Φταίω κι εγώ...

Φταίω κι εγώ...


Ftaiw-ki-egw-to-e-periodiko-mas

Η Μάρα καληνύχτισε με ένα γλυκό φιλί την οχτάχρονη κόρη της, τη σκέπασε κι άναψε τη μικρή υδρόγειο σφαίρα που περιστρεφόταν σκορπώντας ένα γλυκό φως στην ατμόσφαιρα. Αυτό συντρόφευε τη μικρή όλη τη νύχτα, για να μην τρομάζει στο σκοτάδι.

Κλείνοντας την πόρτα πίσω της η έγνοια της ήταν τα συμμαζέψει, να τακτοποιήσει και να καθαρίσει, για να είναι όλα στη θέση τους την επόμενη μέρα.

Αγαπούσε πολύ αυτό το σπίτι. Κάθε γωνιά του, ήταν προσεγμένη και φροντισμένη. Ένα υπόδειγμα τάξης και καθαριότητας με ένα κήπο εξίσου περιποιημένο που νόμιζες πως ξεφύλλιζες σελίδες περιοδικού διακόσμησης! Ήθελε το καλύτερο για τους αγαπημένους της και δεν λυπόταν κόπο για να τους το προσφέρει…

Κατευθύνθηκε στο σαλόνι με το αναμμένο τζάκι και τη μεγάλη τζαμαρία, που έβλεπε στη θάλασσα. Όμως, τίποτα δεν ήταν όπως το άφησε! Το τζάκι είχε σβήσει, παγωνιά και σκοτάδι επικρατούσε στο χώρο. Ανάβοντας το φως δεν μπορούσε να πιστέψει αυτό που αντίκρισε! Σχισμένες κουρτίνες, τρύπια και λερωμένα τα χαλιά, τα έπιπλα διαλυμένα, οι τοίχοι γκρίζοι και βρώμικοι και η τζαμαρία, θρυμματισμένη!

Η τηλεόραση να προβάλει συνεχώς διαφημίσεις χημικών προϊόντων. Τα λουλούδια στο βάζο δίπλα της μαραμένα, νεκρά… ξαφνικά επικρατεί σκοτάδι ξανά! Προσπαθεί απεγνωσμένα να βρει το φως να το ανάψει, να δει, να καταλάβει… πατά το διακόπτη και οι λάμπες εκρήγνυνται! Μόνο η τηλεόραση μένει εκεί ανεπηρέαστη να συνεχίζει να προβάλει διαφημίσεις και να σκορπά ένα απόκοσμο φως στη ζοφερή ατμόσφαιρα…

Γυρνά έντρομη στο δωμάτιο του παιδιού. Ανοίγει την πόρτα και ορμά στο κρεβάτι της μικρής. Βρίσκει στη θέση της ένα πλαστικό μωρό που επαναλαμβάνει συνεχώς «μαμά» «μαμά».

Τριγυρνά στα δωμάτια σα χαμένη. Στην κουζίνα όλα μοιάζουν τακτοποιημένα και καθαρά αλλά, από τη βρύση τρέχει ένα καφέ υγρό και τα τρόφιμα στο ψυγείο είναι πλαστικά, όπως πλαστικά έγιναν και τα φυτά στο παράθυρο! Όλα στο χώρο θυμίζουν κουκλόσπιτο! Όμορφα αλλά ψεύτικα…

Τρέχει στην εξώπορτα… η ατμόσφαιρα θολή με μια περίεργη μυρωδιά, που δυσκολεύει την αναπνοή της. Στο βάθος του ορίζοντα μια αναλαμπή δηλώνει την παρουσία πυρκαγιάς. Κοιτά ένα γύρω στην άλλοτε γεμάτη λουλούδια και φυτά αυλή. Τώρα είναι όλα πλαστικά, ακόμα και τα δέντρα!

Στρέφει το βλέμμα στον ουρανό! Γκρίζος, σχεδόν μαύρος δεν της αφήνει περιθώρια να καταλάβει αν είναι μέρα ή νύχτα… «νύχτα είναι» σκέφτεται με κάποια αμφιβολία. Οι αστραπές που σχίζουν το σκοτάδι φωτίζουν τη θάλασσα που είναι γεμάτη σκουπίδια και ψάρια νεκρά που επιπλέουν.

Πριν προλάβει να κάνει ένα ακόμα βήμα, μια δυνατή βροχή ξεσπά! Θυμωμένη αλλιώτικη βροχή! Από κείνες που λες πως ο Θεός θέλει να ξεπλύνει όλα τα κακά του σύμπαντος! Μαύρα ρυάκια σχηματίζονται στο έδαφος. Βρέχεται… τα ρούχα της αλλάζουν χρώμα, γίνονται μαύρα κι αυτά. Και τα φυτά και τα δέντρα, ας ήταν πλαστικά, γίνονται μαύρα κι αυτά!...

Δοκιμάζει να μπει ξανά στο σπίτι. Ένα νεαρό παιδί στην πόρτα, την κοιτά στα μάτια. Δεν της μιλά, το βλέμμα του όμως ρωτάει «γιατί»! Το προσπερνά μα σε κάθε της βήμα συναντά περισσότερα παιδιά, όλα με το ίδιο βλέμμα να ρωτούν «γιατί». Πλημμυρίζει το δωμάτιο νεαρά παιδιά με την ίδια ερώτηση που επαναλαμβάνεται χωρίς να ακούγεται. Όμως εκείνη τη νιώθει καθαρά στην καρδιά της…

«Γιατί»! Δεν μπορεί να απαντήσει… δεν θέλει να απαντήσει… «δεν ξέρω γιατί, μη με ρωτάτε γιατί! Εγώ, πάντα φρόντιζα να είναι όλα καθαρά, να είναι τακτοποιημένα, να…» όσο ψάχνει τρόπους να απαντήσει, τόσο τα πρόσωπα πληθαίνουν!... Κι αυτό το «γιατί» έχει μια δόση κατηγορίας…

Φταίω κι εγώ δηλαδή; Μα πώς φταίω; Δεν έκανα κάτι!...

Η τηλεόραση συνεχίζει τις διαφημίσεις για προϊόντα, για χημικά… πολλά από αυτά τα αγοράζει, τα χρησιμοποιεί.

«Αφήστε με! Φύγετε! Δεν ξέρω γιατί! Δεν ξέρω τίποτα!»... Πάγωσε και η ίδια μ’ αυτή της τη διαπίστωση! Δεν ξέρω τίποτα! Φταίω που δεν ξέρω, έπρεπε να ξέρω, έπρεπε να ρωτώ να μαθαίνω, να ενημερώνομαι! Έπρεπε να φροντίζω αλλιώς το σπίτι μου, το μεγαλύτερο σπίτι μου…

Όσο συνειδητοποιούσε και τις δικές της ευθύνες, τόσο τα πρόσωπα των παιδιών έπαιρναν έκφραση και από ψυχρά γίνονταν λυπημένα. Ένα βουβό κλάμα ακουγόταν τώρα! Σα βουητό μελισσιού, απλωνόταν από άκρη σ’ άκρη! Ένας λυγμός βγήκε από το στήθος της! Ω, Θεέ μου, τι έκανα, τι κάναμε!!...

