμπρής.

Στην Κεφαλλονιά, οι γυναίκες πηγαίνουν για το ευχέλαιο της Μ. Τετάρτης στην εκκλησία με αλεύρι μέσα σε πορσελάνινη λεκάνη. Εκεί ο παπάς τοποθετεί το καντήλι με το λάδι και 7 κεριά. Κατά την ανάγνωση των 7 ευαγγελίων του Ευχελαίου ανάβει ένα ένα τα κεριά. Στο τέλος μυρώνει τους πιστούς και οι γυναίκες παίρνουν το αλεύρι για να ζυμώσουν μ' αυτό το πρόσφορο που θα λειτουργήσει ο παπάς τη Μ. Πέμπτη.

Όπως διαβάζουμε στο glixouri.blogspot.gr οι παραπάνω ακολουθίες πραγματοποιούνται το πρωί και δύο μαζί στην ιερά μονή Κορωνάτου πολλά χρόνια τώρα, με μεγάλη συμμετοχή πιστών.

Στο Ασβεστοχώρι Θεσσαλονίκης οι γυναίκες μάζευαν χόρτα με τα οποία έφτιαχναν τη χορτόπιτα της Μ. Πέμπτης, ημέρα που ήταν η μοναδική σ' όλη τη Σαρακοστή που επιτρεπόταν να φάνε λάδι. Το μάζεμα των χόρτων τη Μ. Τετάρτη συμβόλιζε τη σύλληψη του Χριστού μέσα στον κήπο των Ελαιών.

Στην Κέρκυρα, το μεσημέρι της Μ. Τετάρτης οι πιστοί πηγαίνουν στους ναούς για την Ακολουθία του Μεγάλου Ευχελαίου και το βράδυ συμμετέχουν στο Θείο Δράμα γεμίζοντας το χώρο του Δημοτικού Θεάτρου για τη συναυλία Εκκλησιαστικής Μουσικής και Μεγαλοβδομαδιάτικων Μελωδιών από τη Δημοτική Χορωδία.


[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Μεγάλη Τρίτη, ημέρα "καθαριότητας"

Μεγάλη Τρίτη, ημέρα "καθαριότητας"



Τη Μ. Τρίτη εθιμοτυπικά, οι νοικοκυρές την αφιερώνουν στο καθάρισμα του σπιτιού. Όλα πρέπει να λάμπουν για το Πάσχα, οι αυλές, τα σπίτια, όλα! Ασπρίζονται οι μαντρότοιχοι, καθαρίζονται τζάμια και παντζούρια, τινάζονται χαλιά, για να είναι έτοιμα για τη μεγάλη γιορτή.

Έτσι συνήθιζε ο λαός μας κι έτσι συνηθίζει ακόμα, να κάνει.

Δεν μπορώ όμως να μην αναρωτηθώ... Καθαρίζουμε το σπίτι μας, το χώρο μας, καθαρίζουμε το σώμα μας, καθαρίζουμε και την ψυχή μας; Και το μυαλό μας;

Μη βιαστείτε να μου απαντήσετε θετικά, έχοντας στο νου σας, την εξομολόγηση και τη Θεία Κοινωνία.

Μιλάω για την ουσιαστική καθαρότητα, που προέρχεται από τον τρόπο σκέψης. Αυτή την καθαρότητα, που έχουν τα παιδιά όταν σε κοιτούν βαθιά στα μάτια και σε διαπερνούν κάνοντάς σε διάφανο. Αυτή την καθαρότητα, που ξεκινά από το βλέμα και καταλήγει στην καρδιά, χωρίς να ρωτά ποιος είσαι, τι είσαι, αν έχεις θέση, επιρροή ή χρήματα.

Αρκείται στο ότι είσαι άνθρωπος και ανθρώπινα σε αντιμετωπίζει.

Πόσοι από μας είναι τόσο καθαροί; Πόσοι από μας, θα άνοιγαν την πόρτα και την καρδιά τους σε ανθρώπους άστεγους ή άπορους για το πασχαλιάτικο τραπέζι; Πόσοι από μας θα άνοιγαν την πόρτα τους σε ένα άγνωστο;

Ελάχιστοι φοβάμαι!...