«Μαμά, μαμά ξύπνα!!» άνοιξε τα μάτια της λουσμένη στον ιδρώτα και με απορία κοίταξε την κόρη της που προσπαθούσε να την ξυπνήσει. «Παραμιλούσες μαμά! Κι έλεγες κάτι για όξινη βροχή, για σκουπίδια, πλαστικά κι άλλα που δεν καταλάβαινα…». Αγκάλιασε το παιδί με λαχτάρα.

- Ξέρεις αγάπη μου, αυτό το όνειρο, αυτός ο εφιάλτης πες καλύτερα, με βοήθησε να καταλάβω τι κάνω λάθος! Ή μάλλον, τι δεν κάνω καθόλου…

- Τι δεν κάνεις, τι είναι αυτό που κρατάς στο χέρι σου;

- Ένα φυλλάδιο που μιλά για την καταστροφή του πλανήτη, αν δεν τον προστατεύσουμε… το πήρα για να το πετάξω!..

- Χωρίς να το διαβάσεις; ρωτά με απορία η μικρή

- Του έριξα μια ματιά, μα σκέφτηκα πως δεν είναι στο χέρι μου να κάνω κάτι…

- Η δασκάλα μας, μας είπε πως όλοι μπορούμε να κάνουμε πολλά!

- Δίκιο έχει! Το συνειδητοποίησα με τον πιο περίεργο τρόπο! Στο χέρι μας είναι όλα! Πρώτα να ενδιαφερθούμε, μετά να μάθουμε και φυσικά να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και να βοηθήσουμε κι άλλους να κάνουν το ίδιο! Βλέπεις μωρό μου, το παρόν μας εξαρτάται από το παρελθόν, αλλά το μέλλον, είναι στα δικά μας χέρια!...

Ξάπλωσαν ξανά και οι δυο αγκαλιασμένες, ενώ η μικρή υδρόγειος εξακολουθούσε να φωτίζει με ένα γλυκό φως το δωμάτιο…
...

Με το κείμενο αυτό συμμετέχω στη Φωτο - Συγγραφική Σκυτάλη #4 που οργανώνει 
η Mary Petrax από τη Γήινη Ματιά

Παραδίδω τη σκυτάλη στη Μαρία Κανελλάκη από το Απάγκιο με τη φωτογραφία που 
ακολουθεί και την λέξη "Στόχος".

Photo by Fabe Collage on Unsplash


[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
39 Σχόλια
Το πιο επικίνδυνο παρασιτοκτόνο απειλεί την παγκόσμια υγεία

Το πιο επικίνδυνο παρασιτοκτόνο απειλεί την παγκόσμια υγεία


to-pio-epikindino-parasitoktono-apeilei-tin-pagosmia-ygeia
photo by Michael Longmire on unsplash
Οι αόρατοι εχθροί της ανθρώπινης υγείας είναι και οι πιο επικίνδυνοι! Ο λόγος προφανής αφού δεν είναι δυνατό να γνωρίζουμε με πιο τρόπο έχουν παραχθεί ή αναπτυχθεί τα τρόφιμα που καταλήγουν στο πιάτο μας.

Συχνά χρησιμοποιούνται μέθοδοι που δεν είναι αποδεκτοί από την παγκόσμια ιατρική κοινότητα, αλλά συνεχίζουν να δουλεύουν με την ανοχή των κυβερνήσεων.

Ο χλωροπυριφός (chlorpyrifos) είναι ένα από τα πιο επικίνδυνα παρασιτοκτόνα που υπάρχουν. Αποτελεί ίσως το πιο βρώμικο μυστικό της χημικής βιομηχανίας και, ενώ είναι σε υψηλές πωλήσεις παγκοσμίως, έχει καταφέρει να μένει εκτός δημοσιότητας η χρήση του. 

Το συγκεκριμένο φάρμακο συνδέεται με καρκίνο, εγκεφαλικές βλάβες σε βρέφη και διαταραχές του νευρικού συστήματος. Σύμφωνα με δημοσιεύματα προέρχεται από νευροτοξίνες που εφηύραν οι Ναζί. Μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικό αλλά ανήκει στην κατηγορία των χημικών που σχεδιάστηκαν ως νευροπαραλυτικά αέρια έχοντας καταστρεπτική επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό.

Το Time αναφέρει: "Σε μία από τις μεγαλύτερες μελέτες που εξετάζουν τις πιθανές επιδράσεις της έκθεσης σε φυτοφάρμακα σε ακόμα αναπτυσσόμενα έμβρυα και νεογνά, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η έκθεση στα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα φυτοφάρμακα συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο διαταραχής του φάσματος του αυτισμού. Στη μελέτη που έγινε οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες που ήταν έγκυες και ζούσαν σε ακτίνα 2.000 μέτρων από μια περιοχή υψηλού ψεκασμού ήταν από 10% έως 16% πιθανότερο να έχουν παιδιά διαγνωσμένα με αυτισμό, από τις γυναίκες που ζούσαν σε μέρη μακρύτερα από τις περιοχές, που ψεκάστηκαν. Οι ερευνητές εξέτασαν τον ψεκασμό 11 δημοφιλών φυτοφαρμάκων, όπως το chlorpyrifos, το diazinon και το permethrin (συχνά χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο των κροτώνων). Όταν εξέτασαν τις διαγνώσεις της διαταραχής του φάσματος του αυτισμού που έρχονταν επίσης με διανοητικές αναπηρίες, βρήκαν κατά μέσο όρο 30% υψηλότερα ποσοστά σε παιδιά που εκτέθηκαν στα φυτοφάρμακα ενώ ήταν ακόμα στη μήτρα. Η έκθεση κατά το πρώτο έτος της ζωής αύξησε τον κίνδυνο αυτισμού έως και κατά 50% σε σύγκριση με εκείνους που δεν εκτέθηκαν σε ορισμένα φυτοφάρμακα."

Οι επιστήμονες αναφέρουν χαρακτηριστικά: "Ελπίζουμε ότι αυτά τα ευρήματα θα κάνουν κάποιους πολιτικούς ιθύνοντες να σκεφτούν αποτελεσματικά μέτρα πολιτικής δημόσιας υγείας για την προστασία των πληθυσμών που μπορεί να είναι ευάλωτοι και που ζουν σε περιοχές που θα μπορούσαν να τους βάλουν σε μεγαλύτερο κίνδυνο", λέει. «Η ευαισθητοποίηση του κοινού μπορεί να είναι ο τρόπος για την τελική αλλαγή των πρακτικών και των γεωργικών πολιτικών".

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Εuobserver.com η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) δήλωσαν δημόσια ότι η παρούσα έγκριση δεν θα πρέπει να ανανεωθεί. Ωστόσο, η τελική απόφαση που έχει προγραμματιστεί για το Δεκέμβριο δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη. το chlorpyrifos έχει εγκριθεί σε επίπεδο ΕΕ από το 2005, αν και οι επικίνδυνες επιπτώσεις του ήταν γνωστές και τεκμηριωμένες ήδη από το 2000.
Η χρήση του chlorpyrifos απαγορεύεται σε οκτώ κράτη μέλη αλλά έχει καταχωρηθεί για χρήση στις 20.

Λόγω της απουσίας ενδοκοινοτικών ελέγχων στα εμπορεύματα - και λόγω εισαγωγών από τρίτες χώρες - τα φρούτα, τα λαχανικά, το ρύζι και τα μπαχαρικά που περιέχουν chlorpyrifos πωλούνται και καταναλώνονται σε όλη την Ευρώπη.

Από την έρευνα προέκυψε ότι τα δείγματα τροφίμων ελέγχονται τακτικά για αποδεκτά επίπεδα καταλοίπων από τις εθνικές αρχές αλλά μόνο μετά τη διανομή των τροφίμων.

Σε πολλές περιπτώσεις έχει ήδη πωληθεί και καταναλωθεί.

Το εύλογο ερώτημα που τίθεται μετά από όλα αυτά είναι πώς μπορούμε εμείς να προφυλαχτούμε ή να κάνουμε κάτι. Κάλλιστα θα μπορούσαμε παραμένοντας ψύχραιμοι, να παρακολουθούμε τις εξελίξεις μέσω των δημοσιευμάτων. Όμως μπορούμε να κάνουμε κάτι παραπάνω μέσω της παγκόσμιας διαδικτυακής ψηφοφορίας. Εμείς επιλέγουμε...





[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
8 Σχόλια
Φεστιβάλ ερασιτεχνικών θιάσων Δήμου Μαραθώνα

Φεστιβάλ ερασιτεχνικών θιάσων Δήμου Μαραθώνα


festival-erasitexnikon-thiason-dimou-marathona-to-e-periodiko-mas

Ένας από τους ιστορικότερους και δημοφιλέστερους δήμους παγκοσμίως, ο Δήμος Μαραθώνα τιμώντας την τρικονταετή προσφορά του Δημοτικού Θεάτρου Μαραθώνα στον πολιτισμό και την τέχνη του Θεάτρου διοργανώνει φέτος το Νοέμβρη, το πρώτο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων.

Το ΔΗ.ΘΕ.ΜΑ. είναι το μοναδικό δημοτικό θέατρο στην Ελλάδα που διατηρήθηκε μετά τον «Καλλικράτη» ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Σ’ αυτά τα τριάντα χρόνια από την δημιουργία του παρουσίασε αξιόλογες θεατρικές παραγωγές, έλαβε μέρος σε φεστιβάλ και απέσπασε δεκάδες βραβεία. Εμπνευστής και δημιουργός του υπήρξε ο σπουδαίος ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Τσάγκλος, ο οποίος δίδαξε, σκηνοθέτησε και έβαλε τα θεμέλια για όλο αυτό το πολιτιστικό οικοδόμημα.

Για την πολύτιμη αυτή προσφορά του, το ΔΗ.ΘΕ.ΜΑ. έδωσε το όνομα Βασίλης Τσάγκλος στο θερινό θέατρο του Μαραθώνα, ένα χώρο που φέρει όλη την ιστορία και το μεράκι του μεγάλου ηθοποιού η οποία μεταλαμπαδεύεται στους νεότερους.

Από το 1989 που μπήκε ο «θεμέλιος λίθος» από το Βασίλη Τσάγκλο δημιουργήθηκαν σκηνές ενηλίκων, αλλά και παιδικές - εφηβικές σκηνές οι οποίες έδωσαν την ευκαιρία στους πολίτες του Μαραθώνα να παρακολουθήσουν τις αξιόλογες παραγωγές του με τα καλύτερα έργα του διεθνούς αλλά και ελληνικού ρεπερτορίου, ανάμεσά τους «Ο ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ» του Μπέρτολ Μπρέχτ, Η ΑΥΛΗ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ του Ιάκωβου Καμπανέλη, ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ 'του Αισχύλου, Η ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ του Ευριπίδη, ΚΑΥΓΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΚΙΟΤΖΑ του Κάρλο Γκολτόνι, LA ΝΟΝΑ του Roberto Cossa, ‘’ΓΕΡΜΑ (Στείρα Γη)’’ του ΛΟΡΚΑ και πολλά άλλα.

Πολλοί καταξιωμένοι σκηνοθέτες συνέβαλαν με τη διδασκαλία και τη δουλειά τους στην άνοδο του Δημοτικού Θεάτρου Μαραθώνα. Εκτός από το Βασίλη Τσάγκλο, θεατρικές παραγωγές του σκηνοθέτησαν οι: Ρόρη Αναστασίου, Μίρκα Καλατζοπούλου, Ελένη Ερήμου, Περικλής Καρακωσταντόγλου,Γιώργος Παπαθεοδώρου κ.α. Από το 2003 σκηνοθέτης του ΔΗ.ΘΕ.ΜΑ. είναι ο ταλαντούχος ηθοποιός και σκηνοθέτης ο Νίκος Γκεσούλης, ο οποίος το υπηρετεί με θαυμαστή αφοσίωση και αγάπη.

Το φετινό Νοέμβρη, όπως διαβάζουμε στο Δελτίο Τύπου, που το ΔΗ.ΘΕ.ΜΑ. έστειλε στο «e-periodiko mas» δίνεται με το Φεστιβάλ η δυνατότητα σε όλες της θεατρικές ομάδες του δήμου, οι οποίες αποτελούν μικρές κοιτίδες πολιτισμού να συναντηθούν, να εκφραστούν και να δώσουν την ευκαιρία σε ακόμα περισσότερους πολίτες να τις παρακολουθήσουν, από την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου έως και την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2019 και θα φιλοξενηθεί στο αμφιθέατρο του ξενοδοχείου Golden Coast με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Οι παραστάσεις θα ξεκινούν στις 8.30μμ.