Ανθρώπινο, θα μου πείτε. Ο κόσμος άλλαξε, οι καιροί έγιναν επικίνδυνοι, δεν ξέρεις ποιος είναι ο διπλανός σου...

Κατανοητό, όμως ο άνθρωπος, είναι φτιαγμένος για να αγαπά, για να χαμογελά, για να απλώνει το χέρι στον άλλο άνθρωπο, όχι για να καταστρέφει ή να αδιαφορεί.

Ίσως αυτό το Πάσχα, για να υπάρξει πραγματική Ανάσταση, να πρέπει αντί να μετράμε τα χρήματα, που χρειαζόμαστε για το πασχαλινό τραπέζι, να μετρήσουμε τα συναισθήματα που χρειαζόμαστε για να νιώσουμε καθαροί άνθρωποι. Τότε, θα ανακαλύψουμε, πως μόνο ένα συναίσθημα είναι αρκετό. Η Αγάπη!

Όλα μπορούν ν' αλλάξουν, με αυτή που δεν αγοράζεται, δεν πουλιέται κι όταν μοιράζεται, πολλαπλασιάζεται!...





[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια
Μ. Δευτέρα σήμερα...

Μ. Δευτέρα σήμερα...





H M. Eβδομάδα ξεκίνησε και τόσο οι προετοιμασίες για τη μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης, όσο και η κατάνυξη είναι στο αποκορύφωμά τους. Τη Μεγάλη Δευτέρα "ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός".

Ακολουθώντας το χριστιανικό συμβολισμό του Πάσχα, που για πρώτη φορά καθιέρωσε ο Απόστολος Παύλος, η ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ συμβολίζει τη Συναγωγή των Εβραίων και γενικά τη ζωή του Ισραηλινού λαού, που ήταν άκαρπη από καλά έργα. Είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Ιωσήφ, του γιου του Ιακώβ, που αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη και στην άκαρπη συκιά, που την καταράστηκε ο Χριστός και ξεράθηκε με ένα Του λόγο.

Από το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων, ψάλλεται ο Όρθρος της Μ. Δευτέρας και το βράδυ ψάλλεται η Ακολουθία του Νυμφίου.
Τα παλιότερα χρόνια οι κοπέλες πίστευαν ότι "της νηστικής καρδιάς η ευχή πιάνει". Έτσι θεωρούσει πως μετά τη νηστεία θα βρουν γαμπρό ή ό,τι άλλο ευχηθούν. 
Στην Κεφαλλονιά λένε:
"Μεγάλη Δευτέρα, μεγάλη μέρα
Μεγάλη Τρίτη, μεγάλη κρίση
Μεγάλη Τετάρτη, μεγάλο σκοτάδι,
Μεγάλη Πέφτη, δάκρυο, πέφτει
Μεγάλη Παρασκευή, θλίψη πολλή
Μεγάλο Σάββατο, χαρές γιομάτο
Μεγάλη Λαμπρή, χάσκα μούσκα αυγό κι αρνί."

Σε άλλα μέρη της Ελλάδας, το λένε λίγο διαφορετικά...
Μεγάλη Δευτέρα ο Χριστός στη μαχαίρα
Μεγάλη Τρίτη ο Χριστός εκρύφτη 
Μεγάλη Τετάρτη ο Χριστός εχάθη
Μεγάλη Πέμπτη ο Χριστός ευρέθη
Μεγάλη Παρασκευή ο Χριστός εσταυρώθη
Μέγα Σάββατο ο Χριστός ετάφη
Κυριακή του Πάσχα ο Χριστός ανεστήθη.

Σε πολλά μέρη της πατρίδας μας η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στην αγορά λαμπάδων για το Χριστό, για τον Άγιο κάθε εκκλησίας, για τους πεθαμένους και από μία για τα μέλη της οικογένειας.
Τις λαμπάδες των Αγίων τις πηγαίνουν στην εκκλησία και τις ανάβουν μπροστά σε κάθε Άγιο, τη μέρα που γιορτάζουν οι εκκλησίες. Μόνο για τον Άγιο Αθανάσιο υπάρχει εξαίρεση και πηγαίνουν τη λαμπάδα του την τρίτη μέρα του Πάσχα.



[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
0 Σχόλια

find "to e-periodiko mas" on instagram