Το πλήρες πρόγραμμα έχει ως εξής:

1 η εβδομάδα από 21/11/2019 έως 24/11/2019

Πέμπτη 21/11/2019
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ του Μπέρτολτ Μπρεχτ
Σκηνοθεσία: Kανέλλος Δημήτρης
Θεατρική ομάδα: Επιμορφωτικός Σύλλογος Νέας Μάκρης

Παρασκευή 22/11/2019
ΒΟΤΚΑ ΔΗΛΗΤΗΡΙΟ
Σκηνοθεσία: Θεατρική ομάδα
Θεατρική ομάδα: Δηλητήριο – Πολιτιστικές Απόπειρες

Σάββατο 23/11/2019
H MIKΡΗ ΜΑΣ ΠΟΛΗ του Θόρντον Ουάιλντερ
Σκηνοθεσία: Παπαθεοδώρου Γιώργος
Θεατρική ομάδα: Δημοτικό Θέατρο Μαραθώνα – Κεντρική Σκηνή

Κυριακή 24/11/2019
TΟ ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΜΕ ΤΑ ΣΠΙΡΤΑ του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν
Σκηνοθεσία: Λάγγης Χρόνης
Θεατρική ομάδα: Αξιοθέατρον

2 η εβδομάδα από 28/11/2019 έως 01/12/2019

Πέμπτη 28/11/2019
ΤΡΕΙΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΧΡΥΣΑΣ
Αφιέρωμα στην ηθοποιό και συγγραφέα Χρύσα Σπηλιώτη
Σκηνοθεσία - Προσαρμογή: Μαρκοπούλου Ανδρομάχη
Θεατρική ομάδα: Απόδραση

Παρασκευή 29/11/2019
ΑΧ ΑΥΤΑ ΤΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ του Εντουάρντο ντε Φιλίππο
Σκηνοθεσία: Παπακωνσταντίνου Κώστας
Θεατρική ομάδα: ART LAB

Σάββατο 30/11/2019
Ο ΣΕΝΤΖΑΣ του Παντελή Χόρν
Σκηνοθεσία: Γκεσούλης Νίκος
Θεατρική ομάδα: Δημοτικό Θέατρο Μαραθώνα - Σκηνή Βαρνάβα

Κυριακή 1/12/2019
ANΘΙΣΜΕΝΕΣ ΜΑΝΩΛΙΕΣ
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Βασιλοπούλου Τίνα
Θεατρική ομάδα: 4action
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
12 Σχόλια
Diy σετ γραφείου από φελλό

Diy σετ γραφείου από φελλό


diy-set-grafeiou-apo-fello

Ο Νοέμβρης βρήκε τις Creative Blogger να δημιουργούν και να δίνουν ιδέες με κύριο υλικό, το φελλό. Η δική μου πρόταση είναι ένα κομψό σετ γραφείου (σημειωματάριο και κουτί για ό,τι μικρό θέλετε να φυλάξετε) που φτιάχνεται εύκολα και κοστίζει ελάχιστα!

Τα υλικά που χρειάζονται είναι:
  • δύο φύλλα φελλού μεγέθους Α4
  • κόλλα (εγώ χρησιμοποίησα θερμοκόλλα)
  • ένα κουτί δώρου χάρτινο
  • ψαλίδι
  • χάρακας
  • μαρκαδόρος
  • σπάγκος (30 εκ. περίπου)
  • μεταλλική μπογιά (ρόζ χρυσό)
  • 1 πινέλο ζωγραφικής
  • ένα σκληρό χαρτόνι για βάση (έκοψα ένα σκληρό κουτί συσκευασίας)
  • φύλλα για εκτύπωση
  • διακορευτής χαρτιών και ζωνών
Πώς θα το φτιάξετε

Ξεκινήστε από το σημειωματάριο. Επέλεξα να το κάνω σε μέγεθος μικρότερο από Α4 για να είναι πιο εύχρηστο και να μην πιάνει χώρο στο γραφείο. Έτσι, δίπλωσα το χαρτί του Α4 στη μέση και υπολόγισα ένα περιθώριο 2 - 3 cm για να φαίνεται ο φελλός. Με αυτές τις διαστάσεις κόψτε το χαρτόνι και το φελλό και κολλήστε με την κόλλα τις δύο επιφάνειες. Αν προτιμάτε μεγαλύτερα περιθώρια είναι στην δική σας ευχέρεια. Αφήστε το στην άκρη για την ώρα...

diy-set-grafeiou-apo-fello

Πάρτε το σπάγκο και με την μπογιά και το πινελάκι ζωγραφικής βάψτε τον για να μπορεί να στεγνώσει μέχρι να τελειώσετε με τα υπόλοιπα. Η μπογιά που χρησιμοποίησα είναι ακρυλική υδατοδιαλυτή και κατάλληλη για όλα τα υλικά και τη βρήκα σε κατάστημα με είδη χειροτεχνίας. Υπάρχει παντού!

diy-set-grafeiou-apo-fello

Τώρα ήρθε η ώρα να ντυθεί το κουτί μας. Πρέπει να έχετε στο νου σας ότι το κουτί θα ντυθεί κλειστό, γιατί ο φελλός έχει πάχος και αν το ντύσετε ανοιχτό δεν θα κλείνει. Πάρτε, το δεύτερο φύλλο φελλού και σχεδιάστε προσεκτικά τις διαστάσεις του καπακιού έτσι ώστε να εφαρμόσει με ακρίβεια πάνω του. Στη συνέχεια κολλήστε το φελλό με την κόλλα.

diy-set-grafeiou-apo-fello

Κουμπώστε τώρα το κουτί και μετρήστε τις διαστάσεις του κάτω μέρους που μένει για την ώρα ακάλυπτο. Θα πρέπει να μετρήσετε την κάθε επιφάνεια ξεχωριστά και έτσι θα έχετε τέσσερις μικρές λωρίδες μία για την καθεμιά. Κόψτε με προσοχή και κολλήστε τες μία μία!


Έτοιμο το κουτί μας! Για να το κάνουμε λίγο πιο ενδιαφέρον μπορούμε με την ίδια μπογιά να σχεδιάσουμε πάνω στο καπάκι ένα μοτιφάκι... εγώ προτίμησα ένα λουλούδι, εσείς μπορείτε να κάνετε ό,τι θέλετε. Βούλες ας πούμε ή γραμμές...

Ο βαμμένος σπάγκος έχει στεγνώσει όλη αυτή την ώρα και μπορούμε να προχωρήσουμε στο σημειωματάριο. Έφτιαξα στον υπολογιστή τη λέξη "Σημειώσεις" αλλά και "Notes" (προτίμησα την ελληνική εκδοχή) σχεδίασα και γραμμές και εκτύπωσα. Αν θέλετε να κατεβάσετε αυτό που έφτιαξα εγώ στην ελληνική και την αγγλική εκδοχή του, θα τα βρείτε εδώ κι εδώ. Τύπωσα δύο σε κάθε Α4 χαρτί, έκοψα στη μέση και έτοιμο το υλικό μου.

diy-set-grafeiou-apo-fello

Με το διακορευτή χαρτιών ανοίξτε δύο τρύπες πάνω από τη λέξη "Σημειώσεις". Μετά πάρτε το χαρτί και σημαδέψτε με το μαρκαδόρο ανάμεσα στις τρύπες για να τρυπήσετε ξανά το φελλό με το χαρτόνι, τη βάση σας δηλαδή και να περάσετε το σπάγκο που θα τα συγκρατεί. Εναλλακτικά μπορείτε να μην κάνετε τρύπες αλλά να βάλετε μεγάλους συνδετήρες. Εμένα μου άρεσε περισσότερο με το σπάγκο...

diy-set-grafeiou-apo-fello

Με τη βοήθεια ενός διακορευτή ζωνών ανοίξτε τις δύο τρύπες που χρειάζεστε και περάστε το σπάγκο. Αν δεν έχετε την ίδια δουλειά κάνει και ένα κατσαβίδι με λίγη πίεση. Ένα μικρό φιογκάκι θα συγκρατεί μια χαρά τα χαρτιά σας και θα μπορεί να ανοιγοκλείνει για να προσθέσετε κι άλλα!

Δείτε τα τελειωμένα κοντινότερα...

diy-set-grafeiou-apo-fello


Να σας θυμίσω πως Θα βρείτε κι άλλες προτάσεις στις Creative Bloggers, γι' αυτό μην ξεχάσετε να κάνετε μία βόλτα και από τα υπόλοιπα blog.


· Χριστίνα από Art Decoration Crafting ………………………………….. 04/11/2019
· Λαμπρινή από Lamprouka ……………………………………………… 05/11/2019
· Μαρίνα από to e-periodiko mas ………………………………………… 06/11/2019
· Ελπίδα από Two Boys & Hope ……………………………………………… 07/11/2019
· Ελένη από Καρυδότσουφλο …………………………………………………. 8/11/2019
· Ρένα από δια χειρός Ρένας Χριστοδούλου …………………………………. 09/11/2019
· Ελεάνα από My Home My Memories ………………………………………. 11/11/2019
· Κικίτσα από DIY My Day ……………………………………………………. 12/11/2019
· Σωτηρία από My Little World ……………………………………………….. 13/11/2019
· Νίκη από Ονειροποιείο ………………………………………………………. 14/11/2019
· Νικολέττα από Crafty details ………………………………………………… 15/11/2019
· Κική από Creative Moments ……………………………………………….. 16/11/2019

Αν σας αρέσουν αυτά που φτιάχνουν οι Creative Bloggers ελάτε να γίνετε μέλος στην ομάδα μας στο Facebook την Creative Corner . Εκεί θα βρείτε πολλές ιδέες για κατασκευές και διακόσμηση και μπορείτε να μας δείξετε και τις δικές σας...


Περιμένω όπως πάντα τη γνώμη σας!


[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
28 Σχόλια
Ο Νοέμβρης των πεφταστεριών

Ο Νοέμβρης των πεφταστεριών


Photo by Robson Hatsukami Morgan on Unsplash
Ο τελευταίος μήνας του Φθινοπώρου κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο, έχει τριάντα ημέρες. Ξεκινά κάθε χρόνο την ίδια μέρα που ξεκινά ο Φεβρουάριος και ο Μάρτιος εκτός από τις δίσεκτες χρονιές. Στην αρχαιότητα οι Πλειάδες το πανέμορφο αυτό ανοιχτό αστρικό σμήνος που σήμερα το ξέρουμε όλοι με την ονομασία Πούλια, όταν έδυε αμέσως μετά την ανατολή του Ήλιου στα μέσα του μήνα, σηματοδοτούσε την αλλαγή του καιρού και την έλευση κρύου. Έτσι οι γεωργοί έσπευδαν να ολοκληρώσουν τη σπορά των χωραφιών και οι κτηνοτρόφοι να κατέβουν στα χειμαδιά.
Η παροιμία «Στις δεκαφτά ή στις δεκοχτώ πέφτει η Πούλια στο γιαλό, και πίσω παραγγέλνει: μήτε τσομπάνος στα βουνά, μήτε γεωργός στους κάμπους» είναι χαρακτηριστική.

Η ημέρα της γιορτής του Αγίου Μηνά (11 Νοεμβρίου) είναι για το λαό ορόσημο της έλευσης κρύου και η γιορτή του Αγίου Ανδρέα (30 Νοεμβρίου) ο καιρός είναι χειμωνιάτικος και το κρύο αντριεύει. Στο λαό μας ο Νοέμβρης είναι γνωστός και με το όνομα «Ανακατωμένος» επειδή ο καιρός είναι ακατάστατος και Σποριάς ή Μεσοσπορίτης γιατί τότε σπέρνονται τα δημητριακά.

Ο μήνας αυτός είναι κυρίως συνδυασμένος με το μάζεμα της ελιάς, όπου παλιότερα οι γυναίκες με καλάθια μάζευαν μια – μια τις ελιές και οι μαζωχτάδες ράβδιζαν τα κλαδιά για να μαζέψουν τον καρπό, σύμφωνα και με τον Νίκο Ψιλάκη δημοσιογράφο και συγγραφέα (Μάστερ Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας),

Γνωστότερη από τις γιορτές του μήνα είναι η εορτή των Ταξιαρχών Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ στις 8, γι’ αυτό και σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας ο Νοέμβρης ονομάζεται και ΑΪ – Ταξιάρχης ή Αρχαγγελίτης. Σύμφωνα με τον δρ. Γ. Αικατερινίδη ο Αρχάγγελος Μιχαήλ θεωρείται και ως ο ψυχοπομπός άγγελος γι’ αυτό σε κάποιες περιοχές της χώρας, ενώ κάθε βράδυ άφηναν τα παπούτσια τους έξω από το σπίτι για να μην λερώσουν, την παραμονή της γιορτής του οι πιστοί έπαιρναν τα παπούτσια τους μέσα στο σπίτι, για να μην τα δει ο αρχάγγελος και τους πάρει πριν την ώρα τους.

Στις 14 Νοεμβρίου είναι η γιορτή του Αγ. Φιλίππου που ήταν φτωχός γεωργός ο οποίος δούλευε ολημερίς στο χωράφι του. Όταν γύρισε το βράδυ στο σπίτι του έσφαξε το μοναδικό βόδι που είχε και το κρέας του το μοίρασε στους συγχωριανούς του για να «αποκρέψουν» να ξεκινήσουν δηλαδή μετά την κατανάλωση του κρέατος τη Νηστεία για τα Χριστούγεννα. Όταν όμως ξύπνησε την επόμενη μέρα, βρήκε το ζώο του ολοζώντανο από θαύμα και επειδή ήταν αγαθός άνθρωπος όταν πέθανε άγιασε και η μέρα της γιορτής του σηματοδοτεί από τότε τη νηστεία των Χριστουγέννων, όπως αναφέρει ο κ. Γ. Αικατερινίδης.

Στις 25 του μήνα έχουμε τη γιορτή της Αγ. Αικατερίνης η οποία υπήρξε γυναίκα σπάνιας σοφίας και ομορφιάς. Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια στα χρόνια του Μαξιμιλιανού και όπως αναφέρει η εκκλησιαστική παράδοση η Αικατερίνη μετέστρεψε στον χριστιανισμό πολλούς φιλόσοφους και κρατικούς αξιωματούχους της εποχής της αλλά και άλλους επιφανείς σε σημείο που εξόργισε τον αυτοκράτορα ο οποίος και διέταξε τον βασανισμό και τον αποκεφαλισμό της.

Στις 21 Νοέμβρη γιορτάζουμε τα Εισόδια της Θεοτόκου, μιας γιορτής που καθιερώθηκε τον 8ο αιώνα μ. Χ σύμφωνα με τον κ. Σ. Αγουρίδη. Η παράδοση αναφέρει πως οι γονείς της Παναγίας την πήγαν στο Ιερό των Ιεροσολύμων όταν εκείνη ήταν τριών χρόνων και την αφιέρωσαν στο Θεό. Εκεί την υποδέχτηκε ο Ζαχαρίας (ιερέας, πατέρας του Ιωάννη του Προδρόμου) την εισήγαγε στο Ιερό και παρέμεινε εκεί μέχρι τα δεκατέσσερα της χρόνια.

Στα μέσα του Νοεμβρίου κάνει την εμφάνισή της η «βροχή των Λεοντιδών». Πρόκειται για ένα ετήσιο φαινόμενο όπου δεκάδες φωτεινά πεφταστέρια στολίζουν τον ουρανό δημιουργώντας μια βροχή διαττόντων αστέρων, που ονομάζεται έτσι επειδή τα σωματίδια αυτά προέρχονται από την κατεύθυνση του αστερισμού του Λέοντα και τα αφήνει πίσω του ο κομήτης Τέμπλ – Τάλ. Αυτό που συμβαίνει είναι στην ουσία μια «αστρική συνάντηση», καθώς η Γη περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της και σε συγκεκριμένη τροχιά γύρω από τον Ήλιο, κάθε Νοέμβρη συναντά το σύννεφο των σωματιδίων του κομήτη Τεμπλ – Ταλ, που όπως είναι μαζεμένα σε ομάδες, τέμνουν την τροχιά της Γης η οποία πέφτει πάνω στο σύννεφο αυτό. Τα μικροσκοπικά αυτά σωματίδια τα οποία είναι εξαιρετικά ελαφρά (μόλις ένα γραμμάριο) χτυπούν τα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας της Γης και αναφλέγονται. Αυτή η ανάφλεξη ιονίζει τα γύρω στρώματα της ατμόσφαιρας σχηματίζοντας μια φωτεινή σφαίρα η οποία κινείται με ταχύτητα 30 – 60 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο και εμείς τη βλέπουμε από τη Γη ονομάζοντάς τη πεφταστέρι.

Αν μάλιστα έχει προηγηθεί η διέλευση κάποιου κομήτη, τότε τα πεφταστέρια μπορεί να ξεπεράσουν και τα χίλια ανά ώρα και τότε η «βροχή» ονομάζεται «καταιγίδα», με τη μεγαλύτερη να έχει καταγραφεί στις 12 προς 13 Νοεμβρίου του 1833 και να αναφέρεται ως «Καταιγίδα των Λεοντιδών». Ένας ιστορικός το 1878 τη θεώρησε ως ένα από τα 100 πιο σημαντικά γεγονότα του αιώνα, ενώ υπάρχουν πολλές ξυλογραφίες που έχουν απεικονίσει το γεγονός. Δεν είναι λίγοι οι κοινωνιολόγοι που σ’ αυτό το ουράνιο φαινόμενο έχουν αποδώσει την εξάπλωση της θρησκομανίας που επηρέασε τα επόμενα χρόνια την κοινωνική εξέλιξη των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

Όπως κι αν έχει το θέαμα είναι υπέροχο, γι' αυτό μην ξεχάσετε να το απολαύσετε (αν ο ουρανός είναι καθαρός) στα μέσα του μήνα. Έχετε το νου σας από τις 12 ως τις 17.

Να έχετε ένα υπέροχο μήνα με πολλά φωτεινά αστέρια στο διάβα σας!



πηγές πληροφοριών: wikipedia.org, dogma.gr
κείμενο: to e-periodiko mas
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
14 Σχόλια
Η Ελλάδα στα 1950 - 1960

Η Ελλάδα στα 1950 - 1960


Παιδιά. Ελλάδα, γύρω στα 1960 Πέτρος Μπρούσαλης. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
Η δεκαετία αυτή χαρακτηρίζεται από τα αποτέλεσμα των δεινών που υπέστη η χώρα από τον πρώτο διχασμό και τη Μικρασιατική καταστροφή μέχρι τη λήξη του Εμφυλίου το 1949.

Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος όπως είναι φυσικό, διέκοψε κάθε διαδικασία «ανάπτυξης» της προπολεμικής ελληνικής οικονομίας αφήνοντας πίσω του μια κατεστραμμένη Ελλάδα. Ο τερματισμός του Εμφυλίου, που με τη σειρά του είχε φέρει μεγάλα δεινά και το διχασμό της κοινωνίας, ξεκινά μια φάση «επούλωσης».

Ξεκινά με την ίδρυση δύο μεγάλων δημόσιων επιχειρήσεων, του ΟΤΕ το 1949 και της ΔΕΗ το 1950, που βοηθούν στην ανάπτυξη της οικονομίας, τα επόμενα χρόνια.

Είναι η δεκαετία της μεγάλης κοινωνικής και πολιτιστικής αναταραχής. Θεωρείται, από πολλούς ιστορικούς, ως μια περίοδος αμφισβήτησης και αντικομφορμισμού με πρωτοστάτη τη νεολαία. Τέσσερις εκλογικές αναμετρήσεις περιλαμβάνονται στα δέκα αυτά χρόνια, το 1951, 1952,1956 και 1958, ενώ στις 5 Δεκεμβρίου του ίδιου χρόνου συλλαμβάνεται ο Μανόλης Γλέζος με την κατηγορία της κατασκοπείας. Ένα χρόνο αργότερα το 1959 δικάζεται από Στρατοδικείο μαζί με άλλα στελέχη του ΚΚΕ και καταδικάζεται σε πενταετή φυλάκιση. 

Η οδός Πανεπιστημίου. Αθήνα, 1951 Νικόλαος Τομπάζης - Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη

Η ευαισθητοποίηση των ομάδων, η ροκ μουσική αλλά και οι εναλλακτικοί τρόποι ζωής δημιούργησαν αυτό που ονομάζεται «αντικουλτούρα» της δεκαετίας του ’60 και ίσως αυτός είναι ο κύριος λόγος που έγινε συνώνυμη με όλους τους νέους, τις πνευματικές διεργασίες, το ριζοσπαστισμό και τα ανατρεπτικά γεγονότα, παγκοσμίως.

Οι περισσότερες από τις βιομηχανικές μονάδες που δημιουργούνται στις αρχές της δεκαετίας του ’50 αποτελούν επενδύσεις του Δημοσίου, λειτουργούν με προνομιακούς όρους και καταλαμβάνουν σχεδόν μονοπωλιακή θέση στην αγορά. Έτσι θεσπίζονται ευνοϊκές διατάξεις για την ίδρυση ναυπηγείων σε ολόκληρη τη χώρα, δίνονται κίνητρα για βιομηχανίες εκτός του λεκανοπεδίου της Αττικής, αλλά και στη Β. Ελλάδα. Όμως η χώρα αντιμετώπιζε νομισματική αστάθεια, μεγάλη δημοσιονομική πίεση και σοβαρά προβλήματα στο ισοζύγιο πληρωμών. Ήταν εξαρτημένη από την ξένη βοήθεια και τις εισαγωγές, ακόμη και για την καθημερινή διατροφή των κατοίκων.

Γερανοί και φορτηγά πλοία. Πειραιάς, 1951 Νικόλαος Τομπάζης - Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη

Εμφανίζονται τα πρώτα εργοστάσια ζάχαρης, τα φωσφορικά λιπάσματα, η ΕΣΣΟ Πάπας, η Πεσινέ καθώς και βιομηχανικά συγκροτήματα μεταποίησης αγροτικών προϊόντων. Για το σκοπό αυτό ιδρύεται και ο Οργανισμός Χρηματοδότησης Οικονομικής Ανάπτυξης, δικαιοδοσία που αργότερα αναλαμβάνει η ΕΤΒΑ. Την ίδια στιγμή αρχίζει μια προσπάθεια οργανωμένης τουριστικής ανάπτυξης από την Εθνική Τράπεζα και τον ΕΟΤ. Ραγδαία είναι και η ανάπτυξη της ναυτιλίας με ανασυγκρότηση του εμπορικού στόλου, ενώ επαναλειτουργεί η ΔΕΘ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, στη διάρκεια της περιόδου 1951-1960, οι Έλληνες εκθέτες στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης κυμάνθηκαν μεταξύ 300 και 488, ενώ οι εκθέτες του εξωτερικού μεταξύ 463 και 1.826. Στην προαναφερόμενη δεκαετία, η Γερμανία κατείχε τα πρωτεία στις ανεπίσημες συμμετοχές του εξωτερικού και ακολουθούσαν η Βρετανία, η Ιταλία και η Γαλλία. 

Το οδικό δίκτυο της χώρας είναι σε κακή κατάσταση και έτσι ξεκινά σιγά – σιγά η ασφαλτόστρωσή του. Οι γειτονιές βέβαια παρέμεναν με χωματόδρομους που έπνιγαν στη σκόνη ή τη λάσπη τους κατοίκους ανάλογα με την εποχή. 

Χωρικός ταΐζει γαλοπούλες. Μαρούσι, 1951 Νικόλαος Τομπάζης - Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
Ο κόσμος αρχίζει να αλλάζει. Οι πόλεμοι, οι στερήσεις και οι κακουχίες των προηγούμενων δεκαετιών δημιουργούν την ανάγκη για μια καλύτερη ζωή, κάνοντας τους ανθρώπους να έχουν όνειρα και επιθυμίες. Ολόκληρη η κοινωνία στα μεγάλα αστικά κέντρα Αθήνας – Θεσσαλονίκης ζει στο ρυθμό της «Αντιπαροχής». Το αμερικάνικο όνειρο εισβάλλει στην ελληνική κοινωνία και για πολλούς έγινε ανάγκη για ένα διαφορετικό τρόπο ζωής.

Τα πρώτα τρόλεϊ με ένστολους οδηγούς και εισπράκτορες κάνουν την εμφάνισή τους ενώ γεμίζουν οι δημόσιοι χώροι από ταμπέλες στην καθαρεύουσα για μεγαλύτερο καθωσπρεπισμό, σε μια εποχή που το μορφωτικό επίπεδο ήταν ιδιαίτερα χαμηλό και για πολλούς οι ταμπέλες αυτές είχαν άγνωστο και ακατανόητο περιεχόμενο.

Τα μεταναστευτικά ρεύματα προς Ευρώπη αλλά κυρίως προς Αμερική είναι έντονα. Με πληθυσμό 9.600.000 κατοίκων, μετανάστευσαν αυτή τη δεκαετία 173.000 περίπου Έλληνες, κυρίως προς τις Hνωμένες Πολιτείες της Aμερικής, αναζητώντας καλύτερη τύχη.

Τα παιδιά μεγάλωναν ως παιδιά, με ατέλειωτο παιχνίδι στις αλάνες και στα προαύλια των σχολείων. Τα πιο αγαπημένα ομαδικά παιχνίδια της εποχής ήταν η τυφλόμυγα, το περνά – περνά η μέλισσα, το μπιζ, τα πεντόβολα, τα μήλα, το δαχτυλίδι, η κολοκυθιά, το ένα λεπτό κρεμμύδι και η αμπάριζα. Φυσικά το πιο αγαπημένο των αγοριών ήταν το ποδόσφαιρο ή καλύτερα η μπάλα. Πολλά τζάμια αλλά και γλάστρες υπέφεραν από τις δυνατές μπαλιές των πιτσιρικάδων της εποχής. 

Θερισμός. Άγιος Στέφανος, 1958 Νικόλαος Τομπάζης - Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
Οι κούνιες υπήρχαν σε κάθε σπίτι με δέντρο στην αυλή του, ήταν φτιαγμένες από ξύλο και χοντρό σκοινί και ήταν πόλος έλξης όλων των παιδιών της γειτονιάς. Τότε τα παιδιά έβγαιναν στο δρόμο και έβρισκαν παρέα για παιχνίδι, ξεκινούσαν με κρυφτό ή κυνηγητό μέχρι να μαζευτούν όλα και μετά ξεκινούσαν τα πιο οργανωμένα παιχνίδια.

Τα παιδικά βιβλία, τα παραμύθια και τα εικονογραφημένα κόμικς είχαν κερδίσει την προτίμηση των παιδιών της εποχής με ξεχωριστή θέση ανάμεσά τους να καταλαμβάνουν οι μύθοι του Αισώπου. Τα παιδικά λογοτεχνικά βιβλία που περνούσαν στιγμές μεγάλης δόξας, ήταν χωρισμένα σε αμιγώς λογοτεχνικά, σε σχολικά και σε βιβλία γνώσεων. Όλα όμως μιλούσαν τη δημοτική, τη γλώσσα της καθημερινότητας.

Ο Γιώργος Θαλάσσης, ο Μικρός Ήρωας, ο Σπίθας, ο Σεραφίνο, ο Τιραμόλα ήταν μερικοί από τους αγαπημένους και αγέραστους ήρωες των παιδικών περιοδικών που λάτρευαν τα παιδιά για δύο δεκαετίες τουλάχιστον.

Η γυναίκα της δεκαετίας του ’60 αλλάζει όψη. Σ’ αυτό βοηθά πολύ η μόδα που είναι πιο κολακευτική καθώς οι γραμμές των ρούχων ακολουθούν το κορμί τονίζοντας το στήθος, τη μέση και την περιφέρεια. Το μάκρος του φορέματος κυμαίνεται από τη μέση της γάμπας ως ακριβώς κάτω από το γόνατο και δίνεται έμφαση στα αξεσουάρ όπως μαντίλια, γυαλιά, μπιζού, τσάντες και καπέλα.

Η πρώτη ελληνίδα βουλευτής περνά το κατώφλι της Βουλής των Ελλήνων και ορκίζεται το 1953. Είναι η Ελένη Σκούρα.

Η κοσμική ζωή χαρακτηρίζεται από μουσελίνα και σμόκιν, δεξιώσεις, τένις και ιππικό όμιλο για την υψηλή κοινωνία και από βόλτες με παγωτό χωνάκι, ηλιόσπορους και πασατέμπο, λούνα παρκ για τους υπόλοιπους. Αγαπημένη έξοδος για το Σαββατόβραδο ο κινηματογράφος με τις ασπρόμαυρες ταινίες και τους αστέρες έλληνες και ξένους. Η Μελίνα Μερκούρη, η Έλλη Λαμπέτη, η Κατίνα Παξινού, η Ειρήνη Παπά, η Λιζ Τέιλορ, η Μέρλιν Μονρό, η Σοφία Λόρεν, η Τζίνα Λολομπρίτζιτα, η Μπριζίτ Μπαρντό κ.α. γίνονται οι προσωπικότητες που λάμπουν τόσο στην οθόνη, όσο και εκτός αυτής.

Διερχόμενη αμαξοστοιχία. Νομός Έβρου, 1955 Ιωάννης Λάμπρος - Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
 
Στη δεκαετία αυτή συνυπάρχουν τρεις λογοτεχνικές γενιές. Η γενιά του ’30, η πρώτη μεταπολεμική γενιά και η δεύτερη μεταπολεμική γενιά.

Η γενιά του ‘30 με τους ποιητές Γιώργο Σεφέρη («Κύπρον ου μ’ εθέσπισε…» 1955), Ανδρέα Εμπειρίκο («Ενδοχώρα» 1954), Νίκο Εγγονόπουλο («Εν Ανθηρώ Ελληνι Λόγω», 1957), Οδυσσέα Ελύτη («Το άξιον εστί», 1959) με τον πεζογράφο Νίκο Καζαντζάκη («Ο καπετάν Μιχάλης», 1953, «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» 1954, «Ο τελευταίος πειρασμός» 1955, «Ο Φτωχούλης του Θεού» 1956, καθώς και τους Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη, Γιώργο Θεοτοκά, Μ. Καραγάτση, Άγγελο Τερζάκη, Στράτη Μυριβήλη, Μενέλαο Λουντέμη, Ι.Μ. Παναγιωτόπουλο, Γιάννη Σκαρίμπα, που μέσα σ’ αυτά τα δέκα χρόνια έδωσαν κάποια από τα καλύτερα έργα τους. Στην ίδια χρονική περίοδο δημοσιεύουν συλλογές τους οι ποιητές Γιάννης Ρίτσος, Ζωή Καρέλλη, Γιώργος Θέμελης, Νικηφόρος Βρεττάκος κ.α.

Την πρώτη μεταπολεμική γενιά, αποτελούν πνευματικοί άνθρωποι αρκετοί από τους οποίους έλαβαν μέρος στην Αντίσταση και διώχθηκαν κατά τη μετεμφυλιακή περίοδο. Οι περισσότεροι ήταν γεννημένοι μεταξύ του 1910 και του 1930 και τη δεκαετία 50 – 60 εξέδωσαν μερικά από τα καλύτερα έργα τους. Ανάμεσά τους βρίσκουμε το Μανόλη Αναγνωστάκη, την Ελένη Βακαλό, το Γιώργο Γεραλή, το Στέλιο Γεράνη, το Γιάννη Δάλλα, το Νίκο Καρούζο, το Μιχάλη Κατσαρό, το Θανάση Κωσταβάρα, το Μίλτο Σαχτούρη, τον Τάκη Σινόπουλο, τον Αλέξανδρο Κοτζιά, το Νίκο Κάσδαγλη, το Στρατή Τσίρκα, το Σπίρο Πλασκοβίτη, τη Γαλάτεια Σαράντη, το Νίκο Καχτίτση και άλλους.

Τη δεύτερη μεταπολεμική γενιά, που συνυπήρχε με την πρώτη και τη γενιά του ’30, εκπροσωπούν οι Ντίνος Χριστιανόπουλος, Κική Δημουλά, Βύρων Λεοντάρης, Γιάννης Νεγρεπόντης, Βασίλης Βασιλικός, Γιώργος Χειμωνάς κ.α.

Τη δεκαετία του ’60 ανθεί το λαϊκό τραγούδι, το θέατρο και ο κινηματογράφος. Για να μην κουραστείτε όμως, αυτά θα τα πούμε αναλυτικότερα, σε επόμενες αναρτήσεις.



πηγή πληροφοριών: antitetradia.grtovima.gr και το βιβλίο "Η γειτονιά μας η παλιά" των Γιάννη και Νάντιας Σαραντόπουλου, από τις εκδόσεις Σαββάλα.

Κείμενο: to e-periodiko mas

Φωτογραφίες από: benaki.org
[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
13 Σχόλια
Κολοκύθες στη φθινοπωρινή διακόσμηση

Κολοκύθες στη φθινοπωρινή διακόσμηση


Photo by Skyla Design on Unsplash

Συνδεδεμένες με το Halloween, κυρίως στην Αμερική, οι κολοκύθες περνούν σχεδόν απαρατήρητες από τα ελληνικά σπίτια, σαν είδος διακόσμησης. Στην Ελλάδα προτιμάμε να τις μαγειρεύουμε με ποικίλους τρόπους, παρά να τις διακοσμούμε...
Αν όμως σας αρέσουν οι κολοκύθες, εδώ θα βρείτε προτάσεις για να τις εντάξετε στη φθινοπωρινή διακόσμηση του σπιτιού σας.

Χιλιάδες ιδέες μπορεί να βρει κανείς στο διαδίκτυο. Το e-periodiko mas συνέλεξε τις πιο φρέσκες και σας τις παρουσιάζει.

Ξεκινώντας από την εξώπορτα


Μπορούν να διακοσμήσουν την είσοδο του σπιτιού. Για την πρώτη εκδοχή (φωτ. αριστερά) δείτε λεπτομέρειες για την κατασκευή στο goodhousekeeping.com. Για τη δεύτερη (φωτ. δεξιά) δείτε λεπτομέρειες στο inmyownstyle.com.


Ζωγραφισμένες ή βαμμένες μπορούν να δώσουν ένα διαφορετικό τόνο στο χώρο...


Διακοσμούν μια γωνιά ή ακόμα και το τραπέζι...


στο φυσικό τους χρώμα αλλά και με εντελώς ασυνήθιστα χρώματα...


ακόμα και φτιαγμένες με decoupage


μπορούν να φιλοξενήσουν φρέσκα λουλούδια πάνω τους ή μέσα τους...


μπορούν να γίνουν ευφάνταστα γλυπτά!


Για την κατασκευή που βλέπετε, λεπτομέρειες θα βρείτε εδώ: countryliving.com

Τις παραπάνω ιδέες και ακόμα περισσότερες θα βρείτε στο goodhousekeeping.com

Λοιπόν, εσείς θα διακοσμούσατε το σπίτι σας με κολοκύθες;



[ Διαβάστε περισσότερα ]
to e-periodiko mas
24 Σχόλια

find "to e-periodiko mas" on instagram